Jump to content

Seil- eller motorbåt i Bergen


Norlie

Recommended Posts

Har base i Bergen og tenker og gå til anskaffelse av båt i 42 fots klassen med enten seil eller motor. Jeg er lite kjent med båtlivet og lurer derfor på en god del.

 

I utgangspunktet tiltaler seiling meg mest, men er litt redd for hvilke begrensninger en seilbåt vil ha pga dybde når det gjelder gode ankerplasser og leder her i bergenstraktene - vil noen si noe om det? Veier stabiliteten i seilbåten litt opp for dette ved at den kan ligge lenger utpå?

 

Vil gjerne drive litt med fridykking - hvor stor prosentdel av gode plasser går jeg glipp av hvis jeg kjøper seilbåt?

 

Jeg er delvis ufør og jobber lite så hastigheten på båten vil ikke være det største hinderet.

Link to post

Tror ikke det er dybden du bør vie størst oppmerksomhet i det området du nevner. Men det er mange bruer og fjordspenn rundt om kring, så

mastehøyden setter kanskje noe større begrensninger i forhold til tilgang til enkelte områder enn båtens dyptgående, Til syvende og sist er det smak og behag som bør avgjøre dette, men mitt råd er: gå for seilbåt.

Link to post
Guest Avmønstret#

Som ny på sjøen ville jeg valgt motorbåt. På den andre siden er det mye god seilvind i ditt område, men også mye drittvær hvor det er mest behagelig å stå innendørs når en er på sjøen. 

 

Kanskje en motorseiler med begrenset dybdegående og mastehøyde kan være tingen? Da har du en ok motorbåt hvor du kan stå tørt inne i drittværet, og samtidig kan du heise seil hvis det blåser nok, noe det jo oftere gjør i Bergen enn mange andre plasser. Og får du tak i en langkjøla variant kan du dunke litt i bunnen uten å skrelle av propeller for x titalls tusen, eller rive kjølen av en moderne seilbåt for x tiltals/hundre tusen. 

 

Men jeg er jaggu usikker på om det finnes "motorseilere" som er store nok.. Voldsomt stor båt du skulle ha som førstebåt da ;-)

Link to post

Fantastisk fin skjærgård rundt Bergen, og garantert mange fine steder å fridykke. Dybden på en seilbåt er sjeldent noe problem, og skal du fridykke vil du sikkert ha med en gummijolle så du kan forlate båten. Motor eller seil må vel bli hva du selv ønsker, men jeg hadde kanskje valgt noe litt mindre enn 42', og jeg hadde ikke ville latt kjølen dunke i bunnen uansett hvordan den måtte være konstruert.

Link to post

Vi er ofte på tur med en som bruker motorseiler, vi har motorbåt..

 

Sannheten er vel at seilene hans nesten aldri er i bruk, fordi motorseileren seiler så dårlig..

 

Men det største problemet hans er at han stadig må ta store omveier, pga manglende seilingshøyden, og det med et fartøy som i utgangspunktet ikke går svimlende fort..

 

Å seile i trange vestlanndsfjorder er nok utfordrende, etter som vinden ofte kaster seg rundt pga topografien der vest..

 

Jeg er med å seile en del her nede i Spania, her nede virker det mye mer fornuftig med seilbåt, stabil vind retning, og åpent hav...

 

Men det er min oppfatning...

Link to post

Takk for alle tilbakemeldinger. Interessante innspill dette her.

 

Så dybden på båten setter altså lite begrensninger, mens mastehøyden er en større ulempe? Vil en mindre seilbåt enn 42' bety mye mer bevegelsesfrihet - feks 36'?

 

Er enig med Ida Marie at topografien ved første øyekast inviterer mer til motorbruk enn seiling - seiler dere mye dere som har seilbåt her på vestlandet eller blir det i overkant mye motorbruk?

Link to post

Hei, sjekk ut to forskjellige produsenter sine mål for å få ett inntrykk av mål på rigg og kjøl.

Har ikke hatt noen problemer med høyde, min stikker 15 m over og 1,5 m under, seiler når jeg er på tur med kamerater eller slipper å krysse med familien, ellers blir det motor, klart at seiling innaskjæs er mer stress enn ute i skjærgården.

Link to post

Du skriver at du er delvis ufør, så det kan være greit å ta i betraktning at seilingens gleder til tider kan innebære fysiske utfordringer av ulike slag. Utvilsomt er motorbåtlivet mer komfortabelt, man slipper jo all baskinga med seil. Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med en lokal seilforening og spør om du kan være med ut på en klubbregatta. Ikke noe er bedre enn å få følt på kroppen hva seiling innebærer. Jeg ville aldri kjøpt en motorseiler, enten en trawlertype motorbåt eller en seilbåt man faktisk kan krysse med. 

