gemini01 Startet 24.April.2016 Del på Facebook Startet 24.April.2016 Hei ! Jeg har liggende et Martec kjølevannsystem som jeg ønsker å montere i min seilbåt. Motoren er en Yanmar GM10. Så langt ser det greit ut. Det jeg lurer på er funksjonen for den elektriske pumpa. Skal denne gå hele tiden når motoren er i gang ( dvs. så lenge som tenningen står på ) eller er denne styrt av en av/på funksjon, slik som eksempelvis biler med tverrstilt motor og el.vifte som slår ut/inn etter behov ? Ser på Martec sin hjemmeside at der skal(?) være en temp-føler hvor der er to elektriske "utganger". Den som nå står på motoren nå har et el.punkt som styrer alarmen dersom temperaturen skulle bli for høy ( vil jeg tro ). Det jeg har fra settet som vises på Martec`s side er; ekspansjonstank, komplett varmeveksler, motor/pumpe som det kommer en vanlig pluss og minus ledning ut fra. Har en følelse at der kanskje mangler en vital ledning her og at jeg trenger denne spesialtilpassede føleren for å få dette til å virke optimalt. Håper noen med et slikt anlegg kan fortelle meg dette slik at jeg kan skaffe det jeg eventuelt mangler før jeg starter monteringen. Slangene og klemmene som vises i det komplette settet har jeg skaffet som meter og stykkvare. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 24.April.2016 Del på Facebook Svart 24.April.2016 Den elektriske pumpa er sirkulasjonspumpa til ferskvannet. Skal gå hele tiden mens motoren er igang. Bruk et Biltema rele og kobl den til startbatteriet. Releet styrer du fra tenningslåsen. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 24.April.2016 Del på Facebook Svart 24.April.2016 gemini01 : Har en følelse at der kanskje mangler en vital ledning her og at jeg trenger denne spesialtilpassede føleren for å få dette til å virke optimalt. Ledningen følger vel ikke med, men føleren mener jeg skal være med i settet. Årsaken er at man bytter ut den originale føleren med den som følger med i settet. Den originale føleren gir alarm, eller viser for høy temperatur på måleren, hvis du har måler, fordi den som sjøvannskjølt slår ut allerede ved 70 grader eller der om kring. Det igjen skyldes at du nå skal bytte til en varmere termostat for at motoren skal arbeide med rundt 80 grader som er bedre enn de 50-60 gradene den går med når den er sjøvannskjølt. Termostaten skal vel også være med i settet. Men om du ikke bytter sjøvannstermostaten er det mulig alarmen tier stilt, men en av hensiktene er jo at martec skal gi motoren en mer riktig temperatur enn det den nå har. Sjøvannskjølte motorer har lavere arbeidstemperatur for å unngå at saltet i sjøvannet skal leire seg fast i kjølekanalene, men det unngår du nå ,når det er kjølevæske som skal sirkulere i systemet. Huff, det ble en tungvint forklaring, men du får tygge på det. Sjekk forresten litt grundig dette med termostaten. Den originale har vel en dobbel funksjon om jeg ikke tar feil. Når motoren startes kald er den stengt og sjøvannet ledes da direkte ut i eksos på termostatens oppside. Når motor blir varm åpner den, og vannet går da inn i motorblokka fordi termostaten delvis stenger for den slangen som leder sjøvannet direkte til eksos. Det er laget slik for at sjøvannet alltid skal slippe ut og kjøle eksosen enten motor er varm eller kald. Så om du kan bruke den originale termostaten sammen med martec er jeg ikke sikker på. Om du skal bruke rele eller ikke til drift av pumpa blir vel en vurdering. Jeg hadde bare + ledningen direkte til tenningslås slik at pumpa gikk på med en gang tenning ble slått på. Rele brukes vel om det er snakk om stort strømtrekk slik at man slipper grove kabler helt frem til nøkkel. Stort strømtrekk er det vel ikke snakk om her. Det ser man allerede på de tynne ledningene pumpa er utstyrt med. Men et rele kan ha den fordelen at det kobler ut ved lav spenning, og dermed beskytter pumpa mot lav spenning under start av motor. Men da må man først sjekke at releet faktisk har en slik funksjon før man monterer det, for det er vel ikke alle releer som har den egenskapen. Sikring til pumpa bør du ha, tilpasset ledning og pumpas strømtrekk. For øvrig er pumpa grei å bruke når du skal fylle systemet med kjølevæske. Bare pass på at du åpner et sted så høyt som mulig i systemet, Da får du ