SeilJohn Startet 18.April.2016 Del på Facebook Startet 18.April.2016 Vi skal kjøpe brukt seilbåt neste år, og har i den sammenheng letet litt på nettet etter en god sjekkliste for besiktigelse. REM her på forumet har skrevet en, etter min vurdering, god liste for bruktbåt generelt. Den er ikke dedikert til Seilbåt og mangler dermed punkter i forhold til rigg, seil m.m. Jeg har tatt meg friheten å sette listen inn i en tabell for å gi bedre oversikt (håper det var i orden, REM). I og med at det er seilbåt jeg er ute etter, så lurer jeg på om det er noen som kan komplettere sjekklisten med punkter spesielt for seilbåt, alternativt henvise meg til gode kilder som jeg kan legge inn i sjekklisten? Sjekklisten ligger på min public Dropbox og kan hentes her (pdf format) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Popeye70 Svart 18.April.2016 Del på Facebook Svart 18.April.2016 Sjekk av kjølbolter. Ser de OK ut (rust/annet)? Sitter de stramt? Ingen sprekker rundt boltene eller andre steder ved kjølinnfestingen? Sjekk vant og stag. Alt er stramt og fint? Ingen løse kordeler i det som er av wire? Oppe i masten: Er innfestingenn til vant/stag OK? Ingen sprekker? Mast som står på dekk: Masten er hel og fin rundt hele mastefoten? Ingen sprekker eller bulker i nederkant mot dekk? Gjennomgående mast: Er "muffen" rundt masten ved dekk tett og fin? Ingen lekkasjer ned langs masten? Hvis seildrev: Sjekk gummiforingen mellom drev og skrog. Når ble den byttet sist? Ser den hel og ren ut? Ikke sprukket/krakelert? Er det slark/slinger i ratt/ror? Ved løft av båt: Sjekk kjølen for skader som kan ha kommet ved grunnstøting. Ved løft av båt: Bank på undervannsskroget for å avdekke delaminering/svakheter/skader. Ved løft av båt: Sitter roret OK? Det er ikke noe slinger/slark i rorinnfestingen? Det var de punktene jeg kom på før jeg må løpe i møte... Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post Share on other sites More sharing options...
shipahoy Svart 18.April.2016 Del på Facebook Svart 18.April.2016 Sjekke seil og løpende rigg er nok ganske opplagte punkt på en seilbåt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ElGapitan Svart 18.April.2016 Del på Facebook Svart 18.April.2016 Viktig å sjekke hele innerlineren for skader etter grunnstøting, kan oppstå krakkelering langt bak og foran. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Svart 18.April.2016 Del på Facebook Svart 18.April.2016 (redigert) Av med dørkplater og sjekk kjølbolter også når båten ligger på sjøen, tegn på rust, fukt, vann, reperasjoner? Se også etter delaminering bak/foran der kjølen ligger mot skroget innvendig i båten. Når båten er på land, sjekk overgang kjøl skrog for sprekker eller andre unormaliteter, samme foran og bak kjøl. Når båten har stått på land og tørket litt, er det noen fuktige områder i bunnstoffet som skiller seg ut? Når den har stått enda en stund, fortsatt noen fuktige områder? Renner det vann fra andre plasser enn skroggjennomføringer Hva er dette? Når båten står på kjølen, noen endringer i fasong på skrog foran/bak kjøl (noen båter er, relativt sett, myke i bunnen og kan ha noe svikt, men hvor mye er ok?). Før båten går på land, åpne/lukke alle dører, skuffer, skap osv. Dra ut alle lemmer osv som potensielt kan gå i klem, særlig de som går på tvers av skrogretning. Gjør det samme når båten står på land, er det noe som har kilt seg? Hvorfor? Er det innenfor "godkjent" bevegelse i skroget eller er det for mye? Sjekk ekstra nøye for reparasjoner foran/bak kjøl, evt overgang kjøl/skrog. Om jeg var i tvil ville jeg slipt meg gjennom bunnstoff og primer i disse områdene. Får du ikke lov så ville jeg antagelig ikke kjøpt båten. Tilsvarende i forkant/nede på kjøl. Sjekk grundig for tidligere skader, evt slip gjennom bunnstoff og primer for sjekk. -------- Dette er ikke