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post

Hei Norlie,

Er du lite vant med båt så har du kanskje ikke prøvd å seile?

Det er akkurat så herlig og gøy som det ser ut til, og er en flott sport og fritidsaktivitet. Selv begynte jeg som godt voksen (>40 år gml), og angrer på at jeg ikke begynte før. Dette med dybde og høyde under/over vann er ikke så vesentlig.

Har du lite båterfaring som du skriver skal du imidlertid vite at der er store krefter i en båt på den størrelsen du angir (42 fot). Det er ikke det samme som bil! Du vil ikke kunne håndtere den alene uten mye trening.

 

Personlig ville jeg ha valgt å begynne mye lenger nede (30 fot?) før jeg investerte og satte til sjøs.

 

Askøy seilforening arrangerer kurs for ferske seilere til helga, kanskje det var noe å prøve?

Link to post

Hei Norlie,

Er enig med Festina_Lente- siden du har liten båterfaring, er det dristig å begynne med en 42fots seilbåt.

Har vært gjennom de fleste kategorier av båter, og vil anbefale deg å begynne med en motorbåt. Skal du opp i 42 fots størrelse bør du se etter en båt med både baugtruster og hekktruster. Da kan du sitte rolig og trygt(nesten som i en bil)

å manøvrere i de trangeste streder og havner-

Lykke til med båtvalget.

Link to post

Støtter forrige taler. 40 fots båt er ikke noe stort problem med litt trening, og i alle fall ikke et så stort problem at det er verdt å kjøpe «feil» størrelse/båttype, for så å oppgradere om kort tid. For å finne ut om seilbåt er tingen må en seile, og det burde ikke være veldig vanskelig å få et par prøveturer.

Link to post
Guest Avmønstret#

Det viktigste er å få båt :-) Letteste vei dit er motorbåt. Men om man skal ha mest mulig glede, nytelse, kall det hva du vil, så er det ingen vei utenom seiling hvis man er av typen som ikke er sugen på vill fart på sjøen (for det er sikkert gøy hvis man er av den typen, må jeg tro). 

------

 

Ser att min tanke om motorseiler ikke slo helt an, og ja, er enig i alle innvendinger. Men om jeg skal sette ting på en skala så koste jeg meg mer i seilsnekka på en fin slør/lens enn for motor i hvilken som helst motorbåt. Og ja, jeg koste meg mer enn det igjen på en fin kryss med seilbåten jeg kjøpte etterpå. Men både seilsnekka og seilbåten under seil var uansett bedre en å kun gå for motor. 

 

Og jeg visste hva ordentlig seiling var før jeg fikk seilsnekka, er tidligere jolle og brettseiler og har vokst opp i seilbåt. Seiling er seiling, deilig uansett og å sitte i en snekkeseiler/motorseiler med kaffekoppen i stillheten er rett og slett veldig fint. Eller bare ha oppe et seil for å slippe den verste rullinga om man må gå en kurs med sidesjø og lite vind. 

 

Hvorfor eiere av motorseilere ikke bruker seila tror jeg beror på at de egentlig er motorbåtfolk. Er man seiler så kjenner man fordelene ved å seile så godt at man ikke går for motor med god seilvind fra siden, eller? ;-) 

 

Om man "skrur om" i skallen og sier at båten man har seiler så godt den kan seile, og seile kan den, så kanskje man seiler mer fremfor å sikte mot neste mål med motordur i ørene...?

---------

Men de fleste seilbåter i dag er også utmerkede motorbåter, så da kan en vel egentlig gå rett på seilbåt først som sist? Uansett, som født Bergenser og vokst opp på Stord så tror jeg ikke jeg hadde valgt en båt uten førerposisjon under tak i det området, og det er det ikke utrolig mange seilbåter som har, og de som har det er vel ofte av den veldig dyre sorten om de må være 40 fot pluss...

 

Så da er jeg tilbake til motorseiler igjen, som ikke finnes store nok for trådstarter ;-) Men om budsjettet til trådstarter er av den romslige sorten så er jo alt mulig. 

Link to post

Jeg er helt enig i at det kan være litt dristig med stor båt, og har derfor ikke landet på noe enda.

 

Tusen takk for tipset om seilkurset! Der melder jeg meg på med en gang.

 

Seilerfaringen min begrenser seg til to dager med regattaseiling i sterk vind på Oslofjorden, og håper ikke cruisinghverdagen forløper seg så heftig som det foregikk! Men de rolige stundene da vi skar mykt gjennom vannet i fin fart og nesten uten en lyd - det ga noen av de beste følelsene jeg kan huske å ha hatt i norsk natur. For en ro! Satt opp mot turene med cabincruiser der selve reisen føles som transportetappe er det ingen tvil om hva jeg ville valgt hvis det kun var reiseopplevelsen som var kriteriet jeg skulle velge etter. Men motorbåt vil jo frigjøre tid til andre maritime aktiviteter, som dykking, fisking, sanking, matlaging og ikke minst gi større rom for å utforske skjærgården.

