Framtia Svart 22.April.2016 Link til dette innlegget Svart 22.April.2016 et vel så godt spørsmål moralsk sett er vel om man bør tipse ligningsmyndighetene når man har mistanke om grov økonomisk unndragelse...? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
nomen Svart 22.April.2016 Link til dette innlegget Svart 22.April.2016 Jada, svarte penger er kriminelt, men la oss si at de dukket opp i en konvolutt fra din ukjente onkel i Amerika. Det er ikke opphavet til pengene som er poenget i min hypotese, men hva du hadde valgt. 1 mill "hvitt" Eller 5 mill "svart" Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Guest Avmønstret# Svart 22.April.2016 Link til dette innlegget Svart 22.April.2016 Jada, svarte penger er kriminelt, men la oss si at de dukket opp i en konvolutt fra din ukjente onkel i Amerika. Det er ikke opphavet til pengene som er poenget i min hypotese, men hva du hadde valgt. 1 mill "hvitt" Eller 5 mill "svart" Skjønner ikke spørsmålet. Mener du med 5 mill "svart" at jeg kun kan få pengene om jeg unndrar de for beskatning eller noe i den dur? Eller er de "svarte" i utgangspunktet? Sitér dette innlegget Link to post
hakonrk Svart 22.April.2016 Link til dette innlegget Svart 22.April.2016 (redigert) Jada, svarte penger er kriminelt, men la oss si at de dukket opp i en konvolutt fra din ukjente onkel i Amerika. Det er ikke opphavet til pengene som er poenget i min hypotese, men hva du hadde valgt. 1 mill "hvitt" Eller 5 mill "svart" Hvis det bare er snakk om en gave, så er det jo bare å melde fra og betale skatten for de fem millionene. Etter skatten er betalt sitter du igjen med langt over én million "hvite" kroner, så ingen grunn til å velge noe annet enn 5 mill. "svart". Hvis dette til og med er arv, så er det vel ikke lenger skatt på det i det hele tatt, så da ble valget enda enklere. Redigert 22.April.2016 av hakonrk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 22.April.2016 Link til dette innlegget Svart 22.April.2016 Altså, enten får du 1 million som du vinner i ett legalt lotteri, du kan bruke de som du vil, men du vil jo også få en formueskatt på de. Eller du får en konvolutt med 5 mill. de kommer fra en ukjent onkel, ingen vet at du har fått de. Sier du ifra til "skattefuten" tar han alle pengene, og du sitter igjen med 0,- Du må med andre ord tuske og snuske for å kunne bruke de Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Guest Avmønstret# Svart 22.April.2016 Link til dette innlegget Svart 22.April.2016 (redigert) Tja, var jo aldri mine penger i utgangspunktet så jeg ville ikke føle veldig rundt det. Hadde nok latt de gå til statskassa, kona hadde aldri gitt meg noe valg heller ;-) Kunne strukket meg så langt at jeg hadde holdt kjeft (ovenfor kona og alle andre) og gitt alt til et veldedig formål eller flere i all hemmelighet. Men det ville være vanskelig å gi uten å på en måte gi fordel til seg selv, dvs til fordel for saker en selv har preferanse for. Kanskje funnet et register over veldedige foreninger og hatt en form for tilfeldig trekning eller noe. ----------- Å ha "gjemt" 5 mill, og dermed gjøre seg sårbar for hjemmeran osv, pluss å prøve å holde et skjult forbruk ville være helt håpløst, på alle mulige måter. Helt utenkelig. Tror ikke det ville gitt noe særlig glede eller fornøyelse. Og som sagt så ville kona og familien blånektet på noe så tullete og tvilsomme greier. Ungene våre er ikke dumme, de ville jo skjønt at det måtte komme penger fra et sted. Og jeg lever ikke noe dobbeltliv så jeg kunne brukt penger på egenhånd. Alt i alt, utenkelig å bruke eller beholde pengene selv. --------- Men det må da ses i lys av at jeg aldri har brydd meg veldig om penger.... kommer langt ned på prioriteringslista over hva jeg både trenger og ønsker meg mye av og har alltid følt at jeg har hatt nok bortsett fra noen få perioder i livet (ikke fordi jeg har hatt eller har mye, men stort sett nok). Redigert 22.April.2016 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Normannj Svart 22.April.2016 Link til dette innlegget Svart 22.April.2016 Lett! Jeg hadde tatt pengene og holdt kjeft, kjøpt mat og småting for det og heller brukt de lovlige