Jump to content

wallas safeflame 85du vil ikke starte

gav

Recommended Posts

Blinker den røde lampa, har du for lav spenning.

Start motor, eller sett på en lader.

Hadde problem med å tenne min Wallas også en gang, då var det som Faxen sa i innlegget over, for lav spenning. Kobla til landstrøm og den tente på første forsøk.

Det er den gule lampen som blinker med 0,25 sek intervall ved lav spenning. Men helt riktig; Start motor eller sett på landstrøm så løser det seg som oftest.

Gul og rød som blinker samtidig er opptenningsfeil og apparatet låser seg etter 2 forsøk. Reset apparatet (bruksanvisningen side 23)

Kontroller om apparatet bruker ca 8-8,5 Ah ved oppstart. Glødepluggen skal da være i orden.

Sjekk om pumpen suger drivstoff: Lag en luftboble i drivstofftilførselen ved å koble slangen fra tanken noen sekunder. Se om drivstoffet løfter seg ca 2,5 cm pr pumpeslag/tikk. Om den ikke suger kan det være feil med pumpen, eller at det har satt seg noe rusk i den.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

• 1 måned senere...
  • 5 uker senere...

Har byttet temp føler T4 .fortsatt samme problem. Starter,tenner og brenner. Bruker ca 18 minutter på 1 l vann. Etter 25 minutter begynner rød lampe å blinke og etter 2-3 minutter slår den seg fullstendig av. Både rød og gul lampe samt vifte slukker. På kretskort sitter en rød led lampe. Den blinker I takt med pumpe når den går.Når jeg prøver å re starte blinker den ,men pumpa går ikke. Forslag om feil årsak?

Blir mye synsing. Kanskje enklere å sende den inn til service?

Edit:

18 min på å koke 1 ltr er for mye.

Hva bruker du som drivstoff?

Har du sjekket drivstoff-forbruket? Pumpe skal slå 10 slag i løpet av ca 14-15 sek, og forbruket skal måles til ca 180 ml/h

Redigert av Wallas Service (see edit history)

Pumpetakten er ok.

Pumpen skal sitte i et gummioppheng i braketten. Dvs, en gummiring med spor som er tredd over pumpesylinderen.

bilde

Du ser gummiringen til venstre på dette bildet, festet med en seegerring

Har du sjekket ledningen(e) til pumpen på nytt? Du nevnte noe tidligere om en løs forbindelse eller brudd?

Pumpa, eller rettere sagt, kapslingene rundt magnetspolen kan snus rundt som en vil. Ikke rør de forniklede stussene som står inn i pumpesylinderen (en i vinkel og en rett).

Anbefale ikke å åpne selve pumpen, ser for meg at du vil få problemer med å sette den riktig sammen igjen.

Du kan løsne sugeslangen og kobberrøret fra pumpen uten å skifte deler. Bruk 2 stk 12 mm nøkler så du får mothold.

• 2 uker senere...

I den linken Windy37GM forteller du hvordan du plukket pumpen i "atomer" og reparerte den. Det er helt greit for en finmekaniker, men det er det de fleste av oss som er. Noen jobber med data, noen er kanskje regnskapsfører, noen jobber med å legge asfalt . . . . osv. Så det er nok det tryggeste å la fagfolk som kan dette (Wallas Servise) ta seg av slike ting.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Sprengskisse av pumpene finnes i domkumentarkivet, og det er opp til hver enkelt om de vil demontere pumpene for rensing. Har åpnet mange pumper gjennom tidene, men har de siste årene valgt å skifte til nye pumper. Å åpne en pumpe, rense delene, sette sammen. Alt dette tar tid, og tid er penger. Og virker den ikke som den skal så er det på'an igjen, og det gies ingen garanti. En ny pumpe utløser garanti. I dette tilfellet kom rep på knappe kr 4000,- inkl porto tur/retur. Ikke ille etter min mening, pumpen alene koster omtrent kr 1900,-.

Hadde trådstarter målt drivstoff-forbruket (ikke bare pumpetakten) så ville pumpen raskt blitt utpekt som synderen, og det kunne blitt gjort tiltak på stedet. I slike tilfeller anbefaler jeg at pumpen får pumpe gjennom isopropanol (kondensfjerner for bensinmotorer) i 15-30 min. Tilførselsrøret fra pumpe til brenner bør i så fall kobles fra, evt  deaktivering av gløder slik at ren isopropanol ikke går til forbrenning, kun til rensing av drivstofflinjen. I mange tilfeller vil dette hjelpe, og i noen tilfeller er det også nødvendig å åpne pumpen. Pumpen inneholder noen små deler som ikke bør komme på avveie, kan ikke garantere at jeg kan skaffe nye enkeltdeler.

For de fingernemme finmekanikerne finnes det noen få sett med pumpedeler på lager hos meg (skrivende stund). Dette er deler som ikke lenger finnes i prislisten hos importøren, og det er tvilsomt om det kan skaffes på nytt. Årsaken ligger vel i prissettingen av disse delene. Kostet litt under det halve av en ny pumpe, og med arbeidstid i tillegg var det etterhvert lite aktuelt for oss reparatører å skifte disse delene. Billigere med ny pumpe. 

I den linken Windy37GM forteller du hvordan du plukket pumpen i "atomer" og reparerte den. Det er helt greit for en finmekaniker, men det er det de fleste av oss som er. Noen jobber med data, noen er kanskje regnskapsfører, noen jobber med å legge asfalt . . . . osv. Så det er nok det tryggeste å la fagfolk som kan dette (Wallas Servise) ta seg av slike ting.

Hvis man ikke prøver, så lærer man aldri.

Jeg kunne ikke skru en skrue da jeg kjøpte min første båt, en Skibsplast655. Så har man jo plukket litt på tingotang oppigjennom og lært hele veien. Så å plukke på en slik en, det er ikke noe problem sålenge man er nøye. Selv driver jeg med data til vanlig, ikke finmekaniker  :-)  Hvis man hele tiden skulle velge tryggeste vei hadde det vært tynt med utvikling :-)

Den reparerte pumpen fungerte sålenge vi hade båten og jeg frydet meg hver gang vi fyra apparatet og lagde kaffe.

mvh

Windy37GM

Redigert av Windy37GM (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Jeg er helt enig i at "Den som ingenting våger, ingenting vinner." Jeg er selv data/elektronikkingeniør og har nok "fusket i faget" både som snekker, rørlegger, elektriker osv. i hjemmet og det har stort sett gått greit. Men å åpne og reparere en slik pumpe er vel å strekke strikken vel langt for mange. Jeg ga selv opp samme operasjonen, fant ingen feil og ble svært usikker på hvordan jeg skulle få alle de små bitene riktig sammen igjen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

• 4 år senere...

Hei, startet båtferie og første dagen fikk samme problem med kokeplate fra Wallas 85DU/DP.

Begge lampene blinker. Vifte starter i 1 sek så slukkes og lampene kommer på. Forsøkte med "restart" som finnes på nettet - dro ut hovedledning, styrekabel og sikring uten at det hjalp noe. Ser ikke at pumpen pumper noe som helst. Drivstoffet står "stille" i røret.

Tips? (utenom å sende den på service).

Takk :)

Reset:

1) Slå den på (det blinker i lampene)

2) Ta bort strømmen i 2-3 sekunder (slutter å blinke)

3) Sett på strøm (det blinker i gul led i 1-3 sekunder)

4) Slå av når den slutter å blinke

5) Slå på apparatet, nå skal den virke

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...