 

Hvis jeg skal prøve å liste opp tankene så langt så med seilbåt er selve turen meningsfull og gir en følelse av mestring som er fin. Det fordrer kunnskap om båt og naturen som ikke behøves på samme måte i en motorbåt, og en er hele tiden oppmerksom på omgivelsene og forandringene i dem. Jeg føler vel jeg får en slags nærhet til naturen på en måte i seilbåt som ikke kommer like naturlig med motor. Barna kan aktiviseres med noe meningsfullt underveis, og alle er sliten når man kommer fram. Man må planlegge nøyere siden alt tar lengre tid, og man må følge mer med på vær og vind. Alt dette vil sikkert noen dager oppleves som like romantisk som det virker fra sofakroken her hjemme, og andre dager være helt håpløst. Kanskje det til og med vil være for krevende for meg med tilstanden min - jeg har PTSD og sliter litt med begrensningene det sitter.

 

Med motorbåt virker jo alt litt enklere, selv om det såklart vil være en del og sette seg inn i der og. Skru om nøkkelen og bare kjøre ut og være i naturen - for det er jo det viktigste? Også kommer man seg til de gode fiske og dykkeplassene fortere og man kommer seg videre hvis det ikke slår til på den plassen den dagen. For ikke snakke om at man slipper en del vedlikehold med rigg og sånt ikke sant?

 

Skulle gjerne fått litt erfaring, men kommer vel et godt skritt videre med seilkurs da. Det finnes vel ikke så mye kursing i motorbåt?

Link to post

Vet ikke om det er de helt enorme forskjeller i vedlikehold; med normal turbruk er det lite jobb med rigg, og seil byttes annethvert skuddår eller så. Tipper ekstrajobben (og kostnadene) her ikke er helt usammenlignbare med det en større motorinstallasjon gjerne fører med seg.

 

Været følger en gjerne med på både i seil- og motorbåt, men med godt vestlandsk drittvær ville jeg heller vært i seilbåt. Det trenger ikke være særlig slitsomt å seile; min lengste etappe så langt varte 24 døgn, og jeg kunne gjerne tatt en uke eller to til når vi først var i gang.

 

Det er da mulig å få sett seg rundt også i seilbåt, men det er klart en må ta tiden til hjelp. Men det er klart det finnes dager der det hadde vært deilig å gjøre unna 40nm i løpet av et par timer, i stedet for å bruke hele dagen.

Link to post

Du mister svært få gode plasser med seilbåt. Kjøp deg ett skikkelig anker opplegg, så legger du deg på svai. 

Jeg snorkler/fridykker mye på den måten.

Moderne seilbåter er i tillegg ofte svært godt tilrettelagt for entring fra vannet bakfra, og med selvlensende cocpit trenger du ikke være redd for om du drypper litt.

 

MEN : Jeg er etter 15 år+ i båt fremdeles borti en og annen situasjon som jeg er glad for at jeg kan løse med håndmakt.

Dvs at jeg greier å holde eller dytte skuta fra/til land.

Har du 40 fot + er du nødt å bruke maskin/spring og godt sjømannskap i alle situasjoner.

Flere sier at med litt erfaring så mestrer du det fint.

Jeg er enig, men jeg ville tilegnet meg den erfaringen i en båt som var litt mer tilgivende i størrelse når du begynner å kløne inni en trang båthavn i sterk vind og med dyre skuter på alle kanter.

 

En båt som ikke er større enn at du tørr å dra ut med den uansett forhold, og uansett tilgang på mannskap er en båt som blir mer brukt etter min erfaring.

Men folk er forskjellig....

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post

Synes du er på et godt spor når du tenker seilbåt.

 

Når nye medlemmer her begynner å søke råd om båtvalg og størrelse, så er en betydelig faktor: hvem skal være med på tur, hvor mange og behov for køyeplasser. Kroppshøyde på høyeste person er ikke uvesentlig.

 

Eksempelvis: er man to voksne og to barn under ti år, kan to lugareres båt være nok. Har den tre lugarer, får man den store flexibiliteten om unga ikke vil sove i samme lugar, om man har med vennepar, og ikke minst : en ekstra lugar til utstyr, cockpitputer, seil, dykkerutstyr, klær etc etc. At man har en ekstra lugar til utstyr gjør at du har alt du trenger i båten.

 

En moderne seilbåt som er godt motorisert marsjer på 9-10 knop. En 42 fots motorbåt marsjer du vanligvis i 20-25 knop.

