Jump to content

Alfa One Gen one, hva tåler det egentlig?


mk414

Recommended Posts

Jeg sitter og leser på de forum jeg kommer over hva våre båtvenner over dammen mener om Alfa One drev.

 

Det er utrolig mange som sverger på at Alfa One Gen One drev tåler ca 400hk uten noen form for drama dersom man har god olje og drev dusj. Men samtidig så anbefaler alle at man bør ha en behersket start fra null og til plan.

 

Slik jeg har forstått det så tåler ikke disse drevene høye tall i dreimoment men har ikke store problemer med 400hk..

 

Er det noen her ikke som kan si det samme eller har andre erfaringer?

 

Grunnlaget for dette spørsmålet er om jeg skal invistere i å konvertere til Bravo One drev.. Og siden jeg har dobbel installasjon så blir det noen kroner.

 

Takker for tips og meninger da jeg sitter litt på gjerde og ikke vet hvilken retning jeg skal gå. Jeg må også tilføre det at jeg ikke skal kvitte meg med båten med det første.

Link to post

Drevet tåler ikke "uendelig" høye turtall så derfor er man ikke så fri som matematiskken og fysikken i eksempelet over. Men det er et godt poeng. Men husk at momentet ved pådrag og mometet ved jevn kjøring er også stort. Slik at 400 hk innenfor drevets begrensing av turtall gir deg et problem - drevet er utenfor hva det tåler, men det tar tid før det går i stykker. Og trenger å skiftes. Så det er noe om hva du mener med "tåler".

 

Du har sikkert en bil med turteller, på dette står det et rødt markering over ett visst turtall. Din motor går ikke i stykker selv om du drar turtallet opp i rødsonen. Det går jo helt fint. Men jeg ville ikke kjørt på slikt turtall over "lengre tid" for det tåler ikek motoren. Men hva med 50 rpm under - er det greit? Det er en flytende grense for hva som noe tåler og hva det ikke tåler eller hvor ofte du skal vedlikeholde noe.

 

Jeg funderte nylig selv på en motor/drev/propell kombinasjon der propellblader kastes og der drevene "ofte" må skiftes innmat på. Men slo det fra meg da jeg ikke ønsker å ha en kort norsk sommer med et båtliv som kanskje ikke blir noe av. Derfor velger jeg heller noe som skal tåle det bruket jag utsetter det for - tåle som i at jeg er sikker på at sommeren blir bra basert på det vedlikeholdet jeg gir det, innenfor rimelig god margin på sannsynlighet.

 

Når går ting i stykkker? Det skjer enten ved lang tids bruk eller kortere høyere belastninger enn vanlig. På sjøen er det siste ofte dårlig vær. En skikkelig storm og høyere bølger med slag som forplanter seg til drivverk...

Jeg vil til lands for gen maskin...

Link to post

Jeg har tenkt mye på det du nevner. Derfor har jeg prøvd å finne ut av om det går Ann å forsterke drevene så de klarer å håndtere mitt bruk. Og jeg kan ha en problemfri sommer. Men jeg har ikke klart å finne noe som virker overbevisende.

 

Derfor var da tanken å bytte til bravo One drev, dette fordi jeg vet at de er bedre og at de sikker ikke dypere i vannet enn alfa One drevene.

Men jeg er usikker på om jeg kan forsvare å invistere mellom 100-150 tusen på bytte til bravo One. Derfor også ser på muligheter med en mer fornuftig løsning som samtidig er pålitelig. Som nevnt så skal jeg ikke kvitte meg med båten med det første.

Link to post

Om en går til kilden altså Mercury marine så står det der om alpha one: Designed for boats capable of up to 65 mph and gas engines delivering up to 300hp and diesel engines up to 150hp.

Likedan om bravo one :  Intended for single, twin, and triple applications for boats that go over 100 mph, gas engines up to 600hp and diesel engines up to 370hp.

Ville holdt meg til det. Smallblock med ordinær trimmningsgrad i moderat båtstørrelse har alltid vært domenet til alpha drevet.

 

Blir det virkelig 150 000 for drevbytte? har ikkje alpha og bravo samme transom osv slik det passer

Redigert av Knurrbart (see edit history)
Link to post

Jeg forhørte meg litt rundt alfa og bravo konvertering, det er like i hullstørrelse, så jeg trenger ikke lage større hull, men bravo har to ekstra bolter i toppen..

