cse Startet 17.April.2016 Link til dette innlegget Startet 17.April.2016 Hei, I seilbåten som ble kjøpt i fjor sliter vi med å finne frem til pakkboksen og fettkoppen på akslingen. Manualen påstår at det skal være en fettkopp, men vi finner den ikke. (Manualen og motoren er gammel, så det er gode muligheter for at noe er blitt endret med årene) Slik ser akslingen ut: Er det noen som vet hvor hvordan vi får smurt denne akslingen? Tilslutt lurer jeg på sinkanode på selve akslingen. Har forstått at man alltid bør ha sinkanode på akselen, men jeg kan ikke forstå at det skal være plass til en sinkanode på akselen som er på båten. Noen som har en ide? Bildet viser alt av akslingen som er under båten. (Jeg har generelt ikke greid å finne en eneste sinkanode på båten, verken på motor, skrog eller andre steder...) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 17.April.2016 Link til dette innlegget Svart 17.April.2016 (redigert) Først vedrørende fettkoppen. Den vil du ikke lengre finne da den er fjernet og erstattet av et såkalt "Volvo-kondom". Det er den gummi-tetningen som du har tatt bilde av. Den bør du klemme litt på til det kommer vann(eventuelt bruke noe som ikke er skarpt til å vippe litt i enden på den) når du sjøsetter. Dette er for å få ut lufta som er der og få vann inn i hele hylsa. Dette er en viktig operasjon du MÅ huske å gjøre hver gang den har vært på land. Hvis du glemmer det og det er luft i stedet for vann der kan du få varmgang. Tror muligens du kan dyttet tetningen litt akterover og smøre litt fett på akselen også. Når det gjelder zink så er det viktig å få på akselen. Ta et skyvelær og mål diameteren på akselen, deretter kjøper du en slik type aksel-zink som er så smal at den går på. Alternativt kan du ta av propellmutteren og sjekke om det finnes tilsvarende dimensjon med zink. Her finner du flere typer: https://www.maritim.no/akselanoder?size=24 Redigert 17.April.2016 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
LM 605 Svart 17.April.2016 Link til dette innlegget Svart 17.April.2016 Ville absolutt satse på en propellmutter-sink her. Virker veldig trangt mellom propellen og stevn-lageret her, til å plassere en aksel-sink. Sitér dette innlegget Link to post
cse Svart 17.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2016 Takk for svar! Da skal jeg google litt mer på Volvo-kondom, og bli godt kjent med den typen Har aldri tatt av propellmutteren, er det bare å skru av og sette på ny? Det er ikke noe spesielt jeg trenger å tenke på her? Propellmutter-sink virker forøvrig som riktig ting å gjøre! Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 17.April.2016 Link til dette innlegget Svart 17.April.2016 Bare å bøye inn låseskiva som er mellom propellen og mutteren og skru av mutteren. Kan nok bruke låseskiva om igjen, ellers koster ikke denne mange kroner. Så er det bare å skru på ny propell-mutter med sink, og trekk godt til. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 17.April.2016 Link til dette innlegget Svart 17.April.2016 (redigert) Du må finne en måte å spenne fast propellen på slik at ikke akselen går rundt sammen med propell og mutter. Mutteren sitter sikker ganske godt. I tillegg må du bruke en skrutrekker eller lignende for å åpne sikringen av mutteren(den sitter rett på innsiden av mutteren og er slått bakover slik at ikke mutteren skal falle av. Jeg tror jeg ville gått for en smal akselzink så slipper du å røre mutteren. Bare sjekk diameter på akselen med skyvelær først slik at du får akselzink til rett diameter. Red. Der kom LM 605 meg i forkjøpet... Redigert 17.April.2016 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
cse Svart 17.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2016 Ja, det virker litt skummelt å rote med mutteren, så frister mest å finne en annen akselanode. Et alternativ er en slik anode, men de var veldig dyre: https://www.maritim.no/sinkanode-for-bosvik-propellmutter-50-mm Uten å ha målt VannTro, så tror jeg ikke at det er særlig mye mer enn 15-20mm mellom propell og gjennomføringen til akselen. Og hittil har jeg ikke greid å finne en akselanode som er smalere enn 25mm. Må anoden sitte direkte på akselen, eller kan den sitte på selve gjennomføringen for akselen? Altså de delvis blå greiene på bildet over. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 17.April.2016 Link til dette innlegget Svart 17.April.2016 Da beskytter den ikke aksel og propell. Der er gummi mellom aksel og gjennomføring som isolerer. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
