Jump to content

Eberspächer varmer i Princess P40. Blåser både varmt og kaldt

///CHARLIE

Recommended Posts

Vi har litt problemer med Eber-varmeren i båten vår. Den starter og sviver fint, men den varmer kun ute bak og under sofaen i stuen. Her er luften som kommer GLOVARM og god. Samtidig blåser det nesten iskald luft på soverom og på bad. Dette gjør at det nesten er kaldere på soverom/bad enn det er ute.

Er det noen som har vært borti noe lignende?

b89c4711-b1e3-4407-804c-73cb716c3bf6.png

Medlem av

Princess Yachtklubb Vestlandet, Kongelig Norsk Båtforbund, Redningsselskapet

Var noe sånt jeg håpet på. Men har prøvd å spore slangene, men klarer ikke å finne dem. Er mye hulrom rundt omkring i en P40 har jeg funnet ut :rolleyes:  

Synes likevel det er litt merkelig at selve trykket på luften som kommer ut er likt både i stua og på soverommet. Er kun temperaturen som er forskjellig... (glovarmt og iskaldt)

Medlem av

Er det slik etter lang tids fyring eller har du bare testet en kort tid?

Ser for meg at det er en fordeling der en slange har hoppet av. Hvis dette er i et lukket rom vil den slangen som sitter på fortsatt distribuere varm luft. Den som har hoppet av vil på grunn av overtykk i et lukket rom fortsatt distribuere luft, men den kommer fra rommet der det er kald luft blandet med varm luft fra varmeren. Det bør uansett være noe varme fra lekkasjen som går videre, men om rommet har stor kjøleflate kan det jo være at det spesielt i starten i praksis er kald luft som distribueres.

Redigert av tilplan (see edit history)

Har fått vite av forrige eier at innsug visst nok er i trappen opp fra kjøkkenet. Her er det en sort netting over ett rør. Har ikke klart å finne ut hvor dette røret forsvinner hen. Skrudde opp alt for å finne dette røret, men det forsvinner bare. Kanskje det forsvinner inn under kjøkken inventaret. Er ikke veldig lysten på å begynne å demontere kjøkken innredning... 

Hvis det er defroster/gangvarme som du sier Kaffilars, ligger da feilen i selve kontroll-boksen på veggen da tror du?? Den er litt sånn "halle-luja". Går ikke an å stille hastighet på luften. Kun av eller max.

Redigert av ///CHARLIE (see edit history)

Medlem av

Vil ikke en slange som har hoppet av resultere i ingen luft i enden av den, men istedet havner varmen i det området der den hoppet av ?

Hvis det er en sammenhengende kjede dette, så er det nesten utrolig at det kommer luft som er kald ut i enden.

Ja, du kan tape mye varme på veien dersom det er dårlig isolert, knekk/brå svinger etc, men iskald skal den ikke kunne bli uten at det er fryktelig langt vel ?

Sikker på at det ikke er 2 sløyfer, og kun går varme i den ene, men luftstrøm i begge ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Ville tippe at første biten av røret dit isolert, det som leder til salongen, mens videre til lugar og bad er uisolert?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

..

Hvis det er defroster/gangvarme som du sier Kaffilars, ligger da feilen i selve kontroll-boksen på veggen da tror du?? Den er litt sånn "halle-luja". Går ikke an å stille hastighet på luften. Kun av eller max.

Nei ingen feil nødvendigvis, men vi vet ikke om du opplever dette når du kjører med båten, eller ligger i havna med kalde motorer. Defroster/gangvarme er et eget system med en varmeveksler fra kjølevannet til motoren, så man kan utnytte dette til å varme opp og evt. holde vinduene duggfrie under gange. Styringen til defroster er gjerne bare en knapp med to posisjoner, eller en knott man kan vri på for lav-med-høy viftehastighet.

Angående diesel luftvarmeren din, høres det litt rart ut at den bare har ett trinn i funksjon, selv svært gamle varianter har en slags form for høy og lav.

Etter 5-10 minutter bør det være lunk i alle utblås uansett lengde eller isolasjon av slangene mener jeg. Har du hørt med forrige eier om bruk av varmeren, og evt. defroster? 

Tenker det ordner seg, selv om det høres litt mystisk ut :)

Dette gjelder varmeren som vi bruker når vi ligger til land. Glemte jo å skrive det.

Kontrollboksen har flere trinn både med grader og hastighet, men virker kun på max hastighet og glovarmt. Alternativ kan jeg trykke en knapp over til motsatt side, og da kommer det kun iskaldt i alle rom.

Skal ned i båten i morgen, så skal kikke/lete litt til etter slangene. Kan prøve å huske å ta bilde av kontrollboksen i samme slengen :smiley:   

Medlem av

Innsugsluften til varmer er i trappen ned til byssa, varmeren henger under akterdekk mest sansynlig bak vanntank styrbord side.

Videre går det slange til utblåsning under benk styrbord side (denne er ikke stengbar). Slangen forsetter til toalett stb side hvor det er et gren ut til stikklugar, fra toalet stb side forsetter den til utlåsning hovedlugar trapp på bb side før den ender opp på toalett bb side.

Vet 98 modellen hadde et litt annet oppset, men fra sen 99 og oppover mener jeg det er slik.

Noen har utak på akter dekk, men det er koblet på før åpen dyse i benk salong.

De viftene er kun til friskluft motorom, sviver en tid etter motor er stoppet styrt av tidsrele

Ahh!! Ok. Da får jeg lete mere i maskin-rommet i morgen. Skal ta litt bilder også, så mye mulig at jeg kommer med mere dumme spørsmål i morgen kveld :rolleyes:  :lol:

Takker for masse kjempegode tips og råd. Hadde vært DEILIG å funnet ut av dette før båten skal å sjøen :yesnod:  :yesnod:

Medlem av

Jeg og tenkte tanken om to varmere. Uansett hvor dårlig isolert slangene er frem til forpiggen vil det komme varme dit. Det gjør det hvertfall i min P440. Er slangen løsnet,noe som ofte skjer, kommer det ubetydelig luft fra varmeuttaket foran. Hør med forrige eier om han hadde montert to dieselbrennere.

Endelig ble det Bobåt

Hehe, da kan jo dette defineres som en følgefeil ?

Forstår også nå at båten ligger på land, då det kan jo være vi er inne på noe med defrosteruttak som ikke har varme fra motorens kjølevann.

Kontrollpanel som nevnes, er det en liten 'termostat' med påtrykt Atdic, Wallas, Webasto elker Eberspacer? Eller integrert på en måte i et større panel med styring for aircondition og ventilasjon?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...