gav Startet 17.April.2016 Link til dette innlegget Startet 17.April.2016 Ved første forsøk på bruk etter vinteren virker ikke wallas. vifte går I 5 sek. Da stopper den og både rødt og gul lampe blinker. Når jeg slår av bryter lyser varmeindikator fortsatt, uten at plata har blitt varm. Har prøvd å re sette den uten at det hjelper. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 17.April.2016 Link til dette innlegget Svart 17.April.2016 Blinker den røde lampa, har du for lav spenning. Start motor, eller sett på en lader. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Kaptein Thomas Svart 17.April.2016 Link til dette innlegget Svart 17.April.2016 Ta kontakt med "wallas service" her inne på forumet, han har hjulpet meg med lignende tidligere? Sitér dette innlegget Skvulp BåtforeningNor Star 290, 2001Hjemmehavn; Slependen, Bærum Link to post
Kaptein Thomas Svart 17.April.2016 Link til dette innlegget Svart 17.April.2016 Ta kontakt med "wallas service" her inne på forumet, han har hjulpet meg med lignende tidligere? Sitér dette innlegget Skvulp BåtforeningNor Star 290, 2001Hjemmehavn; Slependen, Bærum Link to post
imens Svart 17.April.2016 Link til dette innlegget Svart 17.April.2016 Hadde problem med å tenne min Wallas også en gang, då var det som Faxen sa i innlegget over, for lav spenning. Kobla til landstrøm og den tente på første forsøk. Sitér dette innlegget 2014-2016: Nor-Dan 780 (2008 mod.) Link to post
Wallas Service Svart 17.April.2016 Link til dette innlegget Svart 17.April.2016 Blinker den røde lampa, har du for lav spenning. Start motor, eller sett på en lader. Hadde problem med å tenne min Wallas også en gang, då var det som Faxen sa i innlegget over, for lav spenning. Kobla til landstrøm og den tente på første forsøk. Det er den gule lampen som blinker med 0,25 sek intervall ved lav spenning. Men helt riktig; Start motor eller sett på landstrøm så løser det seg som oftest. Gul og rød som blinker samtidig er opptenningsfeil og apparatet låser seg etter 2 forsøk. Reset apparatet (bruksanvisningen side 23) Kontroller om apparatet bruker ca 8-8,5 Ah ved oppstart. Glødepluggen skal da være i orden. Sjekk om pumpen suger drivstoff: Lag en luftboble i drivstofftilførselen ved å koble slangen fra tanken noen sekunder. Se om drivstoffet løfter seg ca 2,5 cm pr pumpeslag/tikk. Om den ikke suger kan det være feil med pumpen, eller at det har satt seg noe rusk i den. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
gav Svart 19.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2016 Feil funnet. Dårlig kontakt på en ledning inn på pumpa. Sitér dette innlegget Link to post
gav Svart 22.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2016 Nytt problem. Nå starte den og går ei stund. Da slutter pumpa å "klikke" og rødt lampe blinker. Har sjekket at diesel kommer fra tanken og flytter luftboble 2-2.5 cm pr klikk. Når den har stått slik I 5 minutter slår den seg helt av. Unntatt lampe I toppen som viser at den er varm. Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 22.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2016 Vil tro at det er en feil på termostaten som står inn i brennkammeret (T4). Alternativt kan det være en kretskortfeil Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
gav Svart 28.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2016 Er det noen som har splittskisse som viser plassering? Hvordan kontroll måle ? Sitér dette innlegget Link to post
gav Svart 26.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2016 Har byttet temp føler T4 .fortsatt samme problem. Starter,tenner og brenner. Bruker ca 18 minutter på 1 l vann. Etter 25 minutter begynner rød lampe å blinke og etter 2-3 minutter slår den seg fullstendig av. Både rød og gul lampe samt vifte slukker. På kretskort sitter en rød led lampe. Den blinker I takt med pumpe når den går.Når jeg prøver å re starte blinker den ,men pumpa går ikke. Forslag om feil årsak? Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 26.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2016 (redigert) Blir mye synsing. Kanskje enklere å sende den inn til service? Edit: 18 min på å koke 1 ltr er for mye. Hva bruker du som drivstoff? Har du sjekket drivstoff-forbruket? Pumpe skal slå 10 slag i løpet av ca 14-15 sek, og forbruket skal måles til ca 180 ml/h Redigert 26.Juni.2016 av Wallas Service (see edit history) Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
gav Svart 29.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2016 Drivstoff fra båtens tank. Ca 12 slag på 15 sek. Har testet litt ikveld. Når pumpa stopper er det nok at jeg berører den så begynner den å slå igjen. Skal pumpe sitte "løs" mellom festebeslagene? Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 29.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2016 (redigert) Pumpetakten er ok. Pumpen skal sitte i et gummioppheng i braketten. Dvs, en gummiring med spor som er tredd over pumpesylinderen. Du ser gummiringen til venstre på dette bildet, festet med en seegerring Har du sjekket ledningen(e) til pumpen på nytt? Du nevnte noe tidligere om en løs forbindelse eller brudd? Redigert 29.Juni.2016 av Wallas Service (see edit history) Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
gav Svart 30.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2016 Pumpa kan vris uavhengig av rør koblingene. Må være dårlig kontakt på ledninger i/til pumpa. Kan jeg de/remontere pumpe uten å bytte deler? Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 30.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2016 Pumpa, eller rettere sagt, kapslingene rundt magnetspolen kan snus rundt som en vil. Ikke rør de forniklede stussene som står inn i pumpesylinderen (en i vinkel og en rett). Anbefale ikke å åpne selve pumpen, ser for meg at du vil få problemer med å sette den riktig sammen igjen. Du kan løsne sugeslangen og kobberrøret fra pumpen uten å skifte deler. Bruk 2 stk 12 mm nøkler så du får mothold. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
