Jump to content

Yamarin 76, hente Moss - Larvik. Tips?


Yamarin 76

Recommended Posts

Heisann, vi skal hente vår Yamarin 76 i Moss i mai – og ta den sjøveien til Larvik. Har kjørt mye båt i Larviksområdet tidligere men er ikke kjent i Oslofjorden..
Så kunne vært fint med litt tips til en slik tur fra lokalkjente, da dette er mye ukjent område for vår del.. Hvor lang tid burde vi regne på turen, og noe spesielt vi må være ekstra obs på?
Takk for tips!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Ut fra Moss og rett mot Hollenderbåen, gå mellom den og Fulehuk. Så mot Færder, tvers over Tønsbergfjorden og Sandefjord, inn bak i en av leiene bak Svenner og inn til Larvik, sånn ca. Det kreves knapt noe annet enn kompasskurs før Færder. Når du skal krysse Tønsberg/Sandefjorden og inn bak Svenner må du legge en faktisk rute for der er det ett og annet "rusk" som du må unngå. 

 

Ville gått på fint vær (noe du vel strengt tatt må uansett) og tatt korteste ruta uti havet, det er en fantastisk følelse å gå langt ute i finvær. 

 

Er vel sånn ca 40nm+ så om du ligger i 20 knop gjør du turen på et par timer. Ta med solkrem. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Separasjonssonen på  skråss?

Veit ikke helt det.

 

Okei da :-) Trodde sånne små som gikk veldig fort stort sett kunne gjøre som de ville med sånt. Men ja, helt enig. 

 

Jeg går så sakte at jeg er lett offer for større båter så jeg tilstreber å være konsekvent og tydelig når jeg krysser seperasjonssonen, på tvers. Men en sånn "flyer" krysser den vel på "no time" så... ser på kartet at sonen er 1.2 nm. Da er vel kryssningstiden nede på 3-4 minutter eller noe i 20 knop. Men uansett, ja. Og desto mindre grunn til å krysse den på skrå egentlig, koster de ikke noe å gjøre det riktig. 

Link to post
Share on other sites

Hvis du vil ha minst mulig seilas i åpen sjø ville jeg vurdert å gå etter Bastøyferja fra Moss-Horten, innsiden av Bastøy mot Slagen og inn ved Torgersøya ved innseilingen til Tønsberg. Etter det er det innaskjær til Hvasser og Sandøysund. Her kan du legge en tur innom Årøysund hvis du har tid. Ut fra Sandøysund går du innsiden av Svenner og mot Stavern og inn Larviksfjorden.

 

Er det sørøst/sørlig vind av litt styrke kan det være litt rusk ut fra Sandøysund og da spare du litt tid i bølger hvis du går gjennom Vrengensundet ved Tjøme og ut Tønsbergfjorden.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...