ToreSB Startet 16.April.2016 Link til dette innlegget Startet 16.April.2016 Vi har leid en hytte på østre Hvaler i to uker og tenker å være på seiltur både før og etter. Men da må båten ligge trygt et sted i nærheten den tiden vi er på hytta. Jeg er ikke helt komfortabel med at den skal ligge på svai så lenge med lite tilsyn, og har ikke lyst til å betale full gjestehavnpris samtidig med hytteleie. Billig havn i en til to uker er ikke så lett å finne midt i sesongen, men hvis noen har noen gode tips vil jeg gjerne høre. Vi seiler, så det må ikke være for langt unna. Området mellom Strømstad, Skjebergkilen og Hvaler egner seg. En bøye eller båtforening med plass til ok langtidspris? Eller tips om trygg svaiplass? Det er sikkert noen andre som har funnet en løsning på dette før. Dette vil være tiden fra ca 17.juli og en til to uker frem. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 16.April.2016 Link til dette innlegget Svart 16.April.2016 Du kan jo henvende deg til Sand Marina og spørre om de har en ledig bås i perioden. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Captain Chaos Svart 16.April.2016 Link til dette innlegget Svart 16.April.2016 Når trenger du plass? Jeg har plass på Hvaler og skal på 3 uker ferie. Dessuten kunne jeg tenkt meg en tur rundt Oslo en periode.. bytte? Send PM Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Guest Avmønstret# Svart 16.April.2016 Link til dette innlegget Svart 16.April.2016 Sarpsborg seilforening er med i frihavnordningen. Ikke helt Hvaler men ikke veldig langt unna heller, spørs jo hvor hytta er og hvilken jolle du har. Veldig synd ikke flere havner er med da hadde dette løst seg greit og billig for mange. Tror ikke noen andre havner i Hvalerområdet har tatt seg bryet å være med.. Sitér dette innlegget Link to post
Skate Svart 16.April.2016 Link til dette innlegget Svart 16.April.2016 Du kan også kontakte Skjærhalden båtforening eller Edholmen Marina. Og få hengt opp en lapp på butikkene på Hvaler? Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 17.April.2016 Link til dette innlegget Svart 17.April.2016 Holtekilen på østsiden av Kirkøy er en fin bukt å ligge på svai i; rundt 3 meter dybde, den er godt beskyttet mot bølger og har mudderbunn i mesteparten av bukta som suger fast ankeret. Den er derimot ikke veldig godt beskyttet mot vind, så Bruk nok kjetting/line for å spare båten for mye rykking hvis det blåser. Sitér dette innlegget Link to post
ToreSB Svart 17.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2016 Takk for gode tips. Har sendt en IM til Capt.Chaos. Det hadde vært en suoer løsning. Men sjekker med båtforeningene i området i neste runde. Min hjemmehavn (Skøyen) er også med i frihavnsordningen, så jeg har vurdert Sarpsborg seilforening. Men er litt skeptisk til 8NM i motvind ut Singlefjorden i et 8ft jolle med 5hk... Holtekilen er super med tanke på beliggenhet, men er usikker på om jeg kommer til å sove godt på hytta når jeg hører at det blåser mye. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 17.April.2016 Link til dette innlegget Svart 17.April.2016 Har du ok anker, noe kjetting, nok line av bra kvalitet, og gode nok kryssholt, ligger du fint i Holtekilen. Hvis ikke, er det vel uansett på tide med en oppgradering av ankerløsningen;) Sitér dette innlegget Link to post
ToreSB Svart 17.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2016 Båten ligger nok egentlig fint på svai på egen hånd så lenge det er god ankerbunn. Problemet er nok nervene til skipperen, og de er litt vanskelige å oppgradere :-) Bruce-kopi og blytau og en stor daumann holder oss nok på plass, men jeg kommer til å engste meg konstant. På den andre siden er kanskje medisinen mot ankernerver nettopp å la båten ligge på egen hånd noen ganger, og se at det går bra. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 17.April.2016 Link til dette innlegget Svart 17.April.2016 Full forståelse for den konstante bekymring:) En AIS-transponder kunne kanskje gitt deg mer fred, evt en telefon e.l. koblet til strøm som sender deg jevnlig posisjon inkl ankeralarm, men sist jeg var der var det svært dårlig mobildekning. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 17.April.2016 Link til dette innlegget Svart 17.April.2016 Forøvrig mistenker jeg at ankerdrammen egentlig funnet opp for for å roe ankernervene, men å drikke i to uker er kanskje ikke helt innafor.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.