Jump to content

Ankerrulle og Bruce kopi til 39fots seilbåt. Hvilke størrelser?

TICORA

Recommended Posts

Skal ha ankerline på rull og Bruc-kopi til akterfeste for 39fots seilbåt. Mye å finne på nett men lite elle ringen guiding til hva en skal velge.

Jeg tenkte 20kg anker og 50mm eller 35mm line på rull. Ser "Anckorlina" 35mm (har bare den?) bare kan holde 3000kg mens Ankerline fra Argo kan hele 5000kg. Ankerline er også mye billigere.

Erfaringer?

Anbefalinger?

Jeg vil si at tre tonn bruddlast burde være innafor, selv med sikkerhetsmargin for alder og slitasje.  Ankarolina er jo veldig praktisk ift. vanlig tau/line, siden du alltid har den klar til bruk, og unngår vase på tauet når du slipper ankeret.

Men 20 kg er jo en del å løfte på...  du har god rygg, eller? :wink:   Har selv 20 kg bruce på Bav. 39, men da med kjetting og vinsj.

Hei

Me hadde anketlina på rull på dei to førre seglbåtane våre. Eg kan ikkje sei anna enn at det var utruleg upraktisk.

Når det er to- tre meter att til land kan du ta deg f på at heile lina er ute, og enden heng fast i rullen.

Etter at me lærte oss å ligga på svai er ankringa blitt mykje lettare.

Dersom du vel å ha eit hekkanker du skal handtera for hand trur eg det er betre å ha 5-6 meter kjetting, og heller litt lettare anker.

Ask

Ah, ny båt ja, gratulerer så mye :). 

Ser nå hvorfor du ikke satser på vinsj og kjetting hele veien, det ville jeg ellers absolutt anbefalt.   Jeg ville tatt en titt på Rocna ankrene.  Alt av info på nettet tyder på at de er overlegne Bruce i holdekraft, og du kan helt sikkert nøye deg med 15 kg ihvertfall. 10 kg. ville jeg ihvertfall synes blir for lite når det gjelder Bruce.  Skal prøve Rocna i baugen i år, da jeg syns det originale delta-ankeret er for dårlig.

Vanligvis henger man ikke på akteranker hvis det er for mye vær og vind, så stikk fingeren i jorda og definer bruksområdet.

Etter hva jeg skjønner så er dette noe som kun skal brukes én sesong, så da kan dere sikkert klare dere med en ikke-helt-hundre-prosent-løsning så lenge dere vet at det er akkurat det, og tar hensyn til det når dere legger dere til for natta. Ettersom det er en lånebåt dere skal bruke så tar dere vel ikke unødvendige sjanser uansett.

Grattis med ny båt, og happy sailing! Husk: Sail fast, live slow!

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Har aldri hatt ankerlina og tror jeg aldri kommer til å ha det heller etter å ha sett utallige slite med feste, styr og stell med den rullegreia. Gå for 20kg syrefast og 8 mm kjetting via frittfall ankervinsj er mitt råd. Da sover du trygt og slipper å bale med anker. Det bare funker og ligger dønn :yesnod:

Vil si at jo mer man er på den sikre siden enn i tvil, jo bedre blir opplevelsen av å være på sjøen og nyte fritiden.

-XLNT

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Det er rart hvordan det brer seg en sekt rundt enkelte typer med stæsj.

Sekta rundt Bruceankeret har jeg aldri forstått.

Det er en dings som er tatt frem for å holde plattformer på location helt nøyaktig.

Jeg har en 10 kg? patentdregg med motvekt i skaftet akterut som jeg sjakler inn på Ankarolina med en p-link.

Har aldri svikta.

Skulle den sette seg fast, har jeg ei rulle på rekka som jeg trekker over ved hjelp av genoavinsjen.

En 20 kg. Bruce pluss 30 m. med kjetting og vinsj veier ganske mye.

Spesielt på steder du ikke vil ha noe vekt. Slik som på baugen og på hekken.

Hei Ticora, vi har et 15 kg Bruce (kopi) med ankorlina akter, 50 meters lengde. Har ikke hatt problemer med dette frem til nå. Nå det er sagt, pleier jeg i henge på noen blylodd på ankorlina som daumann for å ha litt ekstra fjæring. Kopler disse inn på lina vha sjakkel og firer dette ned til rett over bunn.

Hvis været blir for ille, eller vi får vinden/ bølger inn i hekken, kaster vi heller loss og legger oss på svai. Har et 20 kg Spade anker med kjetting i baugen. Det holder det meste... ;-) Det viktigste er å fortøye for storm, så er du iallefall sikker. ;-)

På den forrige seileren, Conqubin 38, hadde vi  Ancorlina og et patentanker pluss daumann. Fungerte utmerket de 9 årene vi hadde båten. Det var vel kanskje de siste fem årene vi hadde Ankorlina. Personlig synes jeg patenten fungerte fint for oss. Greit å få ankerlinen rullet inn og på plass. Taukveil i cockpit med brennmanettråder, småunger og kaos ble redusert til nesten ingenting.

Ang. den kjettingstumpen så ville jeg kortet ned til et par-tre meter, selv om mere alltid er bedre for holdekraften.  Det skal jo håndteres det også, passe på så den ikke riper opp gelcoat'en osv.   Sånn sett er daumann på en måte mer praktisk, den kan godt være tyngre, og du hekter den bare på når du har fortøyd. 

Det er en dings som er tatt frem for å holde plattformer på location helt nøyaktig.

En 20 kg. Bruce pluss 30 m. med kjetting og vinsj veier ganske mye.

Spesielt på steder du ikke vil ha noe vekt. Slik som på baugen og på hekken.

Når 20kg Bruce og kjetting har fungert siden 1977 så se ikke jeg noen grunn til å teste ut noe annet,

Bra nok for plattformer  bra nok for meg.

Ser poenget ditt med mye vekt i "seilebåter". 

Bruce og ankerline fungerer bra etter det jeg har sett rundt forbi, det er ikke de som driver av, men krever solid "daumann".

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Vel, Bruceankeret må settes ut i virkeretningen, .

I Telemark er det kanskje vanlig å ha med et par anchorhandlere når man er på tur?

Telemark er  mest start og stopp på turene.

Å  det er derfor jeg gjør  Brucen  så god,  jeg ankrer alltid i virkeretningen,  lar båten henge etter Brucen som sitter dønn..

Det burde du prøve virker hver gang. :wflag:

Måtte bare.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Bruce(kopi) er "folke-ankeret" i Norge, og har blitt en de facto standard som alle kjøper og anbefaler til hverandre, helt uavhengig av hva som ellers måtte finnes på markedet.

Det virker som ulike land har ulike preferanser av hvilke anker som skal brukes. I USA ser vi oppsiktsvekkende mye CQR i forhold til andre steder.

Redigert av Steinsvik (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...