Jump to content

Hvordan kart plotter skal jeg velge, prisklasse 2500-4500 kr.?

Trikkern89

Recommended Posts

Jeg ville ikke gått for en 5'', synes de er fryktelig vanskelig å se på. Men det kommer jo litt an på hvordan du sitter i forhold til plotteren og om du farter mye om kvelden og i mørkret. På dagtid når man ikke er så avhengig av plotter så fungerer det nok greit med 5''. 

Ellers er jo Ipad/nettbrett bra som kartplotter. Bruker den mest og har brukt den primært i middelhavet, og er meget fornøyd. Eneste minuset er at den blir litt iveien når den står på stativ osv. Skulle fått laget noe så det går å felle den inn, eller flytte stativet. 

Bortsett fra det har jeg ikke så mye å komme med, har kun erfaring med Lowrance og den fungerer greit, men den skal fortsatt byttes så fort jeg får penger. Har Lowrance HDS 5. 

Synes nettbrett funker dårlig på nattseilas, blir blendet selv om lysstyrke skrues ned.

Ellers funker de bra

Jo blender gjør den nok om du ser på den heletiden. selv så bruker jeg bare å låse den og heller låse opp når jeg skal se på den. da blender den kun når den er i bruk, men ingenting når den ikke er i bruk.

5-tommers skjerm er omtrent som en middels smarttelefon. Det blir vanskelig å se detaljer på den hvis den må monteres et annet sted enn rett foran deg (dvs i "mobil-avstand"). Hvis den må monteres en meter eller mer unna der du står og styrer så blir det vanskelig å følge med på kartet, se grunner, spenn og andre detaljer. Prøv det selv - gå og se på en slik kartplotter og rygg halvannen meter unna...

Velg en større skjerm hvis økonomien tillater det, er mitt råd.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Bruker dere en egen app på nettbrettet eller er det googlemaps dere bruker ?

På iPhone og iPad er Navionics populært. Andre alternativer er iSailor og Plan2Nav, for å nevne et par. På Android-dingser har jeg liten erfaring, men iSailor er vel ikke å anbefale på den plattformen (et uferdig produkt).

Merk at du må kjøpe kart også, men det er generelt mye billigere å kjøpe kart til telefon og nettbrett sammenlignet med tilsvarende kart til dedikerte kartplottere.

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Garmin 520s har da en kart brikke, og kan fint oppdateres hos en forhandler av Garmin produkter.

Nå er det lenge siden jeg prøvde å oppdatere kartbrikken så jeg husker ikke helt men jeg mener sd brikken på 1gb hadde for lite plass til oppdateringen eller at 520s'n ikke kunne lese sd brikke over 1gb.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

I følge Garmins supportforum:

GPSMAP 520, 530, 540 series v3.10 and below - 2GB SD card

GPSMAP 520, 530, 540 series v3.20 and above - 32GB SD card

520s er ikke nevnt i denne artikkelen.

(https://support.garmin.com/support/searchSupport/case.faces?caseId=%7B9f30e610-e924-11de-d785-000000000000%7D)

520s er "discontinued". Jeg kan ikke oppdatere kartet (Bluechart g2) da den er på en 1 gb sd kort og ikke har plass til oppdateringen. Jeg kan derimot oppdatere sofware på selve enheten ved å laste ned fra Garmin på en blank 2gb sd kort og så installere den på enheten. Så det ser ut som 520s kan bruke 2gb. Dumt at originalkart bruker bare en 1 gb kort.

Finnes det en måte å kopierer den over på et større kort?

Burde starta egen post om dette og ikke kaprer denne her.... Sorry :-)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...