Jump to content

Oljelekkasje Bravo 3

Knappern

Recommended Posts

Sjøsatte båten i går og kjørte i skikkelig ruskevær fra Drøbak til son. Når jeg legger til i havna ser jeg oljeflak i vannet og et par perler av grønn girolje.

Så antydning til olje mellom drevet og transom etter montasje men tenkte at dette kun var rester fra montasje da det var snakk om en dråpe.. Arrrrgh!

i og med at oljepåfylling sitter høyere i motorrom, vil det holde vannet ute inntil jeg får tatt den opp igjen? Det kommer ikke olje da den står stille.

Pakninger mellom drev ble byttet og jeg la på litt pakningsguffe så det skulle holde seg på plass under montering.

Redigert av knappen (see edit history)

Skibsplast 14, Huwa 26, Bayliner Ciera 265, Sunseeker Camargue 44

Oljen er lettere enn vann, så om åpningen er stor nok vil oljen kunne forsvinne og erstattes av vann. Har erfart det selv. Men det kommer an på hvor mye plass det er for oljen til å lekke ut og hvor det lekker fra.

Som du skriver ser du ikke lekkasje npår den ligger stille. Har du sjekket nivå på oljetanken i motorrommet? Dersom den er stabil og du ikke ser noe på vannet kan det fint holde, MEn det hørtes ut som om det kom ut ganske mye da du stanset. Så hvor mye det da har kommet ut på turen fra Drøbak er det kun oljetanken i motoren som kan fortelle deg.

Triste greier og lykke til!

Om det er feil på simring inn på drivaksel vil det bli lekkasje og det samles i belgen og kan også lekke ut til vann om

boltene ikke var ordentlig skrudd til. Etter en stund vil det lekke inn i båten.

Om du må etterfylle mye er det nok ikke fra ventil det lekker, men drivaksel.

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

På ett av mine Bravo2X drev begynte det å minke i oljebeholderen, og hadde etter hvert fyllt

på mye drevoje. Det viste seg at simring på drivaksel ikke lenger tettet og oljen samlet seg i belgen

og rant inn i båten bak motoren.

Du bør kanskje trykk teste drevet, da finner du eventuell lekkasje med en gang.

Jeg brukte en kompressor og satt blåse munnstykket i lufte huillet (øverste hull) på drevet og hadde på litt trykk (ikke mye) og fant lekkasjen. 

Byttet og simring selv, er litt jobb men går raskere enn å vente et halvt år på verksted.

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Ja da fant jeg lekkasjen. For å gjøre en lang historie lang så kjøpte jeg båten brukt et sted opp i Drammenselva, lykkelig og fornøyd. Har kjørt over noen heftige strekk med bølger i grenseland med hele familien ombord. Fikk havari på drevet midt i Drøbaksundet siste turen i fjor. Fikk byttet innmat hos Ravns og mekaniker sa at det hadde havarert pga drivaksel manglet lasesplinter på to pinjonger(slark) etter tidligere reparasjon.

Når jeg monterte drevet fikk jeg en følelse av at jeg måtte sjekke oljetilførsel siden det ikke kom olje når jeg presset inn oljeventil. Fant da en kobling i motorrom som var limt og lagt inn en plastposebit for at det ikke skulle komme oljalarm fra tank. Byttet dette å trykket med luft ned i tank, det kom olje så alt vel. Satte ut båten og etter tur fra Drøbak til Son ser jeg olje i vannet. Heiste opp båten i dag og finner en pålimt oljeslange på utsiden som har falt av. Makan til jallamekk!!

Manglet og låseskiver som holder staget fra servo på plass og...?

Legger ved bilder til skrekk og advarsel!

bilde

bilde

Skibsplast 14, Huwa 26, Bayliner Ciera 265, Sunseeker Camargue 44

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...