Jump to content

M/B LUNA


Platt

Recommended Posts

Har nå skrapet ned og pusset for- og akterdekk (puh..).

Har kjøpt inn clipper I og Ravilakk.

 

Metting med Clipper er påbegynt.

 

Sp. ml. til trebåtgutta:

Er det helt nødvendig å mette dekkene med Clipper I (i dette tilfellet) før lakking?

Eller gjelder dette mest skrogsider?

Link to post
Share on other sites

Status Marine 62hk diesel m/ferskvannskjøling. Er vel basert på en Peugeot motor, marinisert fra Sabb/Vetus?

 

Noen erfaringer?

<{POST_SNAPBACK}>

Du har nok rett ,er nok ikkeno 62 HK iden nei .Men jeg kan jo ha hørt feil da en i havna hadde en slik i en 25 fot Fram snekke .Han som har 30" Skarpnes nuh (Robert) kjenner han du så du kan jo høre med han ang motoren så for du nok endel tips .

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Tiltredes. Trøsten din vil være at de påfølgende år så trenger du ikke fullt så mye olje før lakking. Husk å tørke bort overflødig olje på slutten.

<{POST_SNAPBACK}>

Ikke mye trøst i de ordene, Perlen. :cryin:

Dekkene bør byttes, da de er slipt såpass mye ned med åra at de noen steder ligger litt under dollbordene. Det er også en del blåved, så de må nok byttes.

 

Planen er å ta en grov-"shining" nå slik at den er i bruksstand og så få båten utpå og bruke den litt i år. Da finner jeg sikkert bedre ut hva som må gjøres etterhvert. Og da ligger den ikke på land og sprekker opp i sommer. Dette er en båt jeg hadde tenkt å ha en stund, så da kan jeg ta litt av gangen over tid.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Gratulerer med ny båt, eg har også ny bat Scan Classic 25 med samme motor men min er 42 hk og 81 modell. Mekanikaren på sabb verkstaden klagde på tæringer i exsos kanalane i toppen. Viss du har vetus exsos manifold der exsosen går sammen i eit Y bend med kjølevatnet tilkobla sammen med ein temeratur følar. Sjøvatnet går inn på exsosen for nære toppen. :sad:

https://baatplassen.no/bildearkiv/2/2709/exos.jpg

Eg ønsker å koble til eit varmeapparet på kjølevatnet med korleis kal ein koble dette ? er det nokon som har eksempler eller forsøkt med samme motor.

 

 

Tarsis

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Fikk endelig fyra opp motoren i dag! Juuuhuuu!! :cheers:

 

Etter mye feilsøking blant et virvar av ledninger (de fleste røde :cryin: ), viste det seg at en ledning fra glødeknappen ikke var koblet til.

Fikk festet den der den hørte hjemme, og vips, motoren startet og malte som en katt. :smiley:

Trodde det skulle være en "strupe diesel" hendel et sted, men her er det bare å skru av tenninga, så stopper motoren.

Har ikke hatt det på andre båter jeg har hatt...

 

Forrige eier har nok ikke vært helt i vater da han koblet opp det elektriske:

Når jeg drar i tute-knappen (signalhornet), tennes babord lanterne til lyden av hornet!?

Må nok kikke nærmere på ledningskaoset! :lol:

 

Men det viktigste; motoren starter og går! :flag:

Link to post
Share on other sites

Gratulerer! Flott å se at det finnes menn som liker kvinner med skikkelige linjer.

 

Kan nevne at jeg ble tatt med av en bekjent langt inni skogen i dag, for å kikke på en båt. Denne båten har vert under vann, og stått uten tildekking i 3-4 år.

 

MEN :eek::eek::eek:

 

Det er flaten meg et av de fineste båtkonstruksjoner jeg noen gang har sett, helt klassisk furuholmen, men jeg er bombesikker på at der finnes ikke makan. Ca 28 fot herlighet. Greit nok at den er i dårlig stand, men ikke værre enn at det er overkommelig (Tror jeg må spandere vin på kona i kveld :wink: )

 

Denne båten har jeg nå kjøpt :drink:

Når jeg så denne tråden tok jeg kontakt med Perlen, og kjørte og så på båten, den var ikke til salgs, så det var litt om og men, nå er den kjøpt :drink:

Furuholmen plattgatter på sjøen neste år :flag:

Drikke i går,i dag og sikkert en uke fremover for å feire :drink::flag:

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Det eneste vannet båten får under kjølen kommer fra hagesprederen!  :nonod:

Båten er pr. i dag til salgs, grunnet familieforøkelse......på den annen side ligger den bra der den ligger.

Kommer jo tider neste år også... :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, du skrev vel noe om det ja!

Bedre og gjøre den ferdig i vinter og selge eller bruke den selv til våren igjen :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...