TICORA Startet 18.April.2016 Del på Facebook Startet 18.April.2016 Skal ha ankerline på rull og Bruc-kopi til akterfeste for 39fots seilbåt. Mye å finne på nett men lite elle ringen guiding til hva en skal velge. Jeg tenkte 20kg anker og 50mm eller 35mm line på rull. Ser "Anckorlina" 35mm (har bare den?) bare kan holde 3000kg mens Ankerline fra Argo kan hele 5000kg. Ankerline er også mye billigere. Erfaringer? Anbefalinger? Sitér dette innlegget Link to post
StorStas Svart 18.April.2016 Del på Facebook Svart 18.April.2016 Jeg vil si at tre tonn bruddlast burde være innafor, selv med sikkerhetsmargin for alder og slitasje. Ankarolina er jo veldig praktisk ift. vanlig tau/line, siden du alltid har den klar til bruk, og unngår vase på tauet når du slipper ankeret. Men 20 kg er jo en del å løfte på... du har god rygg, eller? Har selv 20 kg bruce på Bav. 39, men da med kjetting og vinsj. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 18.April.2016 Del på Facebook Svart 18.April.2016 Gratulerer, Jørn ! Sitér dette innlegget Link to post
TICORA Svart 18.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.April.2016 Takk Stig:-). Oppdatert originaltråden nå. StorStas: Takk for feedback. Kanskje 20kg erå ta i? Holder kanskje med 15 eller 10? Tenket å ha 5m kjetting og. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 18.April.2016 Del på Facebook Svart 18.April.2016 Hei Me hadde anketlina på rull på dei to førre seglbåtane våre. Eg kan ikkje sei anna enn at det var utruleg upraktisk. Når det er to- tre meter att til land kan du ta deg f på at heile lina er ute, og enden heng fast i rullen. Etter at me lærte oss å ligga på svai er ankringa blitt mykje lettare. Dersom du vel å ha eit hekkanker du skal handtera for hand trur eg det er betre å ha 5-6 meter kjetting, og heller litt lettare anker. Ask Sitér dette innlegget Link to post
goggen000 Svart 18.April.2016 Del på Facebook Svart 18.April.2016 Invester i et elektrisk ankerspill og 8 mm kjetting. Da ligger du trygt til ankers og uten ødelagt rygg. Ankerlina er kun for amatører.? Sitér dette innlegget Link to post
StorStas Svart 18.April.2016 Del på Facebook Svart 18.April.2016 Ah, ny båt ja, gratulerer så mye :). Ser nå hvorfor du ikke satser på vinsj og kjetting hele veien, det ville jeg ellers absolutt anbefalt. Jeg ville tatt en titt på Rocna ankrene. Alt av info på nettet tyder på at de er overlegne Bruce i holdekraft, og du kan helt sikkert nøye deg med 15 kg ihvertfall. 10 kg. ville jeg ihvertfall synes blir for lite når det gjelder Bruce. Skal prøve Rocna i baugen i år, da jeg syns det originale delta-ankeret er for dårlig. Sitér dette innlegget Link to post
TICORA Svart 18.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.April.2016 Jeg vet alt om ankervinsj og fordelene med svai, det var ikke spm i tråden. Er ikke interessert i å investere i dette nå og vil ha mulighet for hekkanker på en billig måte. Kan jeg ta sjansen på å gå helt ned til 10kg? Sitér dette innlegget Link to post
goggen000 Svart 18.April.2016 Del på Facebook Svart 18.April.2016 Ja, 10 kg Bruce og ca 5-8 m kjetting holder ved rolig vær Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 18.April.2016 Del på Facebook Svart 18.April.2016 15kg Bruce med kjetting er for båt opptil 10tonn og 40fot. Så det er ikke "overkill" og gå for et på 20kg. Har selv et 15kg på 9tonn båt og 42fot, ser etter et syrefast på 20kg.. men det skal holde med 15kg. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 18.April.2016 Del på Facebook Svart 18.April.2016 Burde holde med 15 kg. Når det gjelder Acorlina og tilsvarende, i hht. kursholder hos Svenska Kryssarklubben, så blir styrken på linen nokså hurtig redusert når den blir utsatt for sollys. Vær obs på det. Sitér dette innlegget Link to post
