Jump to content

Service på ford sabb 2402E etter 3 år på land

Jomes

Recommended Posts

Overtok en Skarpnes 30 i vinter, som har stått på land de 3 siste årene-. Den har en Ford sabb 2402E (80hk) og har 6 sylindre. Jeg håper på å bytter filtre, olje og impeller selv, når det gjelder impeller, ser det ut til det er veldig veldig trangt- noen tips til dette byttet?

Har fått start på den, Den går som en klokke, når jeg får startet den. Koblet til ferskvann på land til kjølingen, men noe hvit røyk som jeg mistenker kan komme av for lite kjøling. Derfor impeller bytte.

Har også montert 2 nye glødeplugger.....men ikke lysten på å starte uten en dæsj startgass. Etterpå går den fint. Men ryker hvit. hvorfor? kjølingen?

Den har gått kun 1 time tilsammen på 3 år,,,fordelt på 2 dager.

Har byttet dieselfiltre og diesel på tanken.

Oljen virker svart og fin, men skal byttes.

Noen tips til denne motoren?

"Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen".

Går ut fra at sjøvannspumpa ligger likt som på den 2401E jeg hadde. Der brukte jeg en McPeller impellerutdrager til å få den ut. Trangt som fy, men det gikk akkurat!

Startgass bør unngås, dieselmotorer har ikke godt av denslags. Disse motorene er veldig følsomme på glødingen, så påse at alle glødepluggene fungerer som de skal.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Ser ut til at jeg kan bytte olje samtidig med impeller bytte. Trur jammen jeg ikke får plass til å ta ut impelleren uten å ta av av oljefilter,,,trangt, ille trangt.

Jeg lurer egentlig på flere ting, hvordan er topppakninger etc når motoren har stått så lenge ?

Og er det egen olje til gir på denne motoren eller, går olja sammens med motoren ?

Kunne også vært morsomt å kjørt en systemrens på kjølesystemet , men bør både ferskvannkjøling og sjøvannskjølingen taes ? Og evnt hvilket middel er å anbefale.

Redigert av jomes (see edit history)

"Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen".

Det er ingen grunn til at toppakning skal ta skade av å stå stille. Om den kjøler greit har du neppe bruk for systemrens. Om du trenge det, så heter produktet rett og slett Systemrens. Og ja, gearet har alltid egen olje og den bør også byttes hvert år.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...