Bjarty Startet 20.April.2016 Del på Facebook Startet 20.April.2016 Jeg er på utkikk etter en 33+/- foters. Jeg har ikke mye erfaring annet enn en lita daycruser og en 22 fots prosjekt som jeg nesten ble ferdig med. Jeg er lei av prosjekter etc. og vil heller nyte havet i sommer derfor starta jeg å lete etter båter i 100 000 området(22+\-), men jeg har sett så mye på finn at jeg har fått 10 fots syken ! Jeg har også lest på uttalige annonser at det står ("Selges da jeg har fått x fots syken"). Jeg tenker da at jeg skal prøve å være litt lur og heller kline til med en 33 foters med hele pakka. Jeg ønsker å ligge under 500 000, hastighet er ikke så viktig, derimot er det viktig at båten er lukket\delvis lukket med flere rom. (Men det er greit at den maxer rundt 15 knop når kjærring og unger vil hjem) I letingen har jeg kommet over en Årø 33 som jeg liker og skal befare\avgjøre\kjøpe til lørdag (Båten er holdt av til meg til helgen). Annonsen er her : http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=73794263 Pris 390 000,- Jeg har funnet båten annonse før gjeldende eier : http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=41592940 Sist endret: 17. jun 2013 16:54 Pris 460 000,- Dette ser jo ok ut, vanlig med verdi senking over tid, men problemet mitt er når jeg sammenligner dagens pris 390 000 med tidligere finn annonser ser jeg så stor pris forskjell. Eks: http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=57479002 Denne ser like strøken ut på bildene, er 1 år nyere, har ekstra toalett i akterkabin, men like vel 100 000 kroner billigere. Hva er det som er forsvarlige argumenter for selger i dette tilfelle? Kanskje jeg bare skal ha is i magen å vente på tilsvarende båter? Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 20.April.2016 Del på Facebook Svart 20.April.2016 (redigert) På en båt som er 26 eller 27 år gammel spiller et år fra eller til ingen ting inn på prisen (muligens medmindre der har vært modellskifte mellom disse årene). Her er det den generelle tilstanden, oppgraderinger og utstyrsnivå som avgjør hva som er korrekt pris. Det er det du må vektlegge på et såpass gammelt objekt. Egentlig veldig innholdstrike båter dette med to toaletter, tre lugarer etc. Redigert 20.April.2016 av Chiefengineer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bjarty Svart 20.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2016 Problemet er at jeg ikke er kunnskapsrik nok til å bedømme om utstyrslisten som ligger på link 1(altså båten det gjelder) er så bra at det tilsier 100 000,- mer en siste link. Siste link er en båt som er solgt, men som jeg bruker som referanse. Sitér dette innlegget Link to post
båt 45 Svart 20.April.2016 Del på Facebook Svart 20.April.2016 ville gått for til 390 grei pris og bra motor :) Sitér dette innlegget Link to post
Bjarty Svart 20.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2016 (redigert) ville gått for til 390 grei pris og bra motor :) Ville du sagt at grunnet bra motor(Perkins restaurert i 2007, og storservice 2013) er båten verdt 90 000 mer en tilsvarende båt med annen motor(Volvo Penta), kanskje litt vanskelig å beregne, vet ikke motor tilstand på ref båt, dog at båten jeg ser. Redigert 20.April.2016 av Bjarty (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
båt 45 Svart 21.April.2016 Del på Facebook Svart 21.April.2016 (redigert) perkinsene er kjent for å holde svært lenge og jeg synes også at den er svært godt utstyrt og ser velholdt ut desuten er utsyr veldig dyrt men det bør kunnes prute litt :) Redigert 21.April.2016 av båt 45 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 21.April.2016 Del på Facebook Svart 21.April.2016 Det ligger også en Fairline 36 Turbo til midt på 400' tallet. Det er litt samme båt - men veldig mye mer båt (med de fordeler og ulemper det medfører). Kjenner ikke prisbilde på Årø båtene til å mene noe konkret - men jo mer tidligere eiere har kostet på, jo mindre trenger du... Sitér dette innlegget Link to post
goggen000 Svart 21.April.2016 Del på Facebook Svart 21.April.2016 Vanskelig å gi råd etter annonser og bilder. tilstanden og eiers omsorg får båten betyr meget. Har han tatt "bedre vare på den enn kona", gjør du et godt kjøp. Det jeg mener at vedlikehold og rep/utbedringer gjennom årene er pengene verdt. Sjekk om motor/rom etc er rent og ryddig, Det forteller ofte mye om eiers omsorg for båten. Vær nøye ved undersøkelsen, DVs pirkete nøyaktig, se etter rust og oljesøl. ----------------Ta bilder og se på disse når du kommer hjem+ se båten på land. Sitér dette innlegget Link to post
Bjarty Svart 21.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.April.2016 Mange gode råd her baatplassen er et fint forum! Jeg for dog ikke sjekket under vannlinjen da den er sjøsatt .. Sitér dette innlegget Link to post
Bjarty Svart 21.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.April.2016 Det ligger også en Fairline 36 Turbo til midt på 400' tallet. Det er litt samme båt - men veldig mye mer båt (med de fordeler og ulemper det medfører). Kjenner ikke prisbilde på Årø båtene til å mene noe konkret - men jo mer tidligere eiere har kostet på, jo mindre trenger du... Den ser ikke mye vedlikeholdt ut .. Er det så mye mer kostnad med en 40 enn 33 utenom at det er 2 motorer? Begge har jo fast aksling, så og si vedlikeholtfritt? 2000 ekstra i båtplass og vinteroppslag kanskje. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.