Jump to content

Sjekkliste for brukt seilbåt


SeilJohn

Recommended Posts

Vi skal kjøpe brukt seilbåt neste år, og har i den sammenheng letet litt på nettet etter en god sjekkliste for besiktigelse. REM her på forumet har skrevet en, etter min vurdering, god liste for bruktbåt generelt. Den er ikke dedikert til Seilbåt og mangler dermed punkter i forhold til rigg, seil m.m. Jeg har tatt meg friheten å sette listen inn i en tabell for å gi bedre oversikt (håper det var i orden, REM).

 

I og med at det er seilbåt jeg er ute etter, så lurer jeg på om det er noen som kan komplettere sjekklisten med punkter spesielt for seilbåt, alternativt henvise meg til gode kilder som jeg kan legge inn i sjekklisten?

 

Sjekklisten ligger på min public Dropbox og kan hentes her (pdf format)

Link to post

Sjekk av kjølbolter. Ser de OK ut (rust/annet)? Sitter de stramt? Ingen sprekker rundt boltene eller andre steder ved kjølinnfestingen?

 

Sjekk vant og stag. Alt er stramt og fint? Ingen løse kordeler i det som er av wire?

 

Oppe i masten: Er innfestingenn til vant/stag OK? Ingen sprekker?

 

Mast som står på dekk: Masten er hel og fin rundt hele mastefoten? Ingen sprekker eller bulker i nederkant mot dekk?

 

Gjennomgående mast: Er "muffen" rundt masten ved dekk tett og fin? Ingen lekkasjer ned langs masten?

 

Hvis seildrev: Sjekk gummiforingen mellom drev og skrog. Når ble den byttet sist? Ser den hel og ren ut? Ikke sprukket/krakelert?

 

Er det slark/slinger i ratt/ror?

 

Ved løft av båt: Sjekk kjølen for skader som kan ha kommet ved grunnstøting.

 

Ved løft av båt: Bank på undervannsskroget for å avdekke delaminering/svakheter/skader.

 

Ved løft av båt: Sitter roret OK? Det er ikke noe slinger/slark i rorinnfestingen?

 

Det var de punktene jeg kom på før jeg må løpe i møte...

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Guest Avmønstret#

Av med dørkplater og sjekk kjølbolter også når båten ligger på sjøen, tegn på rust, fukt, vann, reperasjoner? Se også etter delaminering bak/foran der kjølen ligger mot skroget innvendig i båten. 

 

Når båten er på land, sjekk overgang kjøl skrog for sprekker eller andre unormaliteter, samme foran og bak kjøl. 

 

Når båten har stått på land og tørket litt, er det noen fuktige områder i bunnstoffet som skiller seg ut? Når den har stått enda en stund, fortsatt noen fuktige områder? Renner det vann fra andre plasser enn skroggjennomføringer Hva er dette? 

 

Når båten står på kjølen, noen endringer i fasong på skrog foran/bak kjøl (noen båter er, relativt sett, myke i bunnen og kan ha noe svikt, men hvor mye er ok?). 

 

Før båten går på land, åpne/lukke alle dører, skuffer, skap osv. Dra ut alle lemmer osv som potensielt kan gå i klem, særlig de som går på tvers av skrogretning. Gjør det samme når båten står på land, er det noe som har kilt seg? Hvorfor? Er det innenfor "godkjent" bevegelse i skroget eller er det for mye?

 

Sjekk ekstra nøye for reparasjoner foran/bak kjøl, evt overgang kjøl/skrog. Om jeg var i tvil ville jeg slipt meg gjennom bunnstoff og primer i disse områdene. Får du ikke lov så ville jeg antagelig ikke kjøpt båten. 

 

Tilsvarende i forkant/nede på kjøl. Sjekk grundig for tidligere skader, evt slip gjennom bunnstoff og primer for sjekk. 