 

Prisene for 2 komplette transom og drev var rundt 100-150 tusen. Men skal se om jeg får tak i brukt. Og eventuelt overtale det.

Link to post

Alpha drevene tåler selvfølgelig ikke like mye som Bravo drevene, det er som Knurrbart skriver betydelig høyere rating på Bravo, og prisen er vel omtrent det dobbelte også, dog burde ikke et Bravo 1 drev koste noe særlig mer enn 60-70 båtlapper nytt.

 

Mercury sier altså at drevet tåler opp til 300 hk, men samtidig er det også mange som kjører med Alpha drev på både bigblock motorer, og motorer med langt flere hestekrefter enn det Mercury anbefaler, også over 400 hk.

Det er vel egentlig ikke hvor mange hestekrefter motoren har, men hvordan den brukes som er viktig.

Kjører man pent og forsiktig så holder et Alpha drev helt fint på en motor med 400+ hk, spørsmålet da må jo være om det er noe poeng med en så sprek motor på en båt som ikke (kan) kjøres deretter?

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post

Båten min gjør 50+ og har ikke hatt noen problemer i sommer.. jeg har ingen behov å få båten til å hoppe ut av vannet og på plan, så det har alltid vært rolig pådrag og for det meste vært marsjerte på mellom 30-35 knop.. men jeg har alltid en liten ting i bakhodet som bekymrer meg og det er om drevene holder.

 

Også en annen grunn jeg vurderer å bytte er at alfa drevene har en cutout mekanisme når den skal i gir. Har justert og justert men opplever at motoren stopper til tider pga dette.

Link to post

Hk er bare moment x turtall, så kort omformet betyr det utsagnet at du må ha høyt turtall. Hvordan det blir i forhold til propell må jo også tenkes på.

Hvordan ser den formelen ut?

Moment er totalt uavhengig av både turtall og hk. 

Du kan ha motor med mye hk og lite moment og lite hk men mye moment.

Du kan ha høyt moment på lave turtall eller du kan ha på høyt turtall.

Redigert av Taremakken (see edit history)
Link to post

Jeg byttet ut to V8 260hk Mercruisere med dieselmotorer og Bravo 2, da byttet jeg også transom tilpasset diesel.

 

Om du skal bytte til Bravo må du bytte transom også, mye er forskjellig, bl.a eksos og drevolje monitor om du har gen1 drev. Og du må montere sjøvanns pumpe om det ikke allerede er på motor, det er impeller i Alpha drev

 

Vanligvis har man Alpha på en 350 ci in (5,7L) V8 260 hk, men går over til Bravo (XR) på f.eks en 502 cu.in motor.

 

Du sier ikke hvilken motorer du har, men om du lurer på hva Alpha tåler er det kanskje bare å kjøre til noe skjer, samtidig

som du sparer til å bytte over til Bravo. Bravo Two er ofte brukt på bigblock, Bravo One har kanskje noe mindre propel diameter,

men større utvalg i propeller.

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post

 

Moment er totalt uavhengig av både turtall og hk. 

 

 

Formel for sammenheng mellom moment, turtall og effekt:

(kilde: http://bygda.traktor.no/forum/topics/1989940:Topic:26344 )

Innen SI-systemet (det metriske systemet) er det enkelt å regne ut dreiemoment ved et visst turtall hvis man kjenner effekten. Eller motsatt.

Formlene som brukes er:

kW * 9549

------------- = Nm

rpm

 

 

Nm * rpm

------------- = kW

9549

 

hk = kW * 1,36

kW = hk * 0,7353

(hvis du vil regne ut mellom hk og Nm bytter du ut konstanten 9549 med 7021 i begge formlene)

 

Står litt mer utfyllende om teorien her: http://konrad.no/bil-motor-trafikk/kalkulering-av-motoreffekt-ut-fra-malt-dreiemoment/

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Hvordan ser den formelen ut?

Moment er totalt uavhengig av både turtall og hk. 

.Du kan ha motor med mye hk og lite moment og lite hk men mye moment

Du kan ha høyt moment på lave turtall eller du kan ha på høyt turtall.

Moment er totalt uavhengig av både turtall og hk. -

  Nei Hk er en følge av moment og turtall. Du kan ikkje ha både lite moment og lite turtall men mange hk.

