///CHARLIE Startet 22.April.2016 Link til dette innlegget Startet 22.April.2016 Vi har litt problemer med Eber-varmeren i båten vår. Den starter og sviver fint, men den varmer kun ute bak og under sofaen i stuen. Her er luften som kommer GLOVARM og god. Samtidig blåser det nesten iskald luft på soverom og på bad. Dette gjør at det nesten er kaldere på soverom/bad enn det er ute. Er det noen som har vært borti noe lignende? Sitér dette innlegget Medlem av Princess Yachtklubb Vestlandet, Kongelig Norsk Båtforbund, Redningsselskapet Link to post
Sjeldenutpå Svart 22.April.2016 Link til dette innlegget Svart 22.April.2016 Det er berre 1 uttak på eber'n, og forsyner den fleire rom / dyser, så er det grenrør og slanger som fordeler dette. Problemet ditt skyldes truleg ein luftslange som har hoppa av eller noko liknande. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
///CHARLIE Svart 22.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2016 Var noe sånt jeg håpet på. Men har prøvd å spore slangene, men klarer ikke å finne dem. Er mye hulrom rundt omkring i en P40 har jeg funnet ut Synes likevel det er litt merkelig at selve trykket på luften som kommer ut er likt både i stua og på soverommet. Er kun temperaturen som er forskjellig... (glovarmt og iskaldt) Sitér dette innlegget Medlem av Princess Yachtklubb Vestlandet, Kongelig Norsk Båtforbund, Redningsselskapet Link to post
tilplan Svart 22.April.2016 Link til dette innlegget Svart 22.April.2016 (redigert) Er det slik etter lang tids fyring eller har du bare testet en kort tid? Ser for meg at det er en fordeling der en slange har hoppet av. Hvis dette er i et lukket rom vil den slangen som sitter på fortsatt distribuere varm luft. Den som har hoppet av vil på grunn av overtykk i et lukket rom fortsatt distribuere luft, men den kommer fra rommet der det er kald luft blandet med varm luft fra varmeren. Det bør uansett være noe varme fra lekkasjen som går videre, men om rommet har stor kjøleflate kan det jo være at det spesielt i starten i praksis er kald luft som distribueres. Redigert 22.April.2016 av tilplan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
///CHARLIE Svart 22.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2016 Jeg synes i grunnen at det er likt hele tiden. Blir jo litt rått og kaldt på soverom og bad. Hvordan kommer man til i et eventuelt lukket rom da?? (sikkert et veldig dumt spørsmål da, hehehe) Sitér dette innlegget Medlem av Princess Yachtklubb Vestlandet, Kongelig Norsk Båtforbund, Redningsselskapet Link to post
Kaffelars Svart 22.April.2016 Link til dette innlegget Svart 22.April.2016 ..eller kan det være at defroster/gangvarme står på med kald motor, og det er luft fra disse dysene du føler på? Sitér dette innlegget Link to post
///CHARLIE Svart 22.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2016 (redigert) Har fått vite av forrige eier at innsug visst nok er i trappen opp fra kjøkkenet. Her er det en sort netting over ett rør. Har ikke klart å finne ut hvor dette røret forsvinner hen. Skrudde opp alt for å finne dette røret, men det forsvinner bare. Kanskje det forsvinner inn under kjøkken inventaret. Er ikke veldig lysten på å begynne å demontere kjøkken innredning... Hvis det er defroster/gangvarme som du sier Kaffilars, ligger da feilen i selve kontroll-boksen på veggen da tror du?? Den er litt sånn "halle-luja". Går ikke an å stille hastighet på luften. Kun av eller max. Redigert 22.April.2016 av ///CHARLIE (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av Princess Yachtklubb Vestlandet, Kongelig Norsk Båtforbund, Redningsselskapet Link to post
///CHARLIE Svart 22.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2016 Heller ikke grader. Enten GLOVARMT eller iskaldt. Er uansett iskald luft på soverom og bad som sagt. Sitér dette innlegget Medlem av Princess Yachtklubb Vestlandet, Kongelig Norsk Båtforbund, Redningsselskapet Link to post