--------

 

Dette er ikke veldig sjeldent syn på opplagsplasser, hva betyr det egentlig?:

 

bilde

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Guest Avmønstret#

Problemet med en uttømnende sjekkliste, er at man på ett eller annet tidspunkt finner en feil som gjør at du tviler på å kjøpe enhver båt.... :)

 

Hvis man tror man kan finne en perfekt bruktbåt så ja. Men kjekt verktøy for å vurdere kostnader ifht den standarden man ønsker å ha på båten hvis man kjøper og for å sammenligne båter. 

 

Ville nok supplert lista med en eller annen "må fiske asap", "bør tas på et tidspunkt", "kan utsettes til evig tid" eller noe i den dur prioritering. Er som regel en del feil på båter hvis man er nøye nok. Men det er det jo også på den båten man bruker til vanlig uten at man tenker på det. 

 

Joda, finnes sikkert noen få som har perfekte og feilfrie båter, men det blir vel i grunnen noe annet... 

Link to post

Takk for gode innspill. Jeg skal oppdatere skjemaet så fort jeg får mulighet.

 

Ja, jeg tror man må være klar over at det er en brukt båt man handler, og ikke tro på julenissen. Man må bestemme seg for hva som er innenfor å kalle det "bra". For min del er i hvertfall en sånn sjekkliste meget bra å ha, for det er fort gjort å tenke at "denne båten skal jeg ha..." og bli litt blendet av det som er raskt synlig, og da glemmer man fort en del viktige punkter som kan spare en for mye stress og potensielt penger.

 

Det er selvfølgelig bare å komme med flere innspill. Ingen som har noen punkter på ting man kan se etter mtp seil; sømmer, misfarging, m.m.?

For min egen del kan jeg en del om motor og skrog, men ikke nok om seil og rigg til at jeg kan tolke "hva betyr det at seilet/riggen ser sånn eller sånn ut...". Det var det jeg synes var så fint med punktene jeg har lagt inn i skjemaet som kom fra REM, at det har noen åpenbare forklaringer og eventuelle årsaker.

Link to post

Storseil:

- Sjekk de punktene på seilet som berører salingshorn og andre steder. Er de forsterket der? Slitasje? Annet?

- Alle spiler er OK? Spileposer er hele?

- Alle vogner og slidere er OK?

 

Genoa/fokk:

- Ingen revner eller løse sømmer i bakkant av seilene, der de berører mast/motorlanterne/salingshorn?

- Hvordan er underliket? Slitasje etter rekkestøtter/annet?

 

Alle:

- Se etter jordslag. Det er et tegn på fuktig lagring (på båten eller på land).

- Revner?

- Alle festepunkter i hjørnene er OK?

- Ingen delaminering? Laminat sitter skikkelig fast?

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
  • 9 år senere...

Sysler litt med tanken på å kjøpe en billig seilbåt. Har kommet i kontakt med en som selger (ligger ikke på Finn), og har mottatt bilder fra ulike steder i båten. Synet av kjølboltene gjør meg skeptisk, det ser ut som det er sprekker i gelcoat rundt alle (må zoome inn for å se det). Magefølelsen sier let etter en annen båt, men vil lufte den tanken med andre. Er det riktig tenkt?

Messenger_creation_88B93DC2-1EB4-47B9-8BB0-1CCCEDE86589.jpeg

Link to post

Ville sjekket om det er kompresjonsskade i bakkant av kjølen. Har du slått med hammer? Ikke sikkert at de sprekkene skyldes skade som følge av grunnstøting. Kreftene ved grunnstøtinger fordeler seg ikke jevnt over alle boltene. Så om alle boltene ser like ut og har like sprekker kan det hende det skyldes noe annet, som ikke nødvendigvis er noe stort problem. Kan hende det er deformering etter opplag. 

Link to post
Korsfjord skrev for 11 timer siden:

Magefølelsen sier let etter en annen båt, men vil lufte den tanken med andre. Er det riktig tenkt?

