svendis Startet 17.April.2016 Del på Facebook Startet 17.April.2016 Siden det er ganske begrenset utvalg av 12v TV så vurderer jeg dette alternativet. Vil tro man får bedre kvalitet osv med mere konkurranse utsatte utgaver på 230v. Ca 32" størrelse. Ser finlux har en på denne størrelsen, med Dvd. Har ikke funnet noen andre. Regner med det er flere 32" med mulighet for 12v men det er vanskelig å finne. Svært få som har søkefilter med 12v som alternativ.. Er ikke interessert i Dvd spiller, men heller mulighet for avspilling og opptak på USB. En støysvak inverter hadde og vært fint Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 17.April.2016 Del på Facebook Svart 17.April.2016 Hei Hovedgrunnen for å velge 12 volts TV er for å begrense strømforbruket. 230 volts TVer er ikke laget med hensyn på lavt strømforbruk. I tillegg får du tap i inverter. Og aller helst bør du ha en sinus inverter på TV og den har enda mere tap enn en vanlig inverter. Har du stor nok batteribank går det jo greit, da velger du TV med de egenskapene du ønsker. Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 17.April.2016 Del på Facebook Svart 17.April.2016 Jeg har forsynt begge TV-ene over converter i alle år, og det går bra. Men som JRK sier, så må du se på forbruket om det er en god løsning for deg. Ligger du ofte flere dager i uthavn bør du finregne på forbruket før du bestemmer deg. Sitér dette innlegget Link to post
Terje_F Svart 18.April.2016 Del på Facebook Svart 18.April.2016 (redigert) Noe jeg har lurt på: Vil en 230v/36w TV via inverter trekke det samme som en 12v/36w TV direkte på batteri, altså 3 amp? Eller forbrukes det mer strøm via inverter? Redigert 18.April.2016 av Terje_F (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Per Erik Løvdal Svart 18.April.2016 Del på Facebook Svart 18.April.2016 Selve Tven vil forbruke den samme mengden strøm, men noe effekt vil gå tapt i inverteren som varme. Så fra batteriet vil det kanskje gå 3,3-3,4 A. Sitér dette innlegget Link to post
Steini Svart 18.April.2016 Del på Facebook Svart 18.April.2016 (redigert) Sjølv hadde eg ein 24" 230v tv i båten når eg kjøpte den. Tv`n var nok berre eit år eller to gammal, men eg skifta den ut til ein 12v tv. Grunnen min for å skifte var, ein litt eldre inverter som bråkte, strømforbruket, og at det var meir praktisk med hensyn til kabler osv for min del. Vurderte ein større tv, men fann ut at behovet var ikkje tilstede, då me sitter ganske nærme tv`n. Lyden er koblet til stereoanlegget. Eg gjekk for eit Finlux 24" og er veldig fornøgd. Sjølv om eg no har både meir strøm ombord og ny inverter, så hadde eg ikkje valgt 230v tv. Eg har ein usb harddisk som eg også bruker til tv`n. Har også ekstern signalforsterker (12 v), så eg får inn rikstv stort sett over alt. Redigert 18.April.2016 av Steini (see edit history) Sitér dette innlegget -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
arkmarin Svart 18.April.2016 Del på Facebook Svart 18.April.2016 Jeg kjøpte en TV med tilhørende 220V strømforsyning. Klipte av ledningen fra strømforsyningen og koplet den direkte til 12V. Sjekk hvilken spenning strømforsyninger gir ut, før du eventuelt gjør det samme. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Captain Chaos Svart 18.April.2016 Del på Facebook Svart 18.April.2016 Hvorfor ikke bare kjøpe en Finlux 32? Jo, den har en DVD spiller du ikke trenger, men spiller media fra USB også. Du kan også brenne filer for eksempel AVI på DVD, altså samme filer som du legger på en USB-Stick. Innebygget dekoder for Riks-TV har den også. Trenger bare en CAM. Da sparer du også strømforbruk som du også får hvis du må bruke en ekstern dekoder. Strømforbruket er jo også svært akseptabelt. Billedkvalitet og funksjonalitet på Finluxmodellene er svært bra. Jeg har riktignok bare 24" og 2 19" fra Finlux selv i båt og Campingvogn, men er veldig fornøyd med disse. Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.