Erik Svart 22.April.2016 Link til dette innlegget Svart 22.April.2016 Vil ikke en slange som har hoppet av resultere i ingen luft i enden av den, men istedet havner varmen i det området der den hoppet av ? Hvis det er en sammenhengende kjede dette, så er det nesten utrolig at det kommer luft som er kald ut i enden. Ja, du kan tape mye varme på veien dersom det er dårlig isolert, knekk/brå svinger etc, men iskald skal den ikke kunne bli uten at det er fryktelig langt vel ? Sikker på at det ikke er 2 sløyfer, og kun går varme i den ene, men luftstrøm i begge ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
REM Svart 22.April.2016 Link til dette innlegget Svart 22.April.2016 Ville tippe at første biten av røret dit isolert, det som leder til salongen, mens videre til lugar og bad er uisolert? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Kaffelars Svart 22.April.2016 Link til dette innlegget Svart 22.April.2016 .. Hvis det er defroster/gangvarme som du sier Kaffilars, ligger da feilen i selve kontroll-boksen på veggen da tror du?? Den er litt sånn "halle-luja". Går ikke an å stille hastighet på luften. Kun av eller max. Nei ingen feil nødvendigvis, men vi vet ikke om du opplever dette når du kjører med båten, eller ligger i havna med kalde motorer. Defroster/gangvarme er et eget system med en varmeveksler fra kjølevannet til motoren, så man kan utnytte dette til å varme opp og evt. holde vinduene duggfrie under gange. Styringen til defroster er gjerne bare en knapp med to posisjoner, eller en knott man kan vri på for lav-med-høy viftehastighet. Angående diesel luftvarmeren din, høres det litt rart ut at den bare har ett trinn i funksjon, selv svært gamle varianter har en slags form for høy og lav. Etter 5-10 minutter bør det være lunk i alle utblås uansett lengde eller isolasjon av slangene mener jeg. Har du hørt med forrige eier om bruk av varmeren, og evt. defroster? Tenker det ordner seg, selv om det høres litt mystisk ut :) Sitér dette innlegget Link to post
///CHARLIE Svart 22.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2016 Dette gjelder varmeren som vi bruker når vi ligger til land. Glemte jo å skrive det. Kontrollboksen har flere trinn både med grader og hastighet, men virker kun på max hastighet og glovarmt. Alternativ kan jeg trykke en knapp over til motsatt side, og da kommer det kun iskaldt i alle rom. Skal ned i båten i morgen, så skal kikke/lete litt til etter slangene. Kan prøve å huske å ta bilde av kontrollboksen i samme slengen Sitér dette innlegget Medlem av Princess Yachtklubb Vestlandet, Kongelig Norsk Båtforbund, Redningsselskapet Link to post
cosmic Svart 22.April.2016 Link til dette innlegget Svart 22.April.2016 (redigert) Kommer det kald luft i noen av dysene mens motor går,og dieselvarmer er avslått?Da mener jeg med den nevnte knappen i midtstilling. Redigert 22.April.2016 av cosmic (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
///CHARLIE Svart 22.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2016 Det har jeg ikke sjekket, så det kan jeg ikke svare på. Har stort sett oppholdt oss på fly'en når vi har kjørt. Er kun om kveldene vi har hatt bruk for varme i båten, og da har vi brukt dieselvarmeren. Sitér dette innlegget Medlem av Princess Yachtklubb Vestlandet, Kongelig Norsk Båtforbund, Redningsselskapet Link to post
cantina Svart 22.April.2016 Link til dette innlegget Svart 22.April.2016 Innsugsluften til varmer er i trappen ned til byssa, varmeren henger under akterdekk mest sansynlig bak vanntank styrbord side. Videre går det slange til utblåsning under benk styrbord side (denne er ikke stengbar). Slangen forsetter til toalett stb side hvor det er et gren ut til stikklugar, fra toalet stb side forsetter den til utlåsning hovedlugar trapp på bb side før den ender opp på toalett bb side. Vet 98 modellen hadde et litt annet oppset, men fra sen 99 og oppover mener jeg det er slik. Noen har utak på akter dekk, men det er koblet på før åpen dyse i benk salong. Sitér dette innlegget Link to post
