KrisianS Startet 19.April.2016 Link til dette innlegget Startet 19.April.2016 Hei. Er det noen som har noe konkret svar på om det er fabrikkorginal septik i en 1980 mod Nidelv 24? Jeg testet toalettet her forleden ved å legge et papir i, det gikk rett ut. Er vel kanskje en mulighet for at han rett å slett har "drete" i å bruke septik når han satt inn nytt toalett? Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 19.April.2016 Link til dette innlegget Svart 19.April.2016 Har du noe slikt som dette utenfor toalettdøra? Hvis ja, så har dus septiktank i bunnen av båten. Hvis nei er det nok store muligheter for at du må kjøpe en separat. Jeg har en båt fra 1974, og der er det ikke støpt inn septiktank i bunnen, men med 1980-modell tror jeg at du skal ha noe slikt? Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
KrisianS Svart 19.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2016 Sånn har jeg vettu! Det går en slange i bue fra hver av disse hullene. Kan det være noen forklaring på hvorfor denne ikke er koblet til? Og har du en god beskrivelse på hvordan jeg kobler den til? Og hvordan en får pumpet ut septiken? Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 20.April.2016 Link til dette innlegget Svart 20.April.2016 Nå er jeg ingen ekspert på dette, men hvis det er slik at du har slanger og slikt koblet til, men det kom papir rett ut når du testet, så høres det ut som om det er en hendel eller spak på toalettet der du kan velge om septiken skal gå rett ut eller ned i tanken. Når det gjelder tømming av selve tanken skal du da ha uttak på dollbordet til septiken på styrbord side? Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Erik Svart 20.April.2016 Link til dette innlegget Svart 20.April.2016 I min '81 N24 var slangene koblet på tank under sokkelen til dass, tømmepumpen var på dassveggen, og det var ikke mulig å ikke gå via den (fantastisk store) septiktanken. Savner den septik kapasiteten N24'n min hadde fortsatt.... Så vidt jeg husker så kom disse med septik tank fra slutten av 70 tallet ?? Men du fikk stuss og tilkoplingsett/kitt til eldre modeller også, for alle N24 har dobbel bunn og plass til over 100 liter i mellom. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
KrisianS Svart 20.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2016 Hmmm... Forstår fortsatt ikke hvordan jeg går fram for å få koblet til septik, mulig at jeg er treig her men ? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfare Svart 20.April.2016 Link til dette innlegget Svart 20.April.2016 Enkelt forklart, fra inn til ut: Slange med vann inn til toalettet, spylevann (denne har nok du allerede). Slange fra dassen til septiktank, til en av de store slangestussene på tanken. NB! den ene stussen går kun inn i topp av tanken, den skal du bruke. Slange fra den andre store slangestussen (den stussen der røret går i bunn av tanken) og til en pumpe. Mekanisk eller elektrisk. Slange fra pumpen til ventil/skroggjennomføring, under vannlinjen. Omtrent som dette (her er ikke pumpen inntegnet) https://baatplassen.no/i/topic/49634-septik-i-b%C3%A5t-hvordan-fungere-de/ NB! Viktig at slangen ut fra tank går over vannlinjen før den går ned igjen og ut. Ellers fyller du tanken med sjøvann. Kan være en grunn til at denne er kuttet ut. Ville evt fylt den med annet enn dr.. for å se etter lekkasjer etc. Hvis du følger slangene som er der i dag, helt fra dassen og videre ut, hvor går de? Sitér dette innlegget Link to post
KrisianS Svart 20.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2016 Det vet jeg ikke. Har hjemreise fra sjøen om 3 uker. Jeg tar kontakt med deg da. :) Takk for hjelp sålangt. Sitér dette innlegget Link to post
phrodejo Svart 9.April.2018 Link til dette innlegget Svart 9.April.2018 Noen som vet pris på den gjennomføringen i septik? Sitér dette innlegget Link to post
Pedaltom Svart 9.April.2018 Link til dette innlegget Svart 9.April.2018 phrodejo skrev 50 minutter siden: Noen som vet pris på den gjennomføringen i septik? Jeg kjøpte denne i august 2017. Den kostet omtrent 2000 kroner. Jeg kjøpte min 1980-modell Nidelv 24 i 2016. Da ante jeg ikke at jeg fikk med 105 liter gammel moro. Den originale platen med rørstusser var av messing, og ingen av rørene stakk lenger ned i tanken enn noen mm. Da jeg bestilte min ba jeg om å få laget en med 25mm luftestuss istedenfor den gamle på 12 mm. Den nye er i syrefast stål. Samtidig monterte jeg septikkavsug i dollbordet og en Y-ventil før den manuelle pumpen. Slangene ble byttet samtidig sammen med gummidelene i den manuelle pumpen. Da er det også mindre mulighet for "hevertfylling" av tanken med sjøvann når Y-ventilen normalt står på tømming fra dekk. Da er nå enklere å skylle tanken og jeg kan bruke tømmestasjoner der det er praktisk. Sitér dette innlegget Link to post
phrodejo Svart 20.April.2018 Link til dette innlegget Svart 20.April.2018 Fikk tak på ny fra Nidelv i går. Den gamle var helt forvitret og septiken lå helt opp til kanten. Stappet den nye nedi å fikk tømt hele stasen ut. Nå begynner arbeidet med å få montert den nye. Må tilpasses litt ser jeg. Var ikke identisk med den originale. 1900.- betalte jeg for ny i rustfritt Sitér dette innlegget Link to post
Niclas Sverige Svart 6.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2018 (redigert) Just fått hem min N24 1982. Ärvd/köpt inom familjen. D mesta behöver fixas. Såg idag att det är läckage där skruvarna till bordet i salongen suttit. Det bubblar upp gulaktig illaluktande vatten där. Är det gamla godsaker från septitanken som kommer upp ur golvet? Ska ordna en bild. Redigert 6.Mai.2018 av Niclas Sverige (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 7.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2018 Det må du regne med ja. Ikke så lurt å borre hull til skruer gjennom septiktanken... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Niclas Sverige Svart 7.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2018 Inte jag som borrat. Det är där bordet varit fastskruvat från fabrik skulle jag tro. Hittar inga andra spår av skruvhål i alla fall. Hur bör jag lämpligast täta dessa hål? Bara med silicon, eller måste jag köra spackel, glasfiber, gelcoat o hela paketet? Hur och vart ska man fästa bordet om man inte kan skruva där? Hur tjockt gods är det annars så man kan välja rätt längd på skruvarna? Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 7.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2018 (redigert) Du kan kanskje feste bordet i veggen under sofaen? Her er min 81-mod som jeg hadde inntil i fjor. Ser ut som bordholderen er festet i gulvet og i veggen, men 2 fester i veggen burde vel holde? kk Redigert 7.Mai.2018 av KongKing (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.