 

Du kan ha motor med mye hk og lite moment og lite hk men mye moment.: 

   Javisst kan du det . En motorsykkelmotor vs en amerikansk V8. Begge to kan være 150 hk. Den ene har stort slagvolum og svinghjul og dermed stort moment den andre lite sådan men stort turtall. Elr en turbodiesel mot en sugebensin. Begge to er typisk 150 hk har ca samme volum men ulikt turtall.

 

Du kan ha høyt moment på lave turtall eller du kan ha på høyt turtall

    En fornuftig konstruert motor er det stort sett likt innenfor motorens virkeområde. Til nyere motor til flatere momentkurve. Mulig med avansert motorstyring.

Link to post

Jeg byttet ut to V8 260hk Mercruisere med dieselmotorer og Bravo 2, da byttet jeg også transom tilpasset diesel.

 

Om du skal bytte til Bravo må du bytte transom også, mye er forskjellig, bl.a eksos og drevolje monitor om du har gen1 drev. Og du må montere sjøvanns pumpe om det ikke allerede er på motor, det er impeller i Alpha drev

 

Vanligvis har man Alpha på en 350 ci in (5,7L) V8 260 hk, men går over til Bravo (XR) på f.eks en 502 cu.in motor.

 

Du sier ikke hvilken motorer du har, men om du lurer på hva Alpha tåler er det kanskje bare å kjøre til noe skjer, samtidig

som du sparer til å bytte over til Bravo. Bravo Two er ofte brukt på bigblock, Bravo One har kanskje noe mindre propel diameter,

men større utvalg i propeller.

Jeg har 2x mercruiser 5.7 V8 på Alfa 1 Gen 1. Disse har blitt overhalt og benket til 400hk

 

Jeg fant en Cobra 35 for salg på Finn i dag som har 2x 7.4 454 BB motorer og alfa One drev. I følge annonsen totalt 660 hk. Det fikk meg til å tenke at kanskje drevene holder til mine motorer.

 

Når det gjelder eksos så har jeg 4 utløp over vannlinjen. Originalt på denne båten.

Redigert av mk414 (see edit history)
Link to post

Grovt regnet så gir en 350 ca 350 ft/lbs og Alpha drevet skal tåle det men mange mener at du trenger å ha noen ekstra drev i garasjen..... De tåler dårlig at du hopper. Ellers er nok drevdusj en god idé på en sånn båt uansett.

Jeg byttet til bravo one, føler meg tryggere også kan jeg fint trimme eller putte på kompressor. Jeg kjøpte et nesten nytt for 20 båtlapper. Har en bøtte med propellere og gleder meg til å prøve de.....

Link to post

Moment er totalt uavhengig av både turtall og hk. -

  Nei Hk er en følge av moment og turtall. Du kan ikkje ha både lite moment og lite turtall men mange hk.

 

Du kan ha motor med mye hk og lite moment og lite hk men mye moment.: 

   Javisst kan du det . En motorsykkelmotor vs en amerikansk V8. Begge to kan være 150 hk. Den ene har stort slagvolum og svinghjul og dermed stort moment den andre lite sådan men stort turtall. Elr en turbodiesel mot en sugebensin. Begge to er typisk 150 hk har ca samme volum men ulikt turtall.

 

Du kan ha høyt moment på lave turtall eller du kan ha på høyt turtall

    En fornuftig konstruert motor er det stort sett likt innenfor motorens virkeområde. Til nyere motor til flatere momentkurve. Mulig med avansert motorstyring.

Er fortsatt ikke enig i at moment = hk x turtall.

Du kan ha en rekke 4 bensin på 100 hk og 180 nm eller du kan ha en v4 bensin på samme volum, effekt og turtall men ha 220 nm.

Du kan ha en turbodiesel på 2 l, 5000 omdr, 150 hk og 300 nm mot en 2 l bensin, 5000 omdr, 150 hk og 200 nm.

NM er ett resultat av mer enn disse to faktorene.

En langslaget motor som er overkvadratisk vil ha høyere moment enn en som er kvadratisk eller underkvadratisk.

En V motor vil ha større moment enn en rekkemotor.

Antall sylindere vi påvirke moment mer enn motorvolum.

Gradene på veiva vil påvirke momentet, en vanlig rekke 4 har 180 graders vei, men du får også veivaksler som er usymmetriske og vi gi flere tenninger pr omdreining enn en rekker 4, uten å ha mer hk eller turtall. 