pengene på morro. Angående det at skatteunndragelse er et stort samfunnsproblem. Det er gått mulig, men det er nok ikke vår typiske Ola Normann som står bak dette, her er det nok store selskaper osv som lurer seg unna. Trur å vi hadde klart åss fint på enda mindre skatt hadde staten brukt pengene rett. Drive heksejakt på en stakkars strever når Erna & co bader i gryn blir for dumt. Ser jo bare åssen gamlingene som har bygd opp landet blir behandlet. Ikke snakk om alle midlene som blir sendt ut i alle u-land for etter å forsvinne. Nei fly flate, stapp unna så mye svartpenger du kan, av meg får du full støtte:) ble vell litt off topic, men forsåvidt en interessant og morsom diskusjonstråd. Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 23.April.2016 Link til dette innlegget Svart 23.April.2016 Å ha "gjemt" 5 mill, og dermed gjøre seg sårbar for hjemmeran osv, pluss å prøve å holde et skjult forbruk ville være helt håpløst, på alle mulige måter. Helt utenkelig. Tror ikke det ville gitt noe særlig glede eller fornøyelse. Og som sagt så ville kona og familien blånektet på noe så tullete og tvilsomme greier. Ungene våre er ikke dumme, de ville jo skjønt at det måtte komme penger fra et sted. Og jeg lever ikke noe dobbeltliv så jeg kunne brukt penger på egenhånd. Og røffelig sett ville det også blitt slik dersom man hadde solgt båten for 1 mill. og tatt i mot dette i kontanter. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 23.April.2016 Link til dette innlegget Svart 23.April.2016 Og røffelig sett ville det også blitt slik dersom man hadde solgt båten for 1 mill. og tatt i mot dette i kontanter. Joda, det er ikke vanskelig å se hvem i nabolaget som tjener mye svart (håndtverkere). De har som regel mest av alt søppel som mister verdien så og si over natta. Feks den dyreste snøfresen, gressklipperen, svææært TV, data/pc og all drit som ikke er verdt noe som helst etter kort tid. Pluss sydenturer, mye pengespill osv. Ikke mye å trakte etter. Sitér dette innlegget Link to post
Nøtterøy Svart 23.April.2016 Link til dette innlegget Svart 23.April.2016 Joda, det er ikke vanskelig å se hvem i nabolaget som tjener mye svart (håndtverkere). De har som regel mest av alt søppel som mister verdien så og si over natta. Feks den dyreste snøfresen, gressklipperen, svææært TV, data/pc og all drit som ikke er verdt noe som helst etter kort tid. Pluss sydenturer, mye pengespill osv. Ikke mye å trakte etter. Nei, da er det noe annet med de som vet å investere i riktig størrelse tv, data/pc/spill, slike som holder seg godt i pris vet du. Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 23.April.2016 Link til dette innlegget Svart 23.April.2016 Ikke mye å trakte etter. Vel, håndverkere som tjener endel penger svart, kan selvsagt kjøpe endel "mindre" ting som du nevner. Og mange kan selvsagt mene at dette kan være noe å trakte etter. Det er selvsagt ikke etisk forsvarlig, men jeg ser jo at mange lever godt med dette. Vi andre som ikke tjener penger svart, betaler kanskje svart, f eks i forhold til arbeid med båten. Er vel ikke mer etisk forsvarlig det? Det som er helt sikkert er at dersom vi hadde fått redusert den svarte økonomien, ja, da ville skattene også gått ned. Sitér dette innlegget Link to post
Nøtterøy Svart 23.April.2016 Link til dette innlegget Svart 23.April.2016 Da ville skattene kunnet gått ned Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 23.April.2016 Link til dette innlegget Svart 23.April.2016 Nei, da er det noe annet med de som vet å investere i riktig størrelse tv, data/pc/spill, slike som holder seg godt i pris vet du. Tenker mer på hvor mye penger man legger i det. Koster som regel 2-3x å alltid være først, ha størst osv. Du skjønner hva jeg mener ;-) Kan se glede i å slippe å være måteholden men her jeg bor er det på en måte to leire. De som faktisk lykkes i sitt yrke og har fint hus og bil som de har kunne kjøpe vha sin hvite inntekt, men også har mye og mange "leketøy" av den virkelig dyre sorten. Så er det de som ikke har så høy hvit inntekt, men kanskje like mye svart. Da er vi over på små og "dårlige" boliger, gamle og shabby biler men allikevel masse