Jump to content

Motor størrelse på Musling 430?

Skonnert

Recommended Posts

Har akkurat kjøpt en Musling 430 med 20 hk Yamaha og lingehest.

Nå skal jeg pusse opp båten og sette på en motor som passer bedre til mitt bruk.

Den skal brukes i indre Oslofjord til fisketurer med barna og til å sette teiner,samt kortere turer med barna eller alene til øyer i indre Oslofjord.

Vil ha en driftssikker motor som passer til båten og som gir god fart (ca 35 kn) og går godt i opptil halvmeters bølger og ser for meg en Yamaha totakt med 30,40 eller 50 hk med el- start og Powertrim.

Forslag til størrelse og alder på motor?

Jeg hadde en slik som jeg støpte meg selv en gang i tiden. Jeg laget den veldig lett, uten den orginale innredningen. Hadde en 3-sylindret Yamaha 40 fra tidlig -90 tallet på den, og vil si det var en perfekt motor for den båten. Disse båtene har jo begrenset bæring, så en totakter er nok å foretrekke. Evinrude E-tec 40 er nok også et godt valg til den båten. 40, 50 og 60 er samme motoren på de nyere modellene. Jeg har en E-tec 40 på slepejolla. Fikk beskjed av forhandler at den er lik 50 hesteren, men siden den er såpass gammel (2005) er den ikke lik 60 hesteren.

50D er samme blokk som 40hk, men er noe tyngre. mener å huske den veier rett i overkant av 90kg med powertrim.  Er den fint holdt så kan den godt funke bra, men den begynne jo å bli 25 år da...  

For at båten skal funke best i litt bølger så er det greit å tenke litt vektfordeling. Sett feks bensintanken under midttofta og batteriet under lingehesten. Med god balanse i båten er den en drøm å kjøre i litt bølger, ikke like artig om den blir for baktung. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Du kan alltids selge med powertrimmen om du ikke har bruk for den. Tar den gjerne jeg. ^^

braketten på 40hk u/pt og 50hk med pt er ikke lik, så tror ikke du bare kan sette på en powertim uten å bytte noe mer

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

med 50hk og finjustering av propell/oppsett så gjør den ca 38 knop med 1pers.   Så den skulle greit klare 35 med et mer allround oppsett.   Trekk fra etpar knop for 40hk. 

skrev litt feil lenger opp ser jeg, 40hk yamaha med powertrim har samme vekt som 50hk , jeg tenkte nok på 40hk uten pt og da blir jo sammenligninga litt feil

Om man ikke trenger de siste knopene på topp så funker også 40hk flott

(og forøvrig så mener jeg at Yamaha F40 også veier rett over 90 kg med pt, det er også en fin motor om du også vurderer 4T) 

Tror jeg ville ha satset på Honda BF40/50 på en slik båt.

Den veier ca 95 kg med powertrim/tilt, og er jo da en drivstoffvennlig og støyvennlig 4-takter med topp kvalitet og driftssikkerhet.

Tidlige utgaver har forgassere, mens de nyere har innsprøytning.

Den er altså vesentlig lettere enn f.eks. E-tec 40/50, og er litt sterkere (mere kubikk) enn Yamaha F40.

Jeg hadde en -97 BF50 på en tung Mørebas 17 for noen år siden, og den funket pussig nok ganske greit til det også.

Den nye Tohatsu 40/50 hk 4-takter er også bra saker men finnes vel kun ny foreløpig.

Litt mere kubikk men ca samme vekt som Hondaen.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...