Her selv en motorsykkel på 1000 ccm, 190 hk og 126 nm.

Du kan få en Fiesta med 1000 ccm, 70 hk og 150 nm.

Hvis du tar turtall x hk, så ser alle at det blir feil.

Link to post

Er fortsatt ikke enig i at moment = hk x turtall.

 

Her selv en motorsykkel på 1000 ccm, 190 hk og 126 nm.

Du kan få en Fiesta med 1000 ccm, 70 hk og 150 nm.

Hvis du tar turtall x hk, så ser alle at det blir feil.

Du har helt rett i at det er feil at moment = hk x turtall. Det riktige er at hk = k x moment  x turtall. Det blander inn er motorens maksimale moment uten å ta hensyn til hvilket turtall dette oppnås ved. Se på hele momentkurven, så vil du nok se at det henger sammen.

 

Redigert: La til en k fordi det er vel et konstantledd i tillegg i regnestykket. Husker ikke helt. Innbiller meg at 2 pi er involvert.

Redigert av tilplan (see edit history)
Link to post

Taremakken : les dette og tenk igjennom dine tall så vil du se hva som er utregningen. Turtall og Hk henger sammen...

 

Example 1:  How much TORQUE is required to produce 300 HP at 2700 RPM?

since     HP = TORQUE x RPM ÷ 5252 then by rearranging the equation:

TORQUE = HP x 5252 ÷ RPM

Answer: TORQUE = 300 x 5252 ÷ 2700 = 584 lb-ft.

Example 2:  How much TORQUE is required to produce 300 HP at 4600 RPM?

Answer: TORQUE = 300 x 5252 ÷ 4600 = 343 lb-ft.

Example 3:  How much TORQUE is required to produce 300 HP at 8000 RPM?

Answer: TORQUE = 300 x 5252 ÷ 8000 = 197 lb-ft.

Example 4:  How much TORQUE does the 41,000 RPM turbine section of a 300 HP gas turbine engine produce?

Answer: TORQUE = 300 x 5252 ÷ 41,000  = 38.4 lb-ft.

 

Dine eksempler er uten å se på ved hvilke turtall momentet og evt hk er målt. Maks moment og maks hk er sjelden ved samme turtall, men det er en mye lengre diskusjon om motorens design....

Link to post

Taremakken : les dette og tenk igjennom dine tall så vil du se hva som er utregningen. Turtall og Hk henger sammen...

 

Example 1:  How much TORQUE is required to produce 300 HP at 2700 RPM?

since     HP = TORQUE x RPM ÷ 5252 then by rearranging the equation:

TORQUE = HP x 5252 ÷ RPM

Answer: TORQUE = 300 x 5252 ÷ 2700 = 584 lb-ft.

Example 2:  How much TORQUE is required to produce 300 HP at 4600 RPM?

Answer: TORQUE = 300 x 5252 ÷ 4600 = 343 lb-ft.

Example 3:  How much TORQUE is required to produce 300 HP at 8000 RPM?

Answer: TORQUE = 300 x 5252 ÷ 8000 = 197 lb-ft.

Example 4:  How much TORQUE does the 41,000 RPM turbine section of a 300 HP gas turbine engine produce?

Answer: TORQUE = 300 x 5252 ÷ 41,000  = 38.4 lb-ft.

 

Dine eksempler er uten å se på ved hvilke turtall momentet og evt hk er målt. Maks moment og maks hk er sjelden ved samme turtall, men det er en mye lengre diskusjon om motorens design....

Vet utmerket at hk og turtall henger sammen, men påstanden om at moment er hk x turtall kjøper jeg ikke.

Det er mange faktorer som bestemmer moment, men ikke hk og turtall.

Link to post

Tråden gjelder en båt der motoren er gitt - slik at momentet fra motor kan omgjøres til fart i båten via utveksling i drevet samt pitch i propell. Slik at momentet i drev kan bli omformet vha lav pitch og høyt turtall på propell, om den tåler høyt turtall noe det er flere meninger om. Eller om det er bedre å få maks moment og med høy pitch på propell. Eller noe midt i mellom.

 

Omregningen er nyttig for å belyse problemet i tråden. Det er ikke hvoprdan momentet i motoren skapes. Jeg oppfatter trådstarter ikke til å ønske å øke moment i motoren...

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...