alf-inge Startet 18.April.2016 Link til dette innlegget Startet 18.April.2016 Har seilbåt med jernkjøl, og har kjølen nede for reparasjoner "utendørs". Under rengjøring av kjølsvinet finner jeg at laminatet under en av kjølboltene er kraftig komprimert. Der er en halv cm dyp grop på størrelse med skiva under mutteren, og gelcoaten er knust langs kanten. I utgangspunktet tenkte jeg å bare å pusse rent, og legge i epoxysparkel, før primer og topcoat. Men glassfiberarmert epoxylaminat tåler vel trykkreftene fra kjølboltene bedre? Dermed kom tanken om å slipe ned en større del av kjølsvinet, for så å legge noen lag med glassfiberduk mettet med epoxy. Men så er det jo slik at den største drivkraften for oppfinnelser er latskap (om man ser bort fra krig). En enklere løsning vil jo være sparkling som først tenkt, og erstatte de originale skivene med en større plate i syrefast stål for å fordele kreftene. Er det noen umiddelbare risikoer ved sistnevnte løsning? Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 18.April.2016 Link til dette innlegget Svart 18.April.2016 Ta bilde av det og legg det ut, så tipper jeg du får flere tips. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Guest Avmønstret# Svart 19.April.2016 Link til dette innlegget Svart 19.April.2016 Uten bilder osv. Men jeg ble umiddelbart Ole Brom når jeg leste, hvis det er plass og mulig, hva med noen lag glassfiberduk/epoxy pluss plate i syrefast? ---- Men hvorfor og hvordan har skaden oppstått? Om en eller flere av boltene er dradd ned i laminatet, (er vel foran i kjølsvinet dette da?), hvordan står det da til foran/bak kjølen? Om bolter foran i kjølsvinet er dradd ned vil det vel være naturlig å tro at kjølen har blitt trykket opp bak, men kanskje ikke nødvendigvis og alt etter kjølkonstruksjon osv... Ville benyttet muligheten til en grundig inspeksjon. Sitér dette innlegget Link to post
alf-inge Svart 19.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2016 Det er en gammel skade i bakkant av kjølen jeg egentlig reparerer. Tidligere eier hadde bare sparklet, selv om laminatet rundt var knust. Så den enden har jeg kontroll på. Kan ta noen bilder i kveld og legge ut. Sitér dette innlegget Link to post
alf-inge Svart 19.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2016 Men jeg ble umiddelbart Ole Brom når jeg leste, hvis det er plass og mulig, hva med noen lag glassfiberduk/epoxy pluss plate i syrefast? Ja, det er plass i massevis, men du glemte visst et øyeblikk lathets-faktoren Her er bilde av hele kjølsvinet. Den fremste bolten (under mastestøtta) har ikke gjort skade. De neste boltene er plassert to og to, og det er styrbord bolt nest fremst som har gjort størst skade. Nærbilde av skaden. Prøvde å slipe ned til bunnen av bruddet i laminatet, men jeg må vesentlig dypere da. Det er også noe kompresjon ved nest bakerste bolt, nærmest i dette bildet: Det jeg tenker, er å slipe høvelig rent, sparkle plant med epoxysparkel, og så erstatte de opprinnelige skivene med 3 mm stålplater i full bredde og en lengde på 10-12 cm. Vil det bli solid nok? Er bør jeg utfordre latskapen og bruke noen lag med duk mettet med epoxy i tillegg for sikkerhets skyld? Og må jeg grave meg til bunnen av det ødelagte laminatet før jeg legger på noe nytt? Hva er risikoen ved å slurve her? Det er jo bare et tonn som skal henge i 8 bolter, blir jo bare litt over hundre kilo på hver bolt ... Beklager alle spørsmålene, men jeg er et stykke utenfor der jeg har kompetanse og erfaring, og er svært takknemlig for alle gode råd. Sitér dette innlegget Link to post
alf-inge Svart 16.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2016 Her var ikke mange svar å få. Så mens jeg ventet på svar grov jeg meg ned i kjølsvinet for å se hvor dypt skaden gikk. Måtte 2,5 cm ned før jeg kom til uskadd materiale. Dermed skar jeg ut alt skadd laminat og annet materiale med passende stigning opp mot overflaten. Mattet ned gelcoaten i resten av kjølsvinet. Skar til og la i matter mettet med epoxy til jeg var jevnt med overflaten. Så la jeg tre lag 450 g/kvm matter på toppen av det i bunnen av hele kjølsvinet. De gamle, relativt små skivene under hver mutter ble erstattet av plater i 6 mm syrefast stål, like brede som kjølsvinet og ca 10 cm lange. Platene ble pakket inn i gladpack og lagt på plass med litt press mens epoxyen fortsatt var rimelig flytende. Dermed sikret jeg meg slik at platene ikke punktbelaster laminatet på noen måte. På toppen av dette la jeg på en tyktflytende, vanntett epoxyprimer. Det var det jeg rakk før jeg måtte sjøsette. Ideelt sett skulle jeg slipt overflaten glatt og lagt på et strøk "maling" av ett eller annet slag. Men det rakk jeg ikke. Imidlertid er kjølen tørr nå, slik at det kosmetiske kan gjøres i sjøen. Bakgrunnen for at jeg gikk i gang var at jeg hadde en ørliten lekkasje, 3-4 spiseskjeer saltvann i uka fra en av kjølboltene. Med en snart 40 år gammel båt med ukjent forhistorie, var jeg usikker på kjølboltenes tilstand, så jeg bestemte meg i høst for å ta opp båten, bruke vinteren til å slippe ned kjølen, inspisere boltene og tørke ut skroget, før jeg la på ny tetting. Måtte bruke vel mye makt (stor øks som kile, og storslegga) for å få løsnet kjølen. Under sliping av gelcoatskade påført i den prosessen oppdaget jeg gammel sparkel og sprekker rundt i bakkant av kjølen. Moral: Har du en gammel båt, ikke slip for dypt, eller grav for dypt. Det kan komme til syne ting man ikke har lyst å vite. Men det er fantastisk godt å vite at båten under vannlinja er i orden, og at kjølboltene er friske! Sitér dette innlegget Link to post
dvil Svart 17.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2016 Bra gjort! Synes det høres som en godt utført jobb. Tror ikke det er mange her som har gjort jobben med å ta av kjølen selv. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.