cosmic Svart 22.April.2016 Link til dette innlegget Svart 22.April.2016 Jeg bare lurer på om det er luft fra motorkjølevannsapparat du kjenner i de dysene som blåser kald luft. Sitér dette innlegget Link to post
///CHARLIE Svart 22.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2016 Er vi inne på noe her mon tro?? (jeg er litt grønn på dette, hehe) Denne står på babord side inn mot byssa; Sitér dette innlegget Medlem av Princess Yachtklubb Vestlandet, Kongelig Norsk Båtforbund, Redningsselskapet Link to post
///CHARLIE Svart 22.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2016 Denne står på styrbord side; Sitér dette innlegget Medlem av Princess Yachtklubb Vestlandet, Kongelig Norsk Båtforbund, Redningsselskapet Link to post
cantina Svart 22.April.2016 Link til dette innlegget Svart 22.April.2016 (redigert) De viftene er kun til friskluft motorom, sviver en tid etter motor er stoppet styrt av tidsrele Redigert 22.April.2016 av cantina (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
///CHARLIE Svart 22.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2016 De viftene er kun til friskluft motorom, sviver en tid etter motor er stoppet styrt av tidsrele Ahh!! Ok. Da får jeg lete mere i maskin-rommet i morgen. Skal ta litt bilder også, så mye mulig at jeg kommer med mere dumme spørsmål i morgen kveld Takker for masse kjempegode tips og råd. Hadde vært DEILIG å funnet ut av dette før båten skal å sjøen Sitér dette innlegget Medlem av Princess Yachtklubb Vestlandet, Kongelig Norsk Båtforbund, Redningsselskapet Link to post
cantina Svart 22.April.2016 Link til dette innlegget Svart 22.April.2016 Du finner ikke noe i maskin rommet, diesel varmeren ligger bak i sturommet og defrosteren som går på motorens kjølevann henger opp i taket over skap i sidelugar. Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 22.April.2016 Link til dette innlegget Svart 22.April.2016 Kan det være at du har to varmere på samme styring? Vet ikke om det er mulig, men med en defekt varmer ville det jo vært logisk at det ble varmt ett sted og ikke et annet. Har ingen kjennskap til Princess. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 23.April.2016 Link til dette innlegget Svart 23.April.2016 Jeg og tenkte tanken om to varmere. Uansett hvor dårlig isolert slangene er frem til forpiggen vil det komme varme dit. Det gjør det hvertfall i min P440. Er slangen løsnet,noe som ofte skjer, kommer det ubetydelig luft fra varmeuttaket foran. Hør med forrige eier om han hadde montert to dieselbrennere. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
///CHARLIE Svart 23.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2016 ..Hør med forrige eier om han hadde montert to dieselbrennere. Han løste dette problemet med en vifteovn stående på gulvet i byssa og vendt mot lugarer/bad... Sitér dette innlegget Medlem av Princess Yachtklubb Vestlandet, Kongelig Norsk Båtforbund, Redningsselskapet Link to post
Kaffelars Svart 23.April.2016 Link til dette innlegget Svart 23.April.2016 Hehe, da kan jo dette defineres som en følgefeil ? Forstår også nå at båten ligger på land, då det kan jo være vi er inne på noe med defrosteruttak som ikke har varme fra motorens kjølevann. Kontrollpanel som nevnes, er det en liten 'termostat' med påtrykt Atdic, Wallas, Webasto elker Eberspacer? Eller integrert på en måte i et større panel med styring for aircondition og ventilasjon? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.