TICORA Svart 18.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.April.2016 Burde holde med 15 kg. Når det gjelder Acorlina og tilsvarende, i hht. kursholder hos Svenska Kryssarklubben, så blir styrken på linen nokså hurtig redusert når den blir utsatt for sollys. Vær obs på det. Takk for godt råd:-). For mye sol er vel ikke det største problemet for tida... Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 18.April.2016 Del på Facebook Svart 18.April.2016 (redigert) Vanligvis henger man ikke på akteranker hvis det er for mye vær og vind, så stikk fingeren i jorda og definer bruksområdet. Etter hva jeg skjønner så er dette noe som kun skal brukes én sesong, så da kan dere sikkert klare dere med en ikke-helt-hundre-prosent-løsning så lenge dere vet at det er akkurat det, og tar hensyn til det når dere legger dere til for natta. Ettersom det er en lånebåt dere skal bruke så tar dere vel ikke unødvendige sjanser uansett. Grattis med ny båt, og happy sailing! Husk: Sail fast, live slow! Redigert 18.April.2016 av Popeye70 (see edit history) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Xlnt Svart 18.April.2016 Del på Facebook Svart 18.April.2016 Har aldri hatt ankerlina og tror jeg aldri kommer til å ha det heller etter å ha sett utallige slite med feste, styr og stell med den rullegreia. Gå for 20kg syrefast og 8 mm kjetting via frittfall ankervinsj er mitt råd. Da sover du trygt og slipper å bale med anker. Det bare funker og ligger dønn Vil si at jo mer man er på den sikre siden enn i tvil, jo bedre blir opplevelsen av å være på sjøen og nyte fritiden. -XLNT Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
Mulligan Svart 18.April.2016 Del på Facebook Svart 18.April.2016 Det er rart hvordan det brer seg en sekt rundt enkelte typer med stæsj. Sekta rundt Bruceankeret har jeg aldri forstått. Det er en dings som er tatt frem for å holde plattformer på location helt nøyaktig. Jeg har en 10 kg? patentdregg med motvekt i skaftet akterut som jeg sjakler inn på Ankarolina med en p-link. Har aldri svikta. Skulle den sette seg fast, har jeg ei rulle på rekka som jeg trekker over ved hjelp av genoavinsjen. En 20 kg. Bruce pluss 30 m. med kjetting og vinsj veier ganske mye. Spesielt på steder du ikke vil ha noe vekt. Slik som på baugen og på hekken. Sitér dette innlegget Link to post
På svai Svart 18.April.2016 Del på Facebook Svart 18.April.2016 Hei Ticora, vi har et 15 kg Bruce (kopi) med ankorlina akter, 50 meters lengde. Har ikke hatt problemer med dette frem til nå. Nå det er sagt, pleier jeg i henge på noen blylodd på ankorlina som daumann for å ha litt ekstra fjæring. Kopler disse inn på lina vha sjakkel og firer dette ned til rett over bunn. Hvis været blir for ille, eller vi får vinden/ bølger inn i hekken, kaster vi heller loss og legger oss på svai. Har et 20 kg Spade anker med kjetting i baugen. Det holder det meste... ;-) Det viktigste er å fortøye for storm, så er du iallefall sikker. ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 18.April.2016 Del på Facebook Svart 18.April.2016 På den forrige seileren, Conqubin 38, hadde vi Ancorlina og et patentanker pluss daumann. Fungerte utmerket de 9 årene vi hadde båten. Det var vel kanskje de siste fem årene vi hadde Ankorlina. Personlig synes jeg patenten fungerte fint for oss. Greit å få ankerlinen rullet inn og på plass. Taukveil i cockpit med brennmanettråder, småunger og kaos ble redusert til nesten ingenting. Sitér dette innlegget Link to post
