Captain Chaos Startet 20.April.2016 Link til dette innlegget Startet 20.April.2016 Jeg vurderer kjøp av ny lader, og sliter litt med å forstå hva jeg skal kjøpe, og hvordan det fungerer. Særlig dette når vi kommer til flere utganger. La oss si at jeg har følgende oppsett: 1X145ah batteri for start Motor1 og ankervinsjer (Bank1) 1X145ah batteri for start Motor2 og baugpropeller (Bank2) 3x140ah (420ah) batterier for forbruk (bank3) Da tenker jeg så klart å kjøpe en 3 kanals lader, alternativt 2 kanaler hvor 1 kanal til bank1og2 og en kanal til bank 3, men for tankens skyld så sier vi en 3 kanals lader. Med de fleste ladere av god kvalitet som jeg kjenner til følger det med temp sensor og volt sensor. Jeg kobler volt sensor og temp sensor til forbruksbanken. Så kommer vi til det jeg ikke forstår:. La oss si at jeg har brukt båten en helg og har 90% kapasitet på startbatterier, bank1 og 2, mens jeg har 50% på forbruksbanken (bank3). Jeg skrur på laderen når jeg kommer til havn, og den begynner å lade og dytte strøm inn på batteriene. Da tenker jeg at laderen vil jo starte med å dytte på med masse strøm i en bulk fase til alle banker. Bank 3 som er stor vil jo ta lang tid og fylle. Vil laderen også da prøve å dytte på bank 1 og 2 også? Da vil jo disse overlades? Sensoren for volt står jo på forbruk... /Chaos Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Lars H. Svart 20.April.2016 Link til dette innlegget Svart 20.April.2016 Vel, uten å vurdere selve laderen, vil et fulladet batteri selv begrense hvor mye strøm det tar til seg. Du klarer ikke å dytte, la meg si 50A inn i et fullt batteri dersom ikke ladespenningen er ekstremt høy. For å si det enkelt, et mett batteri nekter å svelge unna mer mat. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Captain Chaos Svart 20.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2016 Ok, så det koker ikke, eller ødelegges på noe måte så lenge verdiene for bulk, float og absortion er satt riktig i forhold til batteritype? Det er vel det du mener med ladespenning? Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Lars H. Svart 20.April.2016 Link til dette innlegget Svart 20.April.2016 (redigert) Ja, det er det jeg mener. Når jeg lader fra dynamo via skillediode med sens på forbruk, kan det gå mye strøm inn til forbruksbanken, men startbatteriet som er så godt som fullt etter en start på 1 sekund omtrent ikke tar imot strøm. Batterier er som oss mennesker. Kommer du til fulldekket bord, spiser du til du er mett. Så gir du deg (men tar kanskje en liten kakebit ekstra) selv om det fremdeles er mye mat på bordet. Redigert 20.April.2016 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Captain Chaos Svart 20.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2016 Tusen takk Lars. Det var det jeg håpet på og for så vidt trodde. Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Lars H. Svart 20.April.2016 Link til dette innlegget Svart 20.April.2016 Men obs, nå snakker jeg om friske batterier/mennesker. Hørt om Bulimi ? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Gabi Svart 20.April.2016 Link til dette innlegget Svart 20.April.2016 En viktig ting å tenke på med lader med flere utganger er at de stort sett har samme verdier for ladespenning på alle kanaler. Dvs at dersom du har AGM som startbatteri og vanlige bly-syre som forbruksbatteri ellers så blir det ikke helt optimalt. Dette fordi disse batteritypene skal ha ulik spenning i ladeforløpet og vedlikeholdslading. Da er det ofte kanskje bedre med egen lader til AGM og egen til bly-syre. Sitér dette innlegget Link to post
StorStas Svart 20.April.2016 Link til dette innlegget Svart 20.April.2016 Når Chaos skriver at det følger med en volt sensor, hvilken funksjon har den? Er det for at laderen skal kompensere spenningsfall under lading? Og i så fall, om laderen justerer opp spenningen på, i dette tilfellet forbruk, kan det ikke da bli litt høy ladespenning på de to andre batteriene? Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 21.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2016 Når Chaos skriver at det følger med en volt sensor, hvilken funksjon har den? Er det for at laderen skal kompensere spenningsfall under lading? Og i så fall, om laderen justerer opp spenningen på, i dette tilfellet forbruk, kan det ikke da bli litt høy ladespenning på de to andre batteriene? Slik jeg har forstått det, så kompenserer denne for spenningsfall i kabler. Det er vel naturlig og tro at tapet er ca det samme for både start og forbruk. Hos meg er avstand og kabeltykkelse identisk mellom lader, start og forbruk. Det er sikkert andre situasjoner der spenningsfallet er forskjellig og 100% korrekt lading av begge banker ikke er mulig, men dette tror jeg ikke utgjør mye. Uansett kan man sette/programmere en del faste/maks verdier i de forskjellige ladefasene i laderen. Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