ÅtteGlass Svart 17.April.2016 Link til dette innlegget Svart 17.April.2016 Ikke bruk akselanode her!! Du må ha den klaringen mellom propell og cutlesslager/hylse i tilfelle du går på grunn. Ved en bråstopp vil motoren fortsette noe fremover på grunn av massen, og uten den klaringen er det ikke mulig for motoren å bevege seg noe. Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
ÅtteGlass Svart 17.April.2016 Link til dette innlegget Svart 17.April.2016 Skift til denne propellmutteren, den vil vare i mange år. Så monterer du den tilhørende sinken (prodnr. 1020100) som koster 100,- og bytter til ny sink hvert år. Da har du et enkelt og rimelig system som vil bevare aksel og propell. Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
Hulda Svart 17.April.2016 Link til dette innlegget Svart 17.April.2016 Jeg kan ikke se noe cutlesslager. For meg ser det ut for å være bronselager mot rustfri aksling. Det er ikke montert fleksibel kopling, og jeg formoder at motoren ikke er montert på gummilabber. Om trådstarter absolutt ønsker anode, kan den monteres utvendig i nærheten av propellen, gjennomgående bolt med ledning til eks. motoren. Har systemet greid seg uten anode i mange år, så ser jeg ikke uten videre poenget. Sitér dette innlegget Link to post
Ove T Svart 17.April.2016 Link til dette innlegget Svart 17.April.2016 Hej Den propellern har ju klarat sig bra utan anod hittills, fortsätt med det. Sätter du på en anod så får du beväxning på propellern. Black Jacken skall smörjas före sjösättning, tips, fyll ett sugrör med några cm vattenfast fett, trä in sugröret mellan tätningen och axeln, tryck ut fettet ut sugröret och in i packboxen. Glöm inte att lufta efter sjösättningen men det har du ju redan fått tips om. Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 18.April.2016 Link til dette innlegget Svart 18.April.2016 Det er ikke montert fleksibel kopling, og jeg formoder at motoren ikke er montert på gummilabber. Om trådstarter absolutt ønsker anode, kan den monteres utvendig i nærheten av propellen, gjennomgående bolt med ledning til eks. motoren. My wrong ! Jeg så ikke godt nok etter, her er det selvfølgelig også et alternativ med anode på skroget. Om akselanode ikke får plass så er vel likevel anode på mutter den enkleste løsningen uten å måtte bore i skroget. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Grimme Elling Svart 18.April.2016 Link til dette innlegget Svart 18.April.2016 Kan du ikke bare la mutteren være på, og sette på en slik sinkanode utenpå? http://www.yanmardelernord.no/users/jhmotor_mystore_no/images/90537_Sink_f_prop.mutter__33mm_1.jpg Kanskje greit å ta en ohm-meter og sjekke at det faktisk er god forbindelse mellom aksel og propell, men forutsatt at det er det , så trenger du vel ikke demontere noe. Sitér dette innlegget Link to post
Capt.Yorgoz Svart 18.April.2016 Link til dette innlegget Svart 18.April.2016 Løsne flensmuttere der akslingen går inn på gearkassen å dra den noen millimeter ut. Skruv fast å montere zink på akslingen.. det er helt sikkert noen mm å gå på. ? Sitér dette innlegget Link to post
cse Svart 18.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2016 En ting jeg har innsett med båt, som er både befriende og noen ganger litt frustrerende, er at det ikke er noen fasit på noe Vi får vurdere litt hva vi gjør. Alt i fra ingenting, til anode på gjennomføring, mutter, eller flytte akslingen lenger ut. Jeg liker jo som vanlig de som tenker at hvorfor skal man endre på noe som har gått greit til nå Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 18.April.2016 Link til dette innlegget Svart 18.April.2016 If it aint broken dont fix it ? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 18.April.2016 Link til dette innlegget Svart 18.April.2016 Huldas råd: Gi blaffen, bruk energien på noe annet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.