Jump to content

Øke ladespenning (nok en gang)


BEG

Recommended Posts

Fant ikke det jeg lette i arkivet, så prøver på nytt.

 

Har en dynamo som uansett ikke gir mer enn 14,05V, målt på batteriene som er helt nye. Har skillediode og sens-ledning fra dynamo til forbruksbatteriene.

 

Kan jeg sette en diode på senseledningen og dermed lure regulatoren opp ca. 0,5 V? Hvilke krav er det til en slik diode, dynamoen gir (eller burde) 60Ah, men det spiller kanskje ingen rolle. Og retningen på dioden, til eller fra batteriet?

 

Eller andre forslag :smiley:

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Inlegget slettet. For de som rakk å lese det, jeg tenkte i kryss! Teflonhjernen vet dere! :blush:

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Sorry, da MISTER du en halv volt!

 

Lars H.

<{POST_SNAPBACK}>

Er ikke enig der, har selv montert dette på min valeo dynamo med sense ledning, hadde 14,2V og har nå 14,7V. Det er på en måte riktig at du mister 0,5 volt, for du lurer dynamoen til å tro at den kun lader 13,7V.

 

Skal legge en bryter på dioden slik at jeg kan lade 14,7V når battariene er langt nede, blir litt mye og kjøre med denne spenningen konstant

Link to post
Share on other sites

Er ikke enig der

Ikke jeg heller! Jeg tenkte i kryss! :blush::blush:

Inlegget slettet.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Fant ikke det jeg lette i arkivet, så prøver på nytt.

 

Har en dynamo som uansett ikke gir mer enn 14,05V, målt på batteriene som er helt nye. Har skillediode og sens-ledning fra dynamo til forbruksbatteriene.

 

Kan jeg sette en diode på senseledningen og dermed lure regulatoren opp ca. 0,5 V? Hvilke krav er det til en slik diode, dynamoen gir (eller burde) 60Ah, men det spiller kanskje ingen rolle. Og retningen på dioden, til eller fra batteriet?

 

Eller andre forslag  :smiley:

Mvh. BEG

<{POST_SNAPBACK}>

JA det kan du gjøre. Det er en helt vanlig måte å lure regulatoren på, men pass på for SP kan fort bli 0,6 og 0,7 høyere og da har du fort tett oppunder 15V på dine batterier. Og det vil vi ikke ha over lang tid. Denne metoden er fin ved bruk av diodeskille på batteribankene.

Enjoy

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...