oberst1 Svart 21.April.2016 Link til dette innlegget Svart 21.April.2016 Lars forklarer alt på en god og morsom måte Uten å være ekspert har jeg allikevel lyst til å trekke frem følgende: Er ikke hele poenget med flere utganger å separere ladesykluser etc? Ta f.eks Quick sine; programmere ønskede inn-/ og -utkoblinger (Volt) og Amperé etter forskjellige batterityper og bruk? Er vel spørsmål om nytte/kost om velger å benytte flere ladere koblet sammen også. CAN-systemet benyttes for kommunikasjonen og man kan f.eks ha sens/temp til hver bank eller hvert batteri om ønsker det. Jeg skjønner at man kan tenke en del før innkjøp og installering Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 21.April.2016 Link til dette innlegget Svart 21.April.2016 En viktig ting å tenke på med lader med flere utganger er at de stort sett har samme verdier for ladespenning på alle kanaler. Dvs at dersom du har AGM som startbatteri og vanlige bly-syre som forbruksbatteri ellers så blir det ikke helt optimalt. Dette fordi disse batteritypene skal ha ulik spenning i ladeforløpet og vedlikeholdslading. Da er det ofte kanskje bedre med egen lader til AGM og egen til bly-syre. Er vel også "enklere" og rimeligere med to for eksempel C-Tek ladere enn en flerkanals med nødvendig tilbehør? Da får du også som du sier ivaretatt forskjellige batterityper om man har det. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 21.April.2016 Link til dette innlegget Svart 21.April.2016 Er ikke hele poenget med flere utganger å separere ladesykluser etc? Så avansert er neppe de fleste laderne. Å sette opp hver utgang for forskjellige typer batterier, tror jeg du må lete lenge etter. Men det du oppnår med flere utganger, er i hvert fall at du ikke kobler sammen de forskjellige batteribankene under lading. Slik vil hver bank "spise fra hver sin tallerken" uten å ta hensyn til hva de andre "rundt bordet" spiser. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
oberst1 Svart 21.April.2016 Link til dette innlegget Svart 21.April.2016 Ja du får sagt det Lars :) Man kan sikkert velge enkelt oppsett eller avansert. Eksempelet med Quick sine... andre er sikkert like avanserte dersom man vil. Mener det er f.eks begrensning på maks 128stk sense-enheter... Kanskje like vanlig å bare angi AGM eller bly i oppsettet på disse kanskje, og la det være med det? Du har nevnt dette før, men er du ikke bekymret for overlading ved at en lader får sense fra en annen bank? Har bare en C-tek og enkelt oppsett med kun blybatterier selv, fungerer strålende :) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 21.April.2016 Link til dette innlegget Svart 21.April.2016 Nei, jeg er ikke bekymret for overlading av vanlige bly/syre batterier selv om spenningen er litt høy slik det er for det lukkede startbatteriet mitt bak skilledioden med sence på forbruksbanken. Det er nå 8 år og fungerer helt utmerket! Jeg hadde en gang en bil der dynamoen ga konstant 15,1V til det åpne bly/syre batteriet. Jeg måtte etterfylle litt vann en gang i året, men det funket utmerket da jeg solgte bilen etter 11 år. Men for all del, jeg holder meg langt unna AGM og gel batterier. Forbruksbanken min er semitraction batterier, og jeg har satt dynamoregulatoren (PDAR) til å gi minimum en time med 14,8V før den går ned på 13,65V float. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
oberst1 Svart 21.April.2016 Link til dette innlegget Svart 21.April.2016 Må innrømme at semitraction og PDAR er uttrykk jeg ikke kjenner til, men høres ut som en god løsning. AGM og Gel tviler jeg på at jeg kommer til å bruke også, for mange tror jeg AGM er litt oppskrytt og fordyrende... Ref REM og besøket han hadde av batterimannen ;) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 21.April.2016 Link til dette innlegget Svart 21.April.2016 Semitraction er robuste batterier som brukes mye i anleggsmaskiner. Jeg har to stk. på hver 140Ah med 1000A CCA hver som forbruksbank. Men med den store CCA'n, burde de også klare å stare ganske så store og trege motorer. Jeg valgte disse (Euroglobe fra Bema) da de er åpne slik at jeg har kontroll på syrevekt og væskenivå. PDAR er en regulator fra Sterling levert av Jørg her på forumet. Denne gir "full peisng" før den går over etter visse kriteria til float lading for ikke å overlade batteriet på lange seilaser. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.