Snerken Startet 20.April.2016 Link til dette innlegget Startet 20.April.2016 Har endel ledige hulrom i båten, og funderer på å stappe inn xps isopor i disse for oppdrift om uhellet skulle være ute. Så lurer jeg litt på et par ting. 1. Hvor er det best/gunstigst å kjøpe denne. 2. Hvor mye oppdrift gir 1 m3 isopor? 3. Er det andre, bedre egnede oppdriftsmaterialer på markedet jeg heller bør gå for? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 20.April.2016 Link til dette innlegget Svart 20.April.2016 (redigert) Gjør som en polsk daycruiseren- fabrikk: full opp skroget med tomme brusflasker. -med korken på. Du får neppe bedre bedre produkt til å sikre oppdrift. Ikke suger de vann, ikke forringes de av fukt og tidens tann, og det er lett å ta bort . Ellers finnes det vel oppblåsbare tanker som du putter inni kammer, før du blåser opp. Husker broren min gjorde det på en optimistjolle en gang på 80-tallet, etter at fuktig flytemedium var gravd ut fra oppdriftskammerene. Redigert 20.April.2016 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Snerken Svart 20.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2016 (redigert) Har ikke flasker en tendens til å skramle litt da? Og de kan "smelle" litt ved temperatur forandringer? Flasker er nå en grei ting da, men gir de like mye oppdrift som isopor? En annen ting jeg tenkte litt på var å legge en haug regattavester inn histen og pisten. Disse kommer jo ferdigpakka og med ferdig kalkulert oppdrift påstempla. Er forresten en maxi 77 jeg har, så totalvekt er vel rundt 3 tonn med stort og smått. Hvor mye isopor/flasker/annet bør jeg da legge inn slik at båten i praksis er søkkefri? Redigert 20.April.2016 av Snerken (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
StorStas Svart 20.April.2016 Link til dette innlegget Svart 20.April.2016 Flasker er nå en grei ting da, men gir de like mye oppdrift som isopor? En annen ting jeg tenkte litt på var å legge en haug regattavester inn histen og pisten. Disse kommer jo ferdigpakka og med ferdig kalkulert oppdrift påstempla. Oppdrift i kg er alltid like stor som volum i liter minus tingens egen vekt. 1 kubikkmeter isopor har oppdrift på et tonn minus vekten av selve isoporen. Hvis du tenker seriøst på å gjøre båten synkefri så må du huske på at det som skal være oppdrift, også må være godt festet i båten. Redningsvester og flasker gjør bare nytte så lenge de ikke kommer flytende ut av luker o.l, så det høres ikke ut som noe å satse alt på. Men redningsvester har dog en god misjon om bord uansett da Seilbåter synker imidlertid veldig sjelden, og du kan gjøre mange grep for å øke sjansen for at en lekkasje ikke blir katastrofal. Som f.eks. ferdig utlagte treplugger ved skroggjennomføringene og en skikkelig lensepumpe eller to. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 20.April.2016 Link til dette innlegget Svart 20.April.2016 (redigert) -Åja, det er en seilbåt. .., Glem det flytemiddelet. Det du skal gjøre: Sørg for at skroggjennomføringer og ventiler er i orden. Slanger av god kvalitet. Sørg for at alle slanger er utstyrt med dobble slangeklemmer av god kvalitet og riktig montert, vinklet på hverandre. Fungerende lensepumpe. ( den vil bare gi deg mere tid). Sørg for at nedgangsluka fra cockpit er skikkelig og at innfestingen er solid. I dårlig vær med mye sjø, ALLTID steng luken. Det siste punktet er det viktigste. Kjøp en redningsflåte. Stuerom i båten trenger du til utstyr. Redigert 20.April.2016 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Snerken Svart 21.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2016 (redigert) Er ikke snakk om å satse alt på en synkefri båt da. Har plugger, overlevningsdrakter, nødraketter, osv, og er på jakt etter flåte som kommer til å kjøpes inn før jeg går på lengre strekk. Å legge inn oppdrift skal ikke gå på bekostning av alle de andre tingene som er vanlig å tenke på i sikkerhets øyemed. Men enn så lenge jeg har frirom under benkene på begge sider som jeg nok aldri kommer til å bruke til hverken lagring eller annet kan jeg like gjerne bruke plassen til noe fornuftig. Og alle ting som bidrar til økt sikkerhet høres nå ut som fornuftig bruk av ledig plass. Kommer også til å skru fast lukene når jeg har fylt opp rommene. Av den grunn har jeg tenkt litt på hva som er den beste bruken av dette frirommet. Og da falt det naturlig å tenke oppdrift. For vil jo helst ikke forlate båten om uhellet skulle være ute, noe som forsåvidt kan skje alle uansett hvor mange forberedelser man har tatt. Det å forlate båten både bør og skal være siste utvei sett med mine øyne. Så ut fra det synspunktet er jeg interessert i hva som er mest hensiktsmessig å putte inn av oppdriftsmidler. Er det isopor, flasker, regattavester (Enten hele eller bare selve flyteelementene?) eller annet som er best? Og når det gjelder flasker. Er det feil av meg å anta at flasker kan skramle og "smelle" ved temp forandringer? Redigert 21.April.2016 av Snerken (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 21.April.2016 Link til dette innlegget Svart 21.April.2016 Kan forstå motivasjonen, men om båten tar inn vann som gjør at flytemidler er nødvendig må du ha nok til at båten ikke går ned, noe du antageligvis ikke får til. I beste fall vil du bremse senkningen noe. Det er en grunn til at det bare er noen få produsenter som satser på synkefrie seilbåter.... Men jeg har hørt om en fyr som utløste redningsflåten nede i salongen for å redde båten. Det fungerte. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 21.April.2016 Link til dette innlegget Svart 21.April.2016 Kan du få noe bedre oppdrift enn å bare støpe rommet lufttett da? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 21.April.2016 Link til dette innlegget Svart 21.April.2016 -problemet blir jo at flytemiddel i benkerom blir oppdrift så langt ned i båten som du kommer... Bortsett fra nedi kjølen. Og det blir jo feil plass å ha oppdrift for å holde balanse i båten om den fylles med vann. En ting er oppdrift lavt nede, det farligste er nok fri væskeoverflate. Fyller du den med flytemiddel lavt nede, så øker det vannmengden høyere oppe, om du synker. Tipper båten vipper fortere da... Nei, foreslår at du sikkret båten i dens installasjoner, går over rigg og mast og koser deg på tur. Seasea har en ok flåte på 18 kg i bag til en veldig god pris for tiden. 11tusen koster den. Veiledende ligger på 15-16 tusen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.