Jump to content

Hjelp-solgt atlanticen, trenger ny båt..


Philonica III

Recommended Posts

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Tror ikke den prisen er for høy. Vi kjøpte lik båt i vinter med samme motorer som denne. Hadde Trawler i tankene,men det ble Nimbus 4000. Må bare si jeg er utrolig fornøyd med denne båten. Meget gjennomført praktisk båt som er bygget solid. Om motorene er tatt vare på så kan de holde lenge med litt stell enda. Det går jo an å ta litt hensyn til at de er gamle, ta det pent og rolig på vannet så tror jeg dere har mye glede av denne enda.

Link to post

Tror ikke den prisen er for høy. Vi kjøpte lik båt i vinter med samme motorer som denne. Hadde Trawler i tankene,men det ble Nimbus 4000. Må bare si jeg er utrolig fornøyd med denne båten. Meget gjennomført praktisk båt som er bygget solid. Om motorene er tatt vare på så kan de holde lenge med litt stell enda. Det går jo an å ta litt hensyn til at de er gamle, ta det pent og rolig på vannet så tror jeg dere har mye glede av denne enda.

Er vel dette jeg ville høre. Virker som enkelte i dette forum tror disse motorene ble laget av papp. Har hatt atlanticen min i nesten fire år med tilsvarende motorer og må nokk si jeg på dette forum har sett at det er både nyere og såkalte bedre motorer som har slite mere  en det jeg har gjort med mine. 2500 t. hva er det, det er ingenting så lenge motorene blir stelt.

Jeg er en gammel fisker og kjenner til motorer som har både 10 og 12 tusen timer på seg. Volvo md17 som jeg hadde i forrige båten ble og dømt til moringer av ekspertene på dette forum. Har snakket med nåværende eier, den går fortsatt, merkelig for den skulle da vært moring for lenge siden- går enda 13 år etter den fikk dommen her..

Komodo sier: det er en påkost som vil tvinge seg på etterhvert. Minner meg om faren min som etter og ha delt ut noen ørefiker sa; har du ikke gjort noe galt så kommer du til og gjøre det. Må da sies vi var 5 brødre som voks opp og var vel ikke helt god noen av oss.

Nimbus4, tror du jeg kommer inn på en firemeters plass. Atlanticen er 345, skrår litt i skroget og har god plass. Nimbusen er 15 cm bredere, 7.5 cm på hver side. Skrår nimbusen eller er det rett ned?

R Isaksen

Redigert av Philonica 2 (see edit history)
Link to post

Mine Tamd 40b har gått 3500 timer nå,går så pent som bare det. Tror ikke disse tar kvelden enda. Ganske enkel konstruksjon på disse. For dem som ønsker fart på vannet så kunne nok båten hatt 2 x 260 slik det er på nyere modeller, men for oss er 2 x 165 helt ok. Har testet ut litt dette med å gå med en motor, det virker som en fin løsning for å holde lav fart og pent forbruk. Da får man også med seg den fine naturen som er langs kysten.:) Det vi har blitt positivt overasket over med denne båten, er den gode kvaliteten denne gamle damen holder. Her ser ikke noe ut til å være tilfeldig. Fantastisk å kunne sitte på fly å nyte solen, så ned i lun og varm hytte på kvelden. Mye båt for pengene syns vi.:) Lykke til med jakt på båt.

Link to post

Jag tänker att en 2x41 installation är mer passande för både skrov och båt. gillar Nimbus 4000/4004/carisma men jag skulle definitivt gått för dom lite efektstarkare 41 motorerna. finns få saker som är så tråkigt som att vara undermotoriserad. detta skrovet är väl ett planande skorv med och vill kanske marsha på ca 18-19 knop och det blir ju full gas med 40 motorerna.

Redigert av Scand29bal (see edit history)
Link to post

Denne er fin, men er vel en god del overpriset. Ser den er satt ned nylig, men 800K er for mye, etter min mening. Tipper 600-700 er en pris han må ned på for å få solgt. Til sammenligning ble denne solgt i høst, med utropspris på 595K med samme motorer: http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=63279958&ref=favorites&favoriteListId=2170815

Link to post

Denne er fin, men er vel en god del overpriset. Ser den er satt ned nylig, men 800K er for mye, etter min mening. Tipper 600-700 er en pris han må ned på for å få solgt. Til sammenligning ble denne solgt i høst, med utropspris på 595K med samme motorer: http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=63279958&ref=favorites&favoriteListId=2170815

- men det har jeg ikke tid og vente på-

R Isaksen

Link to post

Er vel dette jeg ville høre. Virker som enkelte i dette forum tror disse motorene ble laget av papp.

 

Hvis du har erfaring med akkurat denne motortypen og allerede har bestemt deg for hva du vil høre så skjønner jeg ikke hvorfor du spør.

 

Jeg sier ikke at motoren er laget av papp, men antyder at prisen er noe høy med så gamle jernklumper under dørken. Det er ikke bare sylinderslitasje som følge av motortimer som forelder motorer i fritidsbåter.

Link to post

Hva med Fairline 36 Turbo? Må vel være verdens største 36 foter. Motorene er vel litt mer massive enn de som er nevnt over. Finnes fra langt under ditt budsjett for de minst oppgraderte, til noe over ditt budsjett for de som har fått mye oppgraderinger. Kapteins lugaren her er jo på størrelse med et middels soverom hjemme, og med 405 cm bredde blir det godt med plass.

Link to post

Denne er fin, men er vel en god del overpriset. Ser den er satt ned nylig, men 800K er for mye, etter min mening. Tipper 600-700 er en pris han må ned på for å få solgt. Til sammenligning ble denne solgt i høst, med utropspris på 595K med samme motorer: http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=63279958&ref=favorites&favoriteListId=2170815

Når det gjelder den Princessen fra Stavanger Marinesenter så er den veldig lavt priset. dette er en båt som sikkert er kommet i innbytte og ikke lagt noe fortjeneste på fort inn og fort ut. Nimbusen 4004 hadde bedre vedlikehold nede i kjellern og har en godt vedlikehold der nede så kan en se det på hele båten at det er en som har litt moral og er  noe mer interessert i båt en gjennomsnittet. Det er som trådstarter sier han er godt kjent med motorene og føler seg trygg på disse. Klart det kan skje ting over natta med slitedeler og det skjer det like gjerne med visse andre nyere motorer fra volvo. 

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...