 

Jeg vil anbefale deg å gi mer informasjon om budsjett, type båt, etc. Det finnes mye kunnskap på BP, og med en gang du har mer konkret informasjon, så får du mer presise svar.  Det er gjerne slik at alle modeller har sine styrker og svakheter. Forteller du hva du ser etter, så kanskje noen kan hjelpe deg med å skille gode fra dårlige eksemplarer basert på egne erfaringer.  Min erfaring med eldre båter er som @Steihy skriver at du bør styre unna skrudde teakdekk.  Eller gjerne teakdekk generelt vil jeg si. De har en levetid som ofte er passert med god margin når en befinner seg i de lavere prisklassene.  Teakdekk gjør båten til en mellomting mellom plastbåt og trebåt, og alle vet at trebåter krever mer vedlikehold.  Svenske båter er kjent for å være vakre og velbygde, men de er også kjent for å ha kombinasjoner av treverk og plast som krever ekstra oppmerksomhet. Balsakjerne som distansemateriale i kombinasjon med skrudd teakdekk er etter min mening kun for spesielt interesserte som liker båtprosjekter. Jeg har brukt ett par sommere på å fikse teakdekk, og den båten kjøpte jeg for dyrt, og solgte for billig.  I mellom kjøp og salg lå det hundrevis av arbeidstimer og altfor lite seiling. Det var ett lærerikt prosjekt som jeg ikke anbefaler andre å gjenta.

Link to post
Bergen skrev 1 time siden:

Ser ikke helt funksjonen med å ha gelcoat på boltene i det hele tatt, men det er gjerne forsegling mot korrosjon?     

Vet ikke funksjonen, men ser at det ikke er uvanlig. På en annen båt jeg kikket på, en Leisure 23, var boltene innkapslet med glassfiberduk og det hele. Dette var vanlig på disse båtene, ifølge eiere på et FB-forum. 

Seilars skrev 26 minutter siden:

Jeg vil anbefale deg å gi mer informasjon om budsjett, type båt, etc.

Båten er en Maxi 68. Budsjettet mitt er 30-40k, og denne båten selges for godt under dette. Ifølge "bibelen" (Boka "500 selgelbåtar i test") så er det på denne båttypen laminert inn en lang jernplate over kjølen, som skal gi ønsket styrke ved grunnstøting. Det virker ikke som båttypen konstruksjonsmessig har noen veldige svakheter ut fra hva jeg leser om den. Denne konkrete båten ellers ser OK ut, i alle fall på bilder, men trenger litt kosmetisk oppgradering for å bli trivelig innvendig. Hvis dette med kjølen er OK, kan det kanskje bli et fint, lite prosjekt som er seilbart. 

Link to post
Lazyjack skrev On 14.7.2025 at 19.58:

 

 

Korsfjord skrev 36 minutter siden:

 

Båten er en Maxi 68........ Det virker ikke som båttypen konstruksjonsmessig har noen veldige svakheter ut fra hva jeg leser om den. 

 

Sjekk roret! Det kan vare en svaghet på 68an, flere som reparert eller skiftet

 

Pröv å få en med Seldenrigg! 

 

Og om jeg husker så hevet man durken i cockpit etter noet årstall fo å få bedre sikt forover

 

 

Hvis du er intressert i en 77, så helst båt bygget 75 eller nyere..... 

Da får den ståhöjd i pentryt

 

76 fikk den blå skilten.... 

Svaghet: bör ha tie-rods en forsterkning fra röstjern bak ryggstöd ned i bunn. 

Helst båt med dobble ruter på siden og med bare en bolt i hvert hjörne av rutene. Widget blockquoteWidget blockquoteWidget blockquote

S/Y Gunga Din

Link to post
Gunga Din skrev 29 minutter siden:

Sjekk roret! Det kan vare en svaghet på 68an, flere som reparert eller skiftet

Takk for tips! Vet du mer om hva denne svakheten består i?

 

Gunga Din skrev 30 minutter siden:

Pröv å få en med Seldenrigg! 

Hvilke andre riggtyper er de levert med, og hva er fordelen med Seldén fremfor andre?

 

Gunga Din skrev 33 minutter siden:

Hvis du er intressert i en 77, så helst båt bygget 75 eller nyere..... 

Da får den ståhöjd i pentryt

Har ikke noen aktuelle 77'er i sikte akkurat nå, men kjenner tul de endringene som ble gjort underveis.

En sen utgave er absolutt et pluss, ser det ut til:smiler:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...