Jump to content

Nidelv 24, hadde den septiktank originalt?

KrisianS

Recommended Posts

Nå er jeg ingen ekspert på dette, men hvis det er slik at du har slanger og slikt koblet til, men det kom papir rett ut når du testet, så høres det ut som om det er en hendel eller spak på toalettet der du kan velge om septiken skal gå rett ut eller ned i tanken. 

Når det gjelder tømming av selve tanken skal du da ha uttak på dollbordet til septiken på styrbord side? 

I min '81 N24 var slangene koblet på tank under sokkelen til dass, tømmepumpen var på dassveggen, og det var ikke mulig å ikke gå via den (fantastisk store) septiktanken.

Savner den septik kapasiteten N24'n min hadde fortsatt....

Så vidt jeg husker så kom disse med septik tank fra slutten av 70 tallet ??

Men du fikk stuss og tilkoplingsett/kitt til eldre modeller også, for alle N24 har dobbel bunn og plass til over 100 liter i mellom.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Enkelt forklart, fra inn til ut:

Slange med vann inn til toalettet, spylevann (denne har nok du allerede).

Slange fra dassen til septiktank, til en av de store slangestussene på tanken. NB! den ene stussen går kun inn i topp av tanken, den skal du bruke.

Slange fra den andre store slangestussen (den stussen der røret går i bunn av tanken) og til en pumpe. Mekanisk eller elektrisk.

Slange fra pumpen til ventil/skroggjennomføring, under vannlinjen.

Omtrent som dette (her er ikke pumpen inntegnet) https://baatplassen.no/i/topic/49634-septik-i-b%C3%A5t-hvordan-fungere-de/

NB! Viktig at slangen ut fra tank går over vannlinjen før den går ned igjen og ut. Ellers fyller du tanken med sjøvann.

Kan være en grunn til at denne er kuttet ut. Ville evt fylt den med annet enn dr.. for å se etter lekkasjer etc.

Hvis du følger slangene som er der i dag, helt fra dassen og videre ut, hvor går de?

• 1 år senere...
phrodejo skrev 50 minutter siden:

Noen som vet pris på den gjennomføringen i septik?

Jeg kjøpte denne i august 2017. Den kostet omtrent 2000 kroner. Jeg kjøpte min 1980-modell Nidelv 24 i 2016. Da ante jeg ikke at jeg fikk med 105 liter gammel moro. Den originale platen med rørstusser var av messing, og ingen av rørene stakk lenger ned i tanken enn noen mm. Da jeg bestilte min ba jeg om å få laget en med 25mm luftestuss istedenfor den gamle på 12 mm. Den nye er i syrefast stål. 

Samtidig monterte jeg septikkavsug i dollbordet og en Y-ventil før den manuelle pumpen. Slangene ble byttet samtidig sammen med gummidelene i den manuelle pumpen. Da er det også mindre mulighet for "hevertfylling" av tanken med sjøvann når Y-ventilen normalt står på tømming fra dekk. Da er nå enklere å skylle tanken og jeg kan bruke tømmestasjoner der det er praktisk. 

• 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Inte jag som borrat. Det är där bordet varit fastskruvat från fabrik skulle jag tro. Hittar inga andra spår av skruvhål i alla fall.

Hur bör jag lämpligast täta dessa hål? Bara med silicon, eller måste jag köra spackel, glasfiber, gelcoat o hela paketet?

Hur och vart ska man fästa bordet om man inte kan skruva där? Hur tjockt gods är det annars så man kan välja rätt längd på skruvarna?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...