StorStas Svart 18.April.2016 Del på Facebook Svart 18.April.2016 Ang. den kjettingstumpen så ville jeg kortet ned til et par-tre meter, selv om mere alltid er bedre for holdekraften. Det skal jo håndteres det også, passe på så den ikke riper opp gelcoat'en osv. Sånn sett er daumann på en måte mer praktisk, den kan godt være tyngre, og du hekter den bare på når du har fortøyd. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 18.April.2016 Del på Facebook Svart 18.April.2016 (redigert) Det er rart hvordan det brer seg en sekt rundt enkelte typer med stæsj. Sekta rundt Bruceankeret har jeg aldri forstått. Det er en dings som er tatt frem for å holde plattformer på location helt nøyaktig. En 20 kg. Bruce pluss 30 m. med kjetting og vinsj veier ganske mye. Spesielt på steder du ikke vil ha noe vekt. Slik som på baugen og på hekken. Når 20kg Bruce og kjetting har fungert siden 1977 så se ikke jeg noen grunn til å teste ut noe annet, Bra nok for plattformer bra nok for meg. Ser poenget ditt med mye vekt i "seilebåter". Bruce og ankerline fungerer bra etter det jeg har sett rundt forbi, det er ikke de som driver av, men krever solid "daumann". Redigert 18.April.2016 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Mulligan Svart 18.April.2016 Del på Facebook Svart 18.April.2016 Vel, Bruceankeret må settes ut i virkeretningen, og det må være mange av dem. I Telemark er det kanskje vanlig å ha med et par anchorhandlere når man er på tur? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 18.April.2016 Del på Facebook Svart 18.April.2016 Vel, Bruceankeret må settes ut i virkeretningen, . I Telemark er det kanskje vanlig å ha med et par anchorhandlere når man er på tur? Telemark er mest start og stopp på turene. Å det er derfor jeg gjør Brucen så god, jeg ankrer alltid i virkeretningen, lar båten henge etter Brucen som sitter dønn.. Det burde du prøve virker hver gang. Måtte bare. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
S/Y Emma Svart 18.April.2016 Del på Facebook Svart 18.April.2016 (redigert) Det er rart hvordan det brer seg en sekt rundt enkelte typer med stæsj. Sekta rundt Bruceankeret har jeg aldri forstått. Det er en dings som er tatt frem for å holde plattformer på location helt nøyaktig. Bruce(kopi) er "folke-ankeret" i Norge, og har blitt en de facto standard som alle kjøper og anbefaler til hverandre, helt uavhengig av hva som ellers måtte finnes på markedet.Det virker som ulike land har ulike preferanser av hvilke anker som skal brukes. I USA ser vi oppsiktsvekkende mye CQR i forhold til andre steder. Redigert 18.April.2016 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Mulligan Svart 18.April.2016 Del på Facebook Svart 18.April.2016 Hadde Bruceankeret vært så himla bra hadde det vært to på Kielferja. Det er det ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 18.April.2016 Del på Facebook Svart 18.April.2016 Vel, Bruceankeret må settes ut i virkeretningen, : Derfor passer bruce best som hekk anker med baugen i land. Da er virkeretningen stabil. Som svai anker i baug har jeg valgt Rockna. Det tar vesentlig raskere, kan ikke havne på rygg, og resetter seg ved endring i retning. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Roger jo Svart 18.April.2016 Del på Facebook Svart 18.April.2016 (redigert) Det skal de være glade for hadde de hatt Bruce hadde utfallet blitt en annen. I 15 knops fart på vei inn mot Kiel raste flere tonn kjetting og anker rett i sjøen fra «Color Magic». Redigert 18.April.2016 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.