Knappern Startet 19.April.2016 Del på Facebook Startet 19.April.2016 (redigert) Sjøsatte båten i går og kjørte i skikkelig ruskevær fra Drøbak til son. Når jeg legger til i havna ser jeg oljeflak i vannet og et par perler av grønn girolje. Så antydning til olje mellom drevet og transom etter montasje men tenkte at dette kun var rester fra montasje da det var snakk om en dråpe.. Arrrrgh! i og med at oljepåfylling sitter høyere i motorrom, vil det holde vannet ute inntil jeg får tatt den opp igjen? Det kommer ikke olje da den står stille. Pakninger mellom drev ble byttet og jeg la på litt pakningsguffe så det skulle holde seg på plass under montering. Redigert 19.April.2016 av knappen (see edit history) Sitér dette innlegget Skibsplast 14, Huwa 26, Bayliner Ciera 265, Sunseeker Camargue 44 Link to post
alfaalfa Svart 19.April.2016 Del på Facebook Svart 19.April.2016 Oljen er lettere enn vann, så om åpningen er stor nok vil oljen kunne forsvinne og erstattes av vann. Har erfart det selv. Men det kommer an på hvor mye plass det er for oljen til å lekke ut og hvor det lekker fra. Som du skriver ser du ikke lekkasje npår den ligger stille. Har du sjekket nivå på oljetanken i motorrommet? Dersom den er stabil og du ikke ser noe på vannet kan det fint holde, MEn det hørtes ut som om det kom ut ganske mye da du stanset. Så hvor mye det da har kommet ut på turen fra Drøbak er det kun oljetanken i motoren som kan fortelle deg. Triste greier og lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 19.April.2016 Del på Facebook Svart 19.April.2016 Det er en o-ring ved olje ventilen, om den mangler eller du ikke har skrudd til med riktig moment kan det være årsak til at det lekker. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Knappern Svart 19.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.April.2016 Tror lekkasjen er mellom selve drevet og transom siden jeg så en dråpe der. Som chris284 nevner byttet jeg o-ringen og resten av pakninger. Strammet ikke med moment men sånn passe Propeller dro jeg med moment. Sitér dette innlegget Skibsplast 14, Huwa 26, Bayliner Ciera 265, Sunseeker Camargue 44 Link to post
Knappern Svart 19.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.April.2016 Har prøvd å søke meg frem men finner ingenting på hvor mye moment boltene skal strammes med. Noen som vet? Sitér dette innlegget Skibsplast 14, Huwa 26, Bayliner Ciera 265, Sunseeker Camargue 44 Link to post
alfaalfa Svart 19.April.2016 Del på Facebook Svart 19.April.2016 68Nm moment skal du trekke til de seks mutterne for å feste drevet på gimbal. Sitér dette innlegget Link to post
Knappern Svart 19.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.April.2016 Takk for svar, har dratt til med moment nå. Så får jeg se om oljenivået har sunket i morgen. Sitér dette innlegget Skibsplast 14, Huwa 26, Bayliner Ciera 265, Sunseeker Camargue 44 Link to post
Chris284 Svart 19.April.2016 Del på Facebook Svart 19.April.2016 (redigert) Om det er feil på simring inn på drivaksel vil det bli lekkasje og det samles i belgen og kan også lekke ut til vann om boltene ikke var ordentlig skrudd til. Etter en stund vil det lekke inn i båten. Om du må etterfylle mye er det nok ikke fra ventil det lekker, men drivaksel. Redigert 19.April.2016 av Chris284 (see edit history) Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Knappern Svart 20.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2016 Har hatt drevet på overhaling med bytte av innmat og alle tetninger hos Ravns garage, så håper det ikke er simring inn på drivaksel. Sitér dette innlegget Skibsplast 14, Huwa 26, Bayliner Ciera 265, Sunseeker Camargue 44 Link to post
Chris284 Svart 20.April.2016 Del på Facebook Svart 20.April.2016 (redigert) På ett av mine Bravo2X drev begynte det å minke i oljebeholderen, og hadde etter hvert fyllt på mye drevoje. Det viste seg at simring på drivaksel ikke lenger tettet og oljen samlet seg i belgen og rant inn i båten bak motoren. Du bør kanskje trykk teste drevet, da finner du eventuell lekkasje med en gang. Jeg brukte en kompressor og satt blåse munnstykket i lufte huillet (øverste hull) på drevet og hadde på litt trykk (ikke mye) og fant lekkasjen. Byttet og simring selv, er litt jobb men går raskere enn å vente et halvt år på verksted. Redigert 20.April.2016 av Chris284 (see edit history) Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Knappern Svart 20.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2016 Det skulle være trykktestet hos Ravns. Men ikke dumt det med lufttrykk i luftehullet. Fikk opptak på fredag kl 12 så tar med kompressor, nye pakninger og olje. Sitér dette innlegget Skibsplast 14, Huwa 26, Bayliner Ciera 265, Sunseeker Camargue 44 Link to post
Knappern Svart 22.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2016 Ja da fant jeg lekkasjen. For å gjøre en lang historie lang så kjøpte jeg båten brukt et sted opp i Drammenselva, lykkelig og fornøyd. Har kjørt over noen heftige strekk med bølger i grenseland med hele familien ombord. Fikk havari på drevet midt i Drøbaksundet siste turen i fjor. Fikk byttet innmat hos Ravns og mekaniker sa at det hadde havarert pga drivaksel manglet lasesplinter på to pinjonger(slark) etter tidligere reparasjon. Når jeg monterte drevet fikk jeg en følelse av at jeg måtte sjekke oljetilførsel siden det ikke kom olje når jeg presset inn oljeventil. Fant da en kobling i motorrom som var limt og lagt inn en plastposebit for at det ikke skulle komme oljalarm fra tank. Byttet dette å trykket med luft ned i tank, det kom olje så alt vel. Satte ut båten og etter tur fra Drøbak til Son ser jeg olje i vannet. Heiste opp båten i dag og finner en pålimt oljeslange på utsiden som har falt av. Makan til jallamekk!! Manglet og låseskiver som holder staget fra servo på plass og...? Legger ved bilder til skrekk og advarsel! Sitér dette innlegget Skibsplast 14, Huwa 26, Bayliner Ciera 265, Sunseeker Camargue 44 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.