veldig sjeldent syn på opplagsplasser, hva betyr det egentlig?: Redigert 18.April.2016 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Svart 18.April.2016 Del på Facebook Svart 18.April.2016 Problemet med en uttømnende sjekkliste, er at man på ett eller annet tidspunkt finner en feil som gjør at du tviler på å kjøpe enhver båt.... :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Svart 18.April.2016 Del på Facebook Svart 18.April.2016 Problemet med en uttømnende sjekkliste, er at man på ett eller annet tidspunkt finner en feil som gjør at du tviler på å kjøpe enhver båt.... :) Hvis man tror man kan finne en perfekt bruktbåt så ja. Men kjekt verktøy for å vurdere kostnader ifht den standarden man ønsker å ha på båten hvis man kjøper og for å sammenligne båter. Ville nok supplert lista med en eller annen "må fiske asap", "bør tas på et tidspunkt", "kan utsettes til evig tid" eller noe i den dur prioritering. Er som regel en del feil på båter hvis man er nøye nok. Men det er det jo også på den båten man bruker til vanlig uten at man tenker på det. Joda, finnes sikkert noen få som har perfekte og feilfrie båter, men det blir vel i grunnen noe annet... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SeilJohn Svart 19.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.April.2016 Takk for gode innspill. Jeg skal oppdatere skjemaet så fort jeg får mulighet. Ja, jeg tror man må være klar over at det er en brukt båt man handler, og ikke tro på julenissen. Man må bestemme seg for hva som er innenfor å kalle det "bra". For min del er i hvertfall en sånn sjekkliste meget bra å ha, for det er fort gjort å tenke at "denne båten skal jeg ha..." og bli litt blendet av det som er raskt synlig, og da glemmer man fort en del viktige punkter som kan spare en for mye stress og potensielt penger. Det er selvfølgelig bare å komme med flere innspill. Ingen som har noen punkter på ting man kan se etter mtp seil; sømmer, misfarging, m.m.? For min egen del kan jeg en del om motor og skrog, men ikke nok om seil og rigg til at jeg kan tolke "hva betyr det at seilet/riggen ser sånn eller sånn ut...". Det var det jeg synes var så fint med punktene jeg har lagt inn i skjemaet som kom fra REM, at det har noen åpenbare forklaringer og eventuelle årsaker. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Popeye70 Svart 19.April.2016 Del på Facebook Svart 19.April.2016 Storseil: - Sjekk de punktene på seilet som berører salingshorn og andre steder. Er de forsterket der? Slitasje? Annet? - Alle spiler er OK? Spileposer er hele? - Alle vogner og slidere er OK? Genoa/fokk: - Ingen revner eller løse sømmer i bakkant av seilene, der de berører mast/motorlanterne/salingshorn? - Hvordan er underliket? Slitasje etter rekkestøtter/annet? Alle: - Se etter jordslag. Det er et tegn på fuktig lagring (på båten eller på land). - Revner? - Alle festepunkter i hjørnene er OK? - Ingen delaminering? Laminat sitter skikkelig fast? Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post Share on other sites More sharing options...
Framtia Svart 19.April.2016 Del på Facebook Svart 19.April.2016 sjekk alle rullestystemer på forseil og evt storseil. Skal rulle lett og uten ulyder. sjekk alle winsjer, helst under belastning (seilas). Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post Share on other sites More sharing options...
Framtia Svart 19.April.2016 Del på Facebook Svart 19.April.2016 sjekk at den er produsert i Sverige eller Danmark... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Svart 19.April.2016 Del på Facebook Svart 19.April.2016 sjekk at den er produsert i Sverige eller Danmark... Og før 95 ish (?). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Otto R Svart 19.April.2016 Del på Facebook Svart 19.April.2016 eller Finland Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.