Jump to content

Alpha One Gen II - Eksosbelg løsnet fra drev.

Gnisten

Recommended Posts

Eksosbelgen (a) har løsnet på drevsiden. Har forsøkt å få dette på plass igjen, men det er jo kul i he... umulig å strukket ut belgen og få festet dævelskapen.  :sweat:

Har holdt på med dette hele dagen. Må virkelig drevet av for å få dette på plass igjen? 

Hvis det er noen i Bergen/Sotra området som har gjort dette før er jeg villig til å betale en slant for dette! (PS! Girkabelbelgen er også løsnet. Se dette innlegget).

bilde

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Opplever det samme som Billa beskriver.

Har gitt opp å feste den på drevsiden.

Hopper av relativt raskt hvis jeg kjører drevet helt i beach-stilling.

Virke som om eksos-belgen er alt for stiv og kort til å strekkes så mye.

Lever godt med det, blir litt mer støy når jeg kjører. Ellers ikke noe problem.  :thumbsup:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Ja, det ble litt mere støy, men bedre det enn at belgen blir klemt og ødelagt mellom drevet og motoren. Etter at drevet har vært hevet og deretter trimmes inn vil ikke orginalbelgen på på plass og den kommer i klem og blir ødelagt. Dette er egentlig en klønete løsning. Den andre svakheten med det drevet er trimindikatoren som er helt håpløs å erstatte. Må av med transom og det tok 8 timer sa han. Ga opp det også til slutt.

Ellers var drev og motor driftsikkert og rimelig. Hadde ingen problem utover de to punktene, og de kan man leve med.

Sushi

Da dette skjedde meg, så klarte jeg å trekke på eksosbelgen med to tau-stumper. Lagde løkke På tauet og tok den rund belgen, sånn at jeg hadde en tau- ende på hver sin side av drevet og kunne dra det på.

Trimindikatoren byttet jeg uten å ta av drevet. Her er det ledningene som må tres inn midt på som er jobben.

Jeg bøyde til en fastnøkkel og forlenget fastnøkkelen med å teipe den fast til en tynn stang. Klarte å skru ut skruen til klemma/braketten som klemmer ledningen fast i transommen når jeg fant rette vinkelen på fastnøkkelen.

Kan være greit å være to mann når ledningene skal trekkes inn i motorrommet, slik at man trekker ledningene sammen likt inn.

Da dette skjedde meg, så klarte jeg å trekke på eksosbelgen med to tau-stumper. Lagde løkke På tauet og tok den rund belgen, sånn at jeg hadde en tau- ende på hver sin side av drevet og kunne dra det på.

Brukte strips etter en youtubevisning. Varmet opp belgen med varmepistol og satt den i strekk natten over. Fikk ikke limt så jeg satser på å ikke kjøre drevet helt opp hvis jeg kan unngå det. Tror egentlig ikke det holder, men sjøsetter med dette. Fikk også festet en ny slangeklemme rundt girbelgen ved å legge styringen helt over til barbord slik at det var mulig å komme til her. 

Er blitt litt mer "drevskeptiker" etter å ha kikket litt på løsningene her. Det er mye "mikkmakk" i forhold til strak aksel her. Også i forhold til sikkerhet....  :ghost:

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

• 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...