Jump to content

Er båten for dyr? Arø 33

Bjarty

Recommended Posts

Jeg er på utkikk etter en 33+/- foters. Jeg har ikke mye erfaring annet enn en lita daycruser og en 22 fots prosjekt som jeg nesten ble ferdig med.

Jeg er lei av prosjekter etc. og vil heller nyte havet i sommer derfor starta jeg å lete etter båter i 100 000 området(22+\-), men jeg har sett så mye på finn at jeg har fått 10 fots syken !

Jeg har også lest på uttalige annonser at det står ("Selges da jeg har fått x fots syken"). Jeg tenker da at jeg skal prøve å være litt lur og heller kline til med en 33 foters med hele pakka.

Jeg ønsker å ligge under 500 000, hastighet er ikke så viktig, derimot er det viktig at båten er lukket\delvis lukket med flere rom.

(Men det er greit at den maxer rundt 15 knop når kjærring og unger vil hjem)

I letingen har jeg kommet over en Årø 33 som jeg liker og skal befare\avgjøre\kjøpe til lørdag (Båten er holdt av til meg til helgen).

Annonsen er her :

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=73794263

Pris 390 000,-

Jeg har funnet båten annonse før gjeldende eier : 

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=41592940

Sist endret: 17. jun 2013 16:54

Pris 460 000,-

Dette ser jo ok ut, vanlig med verdi senking over tid, men problemet mitt er når jeg sammenligner dagens pris 390 000 med tidligere finn annonser ser jeg så stor pris forskjell.

Eks: http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=57479002

Denne ser like strøken ut på bildene, er 1 år nyere, har ekstra toalett i akterkabin, men like vel 100 000 kroner billigere.

Hva er det som er forsvarlige argumenter for selger i dette tilfelle? 

Kanskje jeg bare skal ha is i magen å vente på tilsvarende båter?

På en båt som er 26 eller 27 år gammel spiller et år fra eller til ingen ting inn på prisen (muligens medmindre der har vært modellskifte mellom disse årene).

Her er det den generelle tilstanden, oppgraderinger og utstyrsnivå som avgjør hva som er korrekt pris. Det er det du må vektlegge på et såpass gammelt objekt.

Egentlig veldig innholdstrike båter dette med to toaletter, tre lugarer etc.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)

Vanskelig å gi råd etter annonser og bilder.  tilstanden og eiers omsorg får båten betyr meget. Har han tatt "bedre vare på den enn kona", gjør du et godt kjøp. Det jeg mener at vedlikehold og rep/utbedringer gjennom årene er pengene verdt. Sjekk om motor/rom etc er rent og ryddig, Det forteller ofte mye om eiers omsorg for båten. Vær nøye ved undersøkelsen, DVs pirkete nøyaktig, se etter rust og oljesøl. ----------------Ta bilder og se på disse når du kommer hjem+ se båten på land.

Det ligger også en Fairline 36 Turbo til midt på 400' tallet. Det er litt samme båt - men veldig mye mer båt (med de fordeler og ulemper det medfører).

Kjenner ikke prisbilde på Årø båtene til å mene noe konkret - men jo mer tidligere eiere har kostet på, jo mindre trenger du...

Den ser ikke mye vedlikeholdt ut ..

Er det så mye mer kostnad med en 40 enn 33 utenom at det er 2 motorer? Begge har jo fast aksling, så og si vedlikeholtfritt?

2000 ekstra i båtplass og vinteroppslag kanskje.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...