dyre "leker", eller i det minste største TVen, dyreste snøfresen og også så å si alltid veldig dyrt og mye verktøy (den skjønner jeg mtp yrket) ++. ---- For siste gruppa syns jeg det bare er trist. De tjener få pensjonspoeng og legger svartepengene i gjenstander og ting som i praksis har null verdi etter 5-10 år. Tjener antagelig ganske ok samlet sett men kortsiktigheten i å jobbe svart gjør at de aldri får bygd opp noe varig og virkeligheten kommer å biter de i rompa til slutt. Da skriker de opp og løper på NAV og forlanger sin rett ;-) Har også snakket med flere av disse og svartepenger blir ofte sett på som "lekepenger" som man bare kan ha det gøy med. Spille pengespill, kjøpe dritt og lort, drikke godt på sydenferier og annet "morro". Mao kun kortsiktig "morro". Og dette med kontanter. Har ei håndtverkerfrue på jobben. Hun nekter nå å betale med kontanter. Hele nabolaget står og glor og alle skjønner hvorfor "fru håndtverker" alltid betaler kontant. Blir vel neppe færre svartejobber av det, bare mer lekepenger til gubben... men i det minste slipper hun skammen over å være kona til han som jobber så mye svart for å unndra penger for beskatning til fellesskapet. ------- Når alt er sagt, jeg har full forstålese for at folk har det gøy med penger. Personlig gikk vel den største gleden med egne penger over omentrent samtidig som de ble en realitet. Ja det kan være gøy men i hovedsak er det en redskap og det å brife med mye penger er på en måte noe som kanskje hørte ungdommen til, sånn tidlig i 20 åra. Men da var det gøy. Nå som voksen syns jeg det kan være både vulgært og teit, litt som nyrike russere. Jeg ser på en måte alltid bedre formål enn sløseri samtidig som jeg også unner meg/oss å bruke penger når vi vil. Men jeg foretrekker selv en holdning mot måtehold, uten å ende opp som Lasarus. Og "fattige" med lite hvit inntekt og stor svart som sløser med penger er vel egentlig bare trist. Men man tar kanskje den lille gleden man kan få uten å tenke for mye på morgendagen.. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 23.April.2016 Link til dette innlegget Svart 23.April.2016 Vi andre som ikke tjener penger svart, betaler kanskje svart, f eks i forhold til arbeid med båten. Er vel ikke mer etisk forsvarlig det? Det som er helt sikkert er at dersom vi hadde fått redusert den svarte økonomien, ja, da ville skattene også gått ned. Regelverket rundt dette er myket mye opp. Er det ikke opp til 6000,- man kan betale noen uten beskatning nå da? Får da gjort en del for 6000,-, og det helt lovlig. Men da kun ett oppdrag i året til samme person. Men samtidig, om feks noen er flinke til å polere båter så kan de jo polere for flere og tjene gode penger uten at det blir svart inntekt. ---------- Å gjøre byttejobber er jo også en mulighet. Og nå som denne delingsøkonomien er så populær så kommer det kanskje snart opp en tjeneste for "byttejobber". Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 23.April.2016 Link til dette innlegget Svart 23.April.2016 Jeg hørte at det fremdeles var kr 1000,- uten å skatte? Men om det er 6000,- så er jo det fantastisk. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 23.April.2016 Link til dette innlegget Svart 23.April.2016 (redigert) http://e24.no/privat/rettigheter/flere-skattefrie-kroner-aa-tjene-paa-smaajobber/22812944 http://www.skatteetaten.no/no/Om-skatteetaten/Presse/Nyhetsrommet/Nyhetsarkiv/sjekk-om-du-skulle-hatt-skattefri-lonn/ ----------- Men ang. polering av båt eksempelet jeg ga så blir det feil. Max 1000,- for jobber utenfor oppdragsgivers hjem. Likefullt, 6000,- kan man betale uten å skatte for jobber "hjemme hos arbeidsgiver". Så kan en jo da lure på om det ville være lovlig hvis man har båten i hagen? :-) Og jobber man for en frivillig organisasjon kan man jobbe for opp til 8000,- uten beskatting. Nå lurer jeg plutselig på om veilaget vårt er en frivillig organisasjon? Hmm. --------------------------- Og ja, kanskje det viktigste for mange. Om lønnen ikke er skattepliktig skal den ikke rapporteres til noen. Så det er da definitivt et marked her. Redigert 23.April.2016 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.