gav Svart 4.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2016 Har de/remontere pumpa. Fortsatt samme problem. 18 minutter etter oppstart begynner rød diode å blinke. Og det oser litt røyk under koketoppen. Så slår den seg av etter nedkjøling. Leveres inn på service. Sitér dette innlegget Link to post
gav Svart 14.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2016 Etter service ble feilen avdekket. Drivstoffpumpe pumpet med riktig antall slag pr minutt, men pumpet for lite diesel pr slag. Takk til wallas service for tips, råd og service jobben. Strålende fornøyd. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 14.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2016 https://baatplassen.no/i/topic/92509-wallas-90u-kokeapparat-ikke-full-effekt/?p=1303361 Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Lars H. Svart 14.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2016 I den linken Windy37GM forteller du hvordan du plukket pumpen i "atomer" og reparerte den. Det er helt greit for en finmekaniker, men det er det de fleste av oss som er. Noen jobber med data, noen er kanskje regnskapsfører, noen jobber med å legge asfalt . . . . osv. Så det er nok det tryggeste å la fagfolk som kan dette (Wallas Servise) ta seg av slike ting. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Wallas Service Svart 14.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2016 (redigert) Sprengskisse av pumpene finnes i domkumentarkivet, og det er opp til hver enkelt om de vil demontere pumpene for rensing. Har åpnet mange pumper gjennom tidene, men har de siste årene valgt å skifte til nye pumper. Å åpne en pumpe, rense delene, sette sammen. Alt dette tar tid, og tid er penger. Og virker den ikke som den skal så er det på'an igjen, og det gies ingen garanti. En ny pumpe utløser garanti. I dette tilfellet kom rep på knappe kr 4000,- inkl porto tur/retur. Ikke ille etter min mening, pumpen alene koster omtrent kr 1900,-. Hadde trådstarter målt drivstoff-forbruket (ikke bare pumpetakten) så ville pumpen raskt blitt utpekt som synderen, og det kunne blitt gjort tiltak på stedet. I slike tilfeller anbefaler jeg at pumpen får pumpe gjennom isopropanol (kondensfjerner for bensinmotorer) i 15-30 min. Tilførselsrøret fra pumpe til brenner bør i så fall kobles fra, evt deaktivering av gløder slik at ren isopropanol ikke går til forbrenning, kun til rensing av drivstofflinjen. I mange tilfeller vil dette hjelpe, og i noen tilfeller er det også nødvendig å åpne pumpen. Pumpen inneholder noen små deler som ikke bør komme på avveie, kan ikke garantere at jeg kan skaffe nye enkeltdeler. For de fingernemme finmekanikerne finnes det noen få sett med pumpedeler på lager hos meg (skrivende stund). Dette er deler som ikke lenger finnes i prislisten hos importøren, og det er tvilsomt om det kan skaffes på nytt. Årsaken ligger vel i prissettingen av disse delene. Kostet litt under det halve av en ny pumpe, og med arbeidstid i tillegg var det etterhvert lite aktuelt for oss reparatører å skifte disse delene. Billigere med ny pumpe. Redigert 14.Juli.2016 av Wallas Service (see edit history) Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Windy37GM Svart 14.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2016 (redigert) I den linken Windy37GM forteller du hvordan du plukket pumpen i "atomer" og reparerte den. Det er helt greit for en finmekaniker, men det er det de fleste av oss som er. Noen jobber med data, noen er kanskje regnskapsfører, noen jobber med å legge asfalt . . . . osv. Så det er nok det tryggeste å la fagfolk som kan dette (Wallas Servise) ta seg av slike ting. Hvis man ikke prøver, så lærer man aldri. Jeg kunne ikke skru en skrue da jeg kjøpte min første båt, en Skibsplast655. Så har man jo plukket litt på tingotang oppigjennom og lært hele veien. Så å plukke på en slik en, det er ikke noe problem sålenge man er nøye. Selv driver jeg med data til vanlig, ikke finmekaniker :-) Hvis man hele tiden skulle velge tryggeste vei hadde det vært tynt med utvikling :-) Den reparerte pumpen fungerte sålenge vi hade båten og jeg frydet meg hver gang vi fyra apparatet og lagde kaffe. mvh Windy37GM Redigert 14.Juli.2016 av Windy37GM (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Lars H. Svart 14.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2016 Jeg er helt enig i at "Den som ingenting våger, ingenting vinner." Jeg er selv data/elektronikkingeniør og har nok "fusket i faget" både som snekker, rørlegger, elektriker osv. i hjemmet og det har stort sett gått greit. Men å åpne og reparere en slik pumpe er vel å strekke strikken vel langt for mange. Jeg ga selv opp samme operasjonen, fant ingen feil og ble svært usikker på hvordan jeg skulle få alle de små bitene riktig sammen igjen. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Egor Svart 14.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2021 Hei, startet båtferie og første dagen fikk samme problem med kokeplate fra Wallas 85DU/DP. Begge lampene blinker. Vifte starter i 1 sek så slukkes og lampene kommer på. Forsøkte med "restart" som finnes på nettet - dro ut hovedledning, styrekabel og sikring uten at det hjalp noe. Ser ikke at pumpen pumper noe som helst. Drivstoffet står "stille" i røret. Tips? (utenom å sende den på service). Takk :) Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 14.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2021 Reset: 1) Slå den på (det blinker i lampene) 2) Ta bort strømmen i 2-3 sekunder (slutter å blinke) 3) Sett på strøm (det blinker i gul led i 1-3 sekunder) 4) Slå av når den slutter å blinke 5) Slå på apparatet, nå skal den virke Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.