 

Så, når man med en motorbåt reiser fra hjemmehavnen klokken 16, fredag ettermiddag rett fra jobb, kaffetørst, sulten og lavt blodsukker, marsjer avsted i 20 knop, ute av stand til å forlate førerposisjonen for å varme noen fiskekaker og koke kaffi.. Etter en times tid kommer man frem til gjestehavna, fendrer, fortøyer, fortsatt lavt blodsukker, og skal begynne å lage mat.... Og helgeroen har langt fra senket seg...

 

Så kommer seileren, puslende etter, halvannen time senere fremme i gjestehavna, får en fin plass utenfor en annen seilbåt.. Allerede kort tid etter at seileren forlot hjemmehavna, så fikk fiskekakene seg en lunk i stekepanna, kaffevannet var under koking, og helgeroen har allerede senket seg.

Så når du ankommer gjestehavnen, har du masse energi, gryteretten er snart klar og livet er godt.

 

:)

 

Ang dybde på kjøl... Tja..,en 42 fots seilbåt stikker vel max 2 meter ned. En tilsvarende motorbåt er fort 120-150 cm dypgående. Jeg vet ikke helt om den marginene der er mye å vektlegge. Personlig hadde jeg ikke gått inn i en bukt med 1 meter klaring mellom drevet på motorbåten og sjøbunnen, ved laveste tidevann.

Så pinlig nøyaktige er ikke norske sjøkart.

 

Om du ikke skal ha med et helt fotballag, eller på død og liv vil svi av mange kroner, se heller på båter på rundt 36 fot. Legg heller pengene i potten for riktig utstyr, stor nok motor og nyere seil. Husk, jo større båt, jo dyrere er båtplassen og kan være vanskeligere å finne. Med en 36 foter finner du lettere plass i gjestehavna, om det så er longside eller utenpå en annen. Du vil nok oftere bli vinket inn til å ligge utenpå, om du har 36 fot vs 42.

En båt med god plass på akterplattform eller nedfellbar akterplattform, er jo veldig greit om man vil dykke.

 

Du skal se at seilbåt kan være riktig så bra for helsa di.

 

Det tidligere nevnte med kroppshøyde, har en del å så si for valg av båt, høyde under taket. Det er slitsom å bøye seg hele tiden.

 

Selv om du er født før 1980, og ikke MÅ ta båtførerprøven, så er det bare å ta kurset med en gang. Jeg er født i 1979, og har hatt seilbåt i 5 år og brukt 31fots motorbåt i 7 år, samt alltid hatt småbåt. Båtførerprøven tok jeg i helga, 3 dagers kurs, og lærte og frisket opp mye.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post

Mye fornuftig som blir sagt her inne, liker spesielt det Eureka sier om at du har bedre tid underveis, kjøpte seilbåt for 1,5 år siden, 33 fot, er nok for meg kona og de 2 ungene, vi farter mye rundt sør for Bergen, er mange flotte plasser, seiler stort sett den veien vinden tar oss og der ungene kan gå på land og herje litt.

Tenker at som Eureka sier så er turen underveis noe av det som er verdifullt med seilbåt, får tid til å kikke oss litt omkring når vi seiler, noe jeg ikke tror en får like god ro rundt om motoren durer. Klart at en ønsker seg større båt med pysevisp når vinden slenger en veggimellom når en skal bakke inn i båsen en vindfull dag, men det er fordi båten min er relativt lett. Tok seilkurs hos Nautic sailing på Hjellestad, trivelig fyr ved navn John Olav Løken, en helg for å mestre det mest grunnleggende, så kan en lære seg resten underveis.

 

Lykke til!

Link to post
Guest Avmønstret#

Skal innrømme at jeg er litt kritisk til størrelsen. Hadde 31 fots seilbåt og der var alt "håndterlig", både å kunne bevege båten for hånd ved ei brygge hvis nødvendig til at seil og rigg var enkelt og lett å håndtere på alle mulige måter. 

 

Har nå 39 fot og det utgjør en stor forskjell. Plutselig er storseil og genua så stort og tungt at det såvidt er håndterbart alene, i båsen. Og å begynne å bevege båten for hånd osv er bare å glemme. Alt må gjøres for motor/baugpropell/spring. 

 

Ideell størrelse må vel egentlig være en plass rundt 34-37 fot (alt etter rigging osv) tenker jeg...

 

Men veldig greit med større plass ombord med unger altså, det er helt klart.. selv om ungene aldri klagde i 31 foteren, men nå visste de ikke bedre heller da så ;-)

---------

 

Har hatt en del aleneturer i 39 foteren, det går fint det. Men ja, det er mer slit å seile alene. For motor blir det mye det samme. Men mindre rom for å gjøre feil når en skal til brygger osv da det ikke er like enkelt å redde seg inn etterpå som med en mindre båt. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...