Jump to content

Pakkboks på aksel og manglende sinkanoder

cse

Recommended Posts

Hei,

I seilbåten som ble kjøpt i fjor sliter vi med å finne frem til pakkboksen og fettkoppen på akslingen. Manualen påstår at det skal være en fettkopp, men vi finner den ikke. (Manualen og motoren er gammel, så det er gode muligheter for at noe er blitt endret med årene)

bilde

Slik ser akslingen ut:

bilde

Er det noen som vet hvor hvordan vi får smurt denne akslingen? 

Tilslutt lurer jeg på sinkanode på selve akslingen. Har forstått at man alltid bør ha sinkanode på akselen, men jeg kan ikke forstå at det skal være plass til en sinkanode på akselen som er på båten. Noen som har en ide? Bildet viser alt av akslingen som er under båten. (Jeg har generelt ikke greid å finne en eneste sinkanode på båten, verken på motor, skrog eller andre steder...)

bilde

Først vedrørende fettkoppen. Den vil du ikke lengre finne da den er fjernet og erstattet av et såkalt "Volvo-kondom". Det er den gummi-tetningen som du har tatt bilde av. Den bør du klemme litt på til det kommer vann(eventuelt bruke noe som ikke er skarpt til å vippe litt i enden på den) når du sjøsetter. Dette er for å få ut lufta som er der og få vann inn i hele hylsa. Dette er en viktig operasjon du MÅ huske å gjøre hver gang den har vært på land. Hvis du glemmer det og det er luft i stedet for vann der kan du få varmgang. Tror muligens du kan dyttet tetningen litt akterover og smøre litt fett på akselen også.

Når det gjelder zink så er det viktig å få på akselen. Ta et skyvelær og mål diameteren på akselen, deretter kjøper du en slik type aksel-zink som er så smal at den går på. Alternativt kan du ta av propellmutteren og sjekke om det finnes tilsvarende dimensjon med zink.

Her finner du flere typer: https://www.maritim.no/akselanoder?size=24

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Du må finne en måte å spenne fast propellen på slik at ikke akselen går rundt sammen med propell og mutter. Mutteren sitter sikker ganske godt. I tillegg må du bruke en skrutrekker eller lignende for å åpne sikringen av mutteren(den sitter rett på innsiden av mutteren og er slått bakover slik at ikke mutteren skal falle av.

Jeg tror jeg ville gått for en smal akselzink så slipper du å røre mutteren. Bare sjekk diameter på akselen med skyvelær først slik at du får akselzink til rett diameter.

Red. Der kom LM 605 meg i forkjøpet...

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Ja, det virker litt skummelt å rote med mutteren, så frister mest å finne en annen akselanode. Et alternativ er en slik anode, men de var veldig dyre: https://www.maritim.no/sinkanode-for-bosvik-propellmutter-50-mm 

Uten å ha målt VannTro, så tror jeg ikke at det er særlig mye mer enn 15-20mm mellom propell og gjennomføringen til akselen. Og hittil har jeg ikke greid å finne en akselanode som er smalere enn 25mm. Må anoden sitte direkte på akselen, eller kan den sitte på selve gjennomføringen for akselen? Altså de delvis blå greiene på bildet over.

Da beskytter den ikke aksel og propell. Der er gummi mellom aksel og gjennomføring som isolerer.

Jeg kan ikke se noe cutlesslager. For meg ser det ut for å være bronselager mot rustfri aksling. Det er ikke montert fleksibel kopling, og jeg formoder at motoren ikke er montert på gummilabber. Om trådstarter absolutt ønsker anode, kan den monteres utvendig i nærheten av propellen, gjennomgående bolt med ledning til eks. motoren. Har systemet greid seg uten anode i mange år, så ser jeg ikke uten videre poenget.

Hej

Den propellern har ju klarat sig bra utan anod hittills, fortsätt med det. Sätter du på en anod så får du beväxning på propellern. Black Jacken skall smörjas före sjösättning, tips, fyll ett sugrör med några cm vattenfast fett, trä in sugröret mellan tätningen och axeln, tryck ut fettet ut sugröret och in i packboxen. Glöm inte att lufta efter sjösättningen men det har du ju redan fått tips om.

Hälsningar Ove

Det er ikke montert fleksibel kopling, og jeg formoder at motoren ikke er montert på gummilabber. Om trådstarter absolutt ønsker anode, kan den monteres utvendig i nærheten av propellen, gjennomgående bolt med ledning til eks. motoren.

My wrong ! Jeg så ikke godt nok etter, her er det selvfølgelig også et alternativ med anode på skroget. Om akselanode ikke får plass så er vel likevel anode på mutter den enkleste løsningen uten å måtte bore i skroget.

En ting jeg har innsett med båt, som er både befriende og noen ganger litt frustrerende, er at det ikke er noen fasit på noe  :lol:

Vi får vurdere litt hva vi gjør. Alt i fra ingenting, til anode på gjennomføring, mutter, eller flytte akslingen lenger ut. Jeg liker jo som vanlig de som tenker at hvorfor skal man endre på noe som har gått greit til nå  :rolleyes:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...