Skonnert Startet 21.April.2016 Link til dette innlegget Startet 21.April.2016 Har akkurat kjøpt en Musling 430 med 20 hk Yamaha og lingehest. Nå skal jeg pusse opp båten og sette på en motor som passer bedre til mitt bruk. Den skal brukes i indre Oslofjord til fisketurer med barna og til å sette teiner,samt kortere turer med barna eller alene til øyer i indre Oslofjord. Vil ha en driftssikker motor som passer til båten og som gir god fart (ca 35 kn) og går godt i opptil halvmeters bølger og ser for meg en Yamaha totakt med 30,40 eller 50 hk med el- start og Powertrim. Forslag til størrelse og alder på motor? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 21.April.2016 Link til dette innlegget Svart 21.April.2016 Jeg hadde en slik som jeg støpte meg selv en gang i tiden. Jeg laget den veldig lett, uten den orginale innredningen. Hadde en 3-sylindret Yamaha 40 fra tidlig -90 tallet på den, og vil si det var en perfekt motor for den båten. Disse båtene har jo begrenset bæring, så en totakter er nok å foretrekke. Evinrude E-tec 40 er nok også et godt valg til den båten. 40, 50 og 60 er samme motoren på de nyere modellene. Jeg har en E-tec 40 på slepejolla. Fikk beskjed av forhandler at den er lik 50 hesteren, men siden den er såpass gammel (2005) er den ikke lik 60 hesteren. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Skonnert Svart 21.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2016 Hei, takk for info. Tenkte selv på en 40 hk, men har funnet en 50 hk Yamaha fra 92 mef powertrim på finn. Lurer på om den er for tung, eller samme vekt som 40 hk, og om den er så gammel at jeg får mye reparasjoner på den. Typeskilt: 50 DETO 6H5 L 502933 Sitér dette innlegget Link to post
Skonnert Svart 21.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2016 PS Fikk feil da jeg la ut posten fra mobil,så den ble lagt ut to ganger. Klarte ikke å slette det ene innlegget. :-( Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 22.April.2016 Link til dette innlegget Svart 22.April.2016 50D er samme blokk som 40hk, men er noe tyngre. mener å huske den veier rett i overkant av 90kg med powertrim. Er den fint holdt så kan den godt funke bra, men den begynne jo å bli 25 år da... For at båten skal funke best i litt bølger så er det greit å tenke litt vektfordeling. Sett feks bensintanken under midttofta og batteriet under lingehesten. Med god balanse i båten er den en drøm å kjøre i litt bølger, ikke like artig om den blir for baktung. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Snusmumrikken Svart 22.April.2016 Link til dette innlegget Svart 22.April.2016 Du kan alltids selge med powertrimmen om du ikke har bruk for den. Tar den gjerne jeg. ^^ Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Lett match Svart 22.April.2016 Link til dette innlegget Svart 22.April.2016 Vil ha en driftssikker motor som passer til båten . har funnet en 50 hk Yamaha fra 92 mef powertrim på finn. Litt usikker på om motor fra 1992 (24 år) er å klassifisere som driftsikker, tror jeg ville valgt en nyere. Sitér dette innlegget Link to post
Snusmumrikken Svart 22.April.2016 Link til dette innlegget Svart 22.April.2016 Kommer ann på vedlikehold IMHO. Min 93 mod Yamaha starter forsatt på første forsøk. Har aldri stoppet opp. Så kommer ann på motor, vedlikehold og kjøremønster. (Hvor hardt den er blitt kjørt) Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
ivar Svart 22.April.2016 Link til dette innlegget Svart 22.April.2016 Du kan alltids selge med powertrimmen om du ikke har bruk for den. Tar den gjerne jeg. ^^ braketten på 40hk u/pt og 50hk med pt er ikke lik, så tror ikke du bare kan sette på en powertim uten å bytte noe mer Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Snusmumrikken Svart 22.April.2016 Link til dette innlegget Svart 22.April.2016 Man må vel bytte hele stammen? Endel jobb er det jo. ^^ Får satse på en delemotor med defekt blokk og/eller undervannshus. Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
ivar Svart 22.April.2016 Link til dette innlegget Svart 22.April.2016 burde holde å bytte braketten Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Skonnert Svart 22.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2016 Takk for tips,Ivar. Tenkte samme oppsett med batteri og tank,ja. Noen som vet fart med 40 hk og 50 hk? Skal ikke ha mye last i båten, og ikke så viktig om det blir 37 eller 32 kn max. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 22.April.2016 Link til dette innlegget Svart 22.April.2016 Hadde en eldre DT65 på min musling 430. Gjorde 40 knop. Litt tung i hekken ved sakte fart og tung sjø. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 22.April.2016 Link til dette innlegget Svart 22.April.2016 med 50hk og finjustering av propell/oppsett så gjør den ca 38 knop med 1pers. Så den skulle greit klare 35 med et mer allround oppsett. Trekk fra etpar knop for 40hk. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Skonnert Svart 22.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2016 Takk for info. Tenker at 40 hk holder for meg, særlig når denne er har litt lavere vekt. Da er det bare å følge med i markedet. Neste er å kjøpe og montere automatisk lensepumpe, vurderer Sahara 500. Så bør også lanterner på plass. Vurderer led lanterne med batteri foran for å slippe å dra kabler. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 22.April.2016 Link til dette innlegget Svart 22.April.2016 skrev litt feil lenger opp ser jeg, 40hk yamaha med powertrim har samme vekt som 50hk , jeg tenkte nok på 40hk uten pt og da blir jo sammenligninga litt feil Om man ikke trenger de siste knopene på topp så funker også 40hk flott (og forøvrig så mener jeg at Yamaha F40 også veier rett over 90 kg med pt, det er også en fin motor om du også vurderer 4T) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Skonnert Svart 22.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2016 Ok,den er god. Men uansett er 50 hk normalt dyrere, så går for 40 hk. Takk for tips om 4T. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 22.April.2016 Link til dette innlegget Svart 22.April.2016 (redigert) Tror jeg ville ha satset på Honda BF40/50 på en slik båt. Den veier ca 95 kg med powertrim/tilt, og er jo da en drivstoffvennlig og støyvennlig 4-takter med topp kvalitet og driftssikkerhet. Tidlige utgaver har forgassere, mens de nyere har innsprøytning. Den er altså vesentlig lettere enn f.eks. E-tec 40/50, og er litt sterkere (mere kubikk) enn Yamaha F40. Jeg hadde en -97 BF50 på en tung Mørebas 17 for noen år siden, og den funket pussig nok ganske greit til det også. Den nye Tohatsu 40/50 hk 4-takter er også bra saker men finnes vel kun ny foreløpig. Litt mere kubikk men ca samme vekt som Hondaen. Redigert 22.April.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
tkb Svart 22.April.2016 Link til dette innlegget Svart 22.April.2016 (redigert) Har 40 yamaha 3 syl på min med trim/ tilt, og det fungerer perfekt. Veier 88 kg. Har lukket rom bak, hvor batteri og bensintank er. Lingehest. Har framdeles fin vektfordeling alene, og med fruen foran. Tenker og F 40 eller 50 når ny motor skal på engang. Ble så glad i denne båten, så den skal aldri selges Redigert 22.April.2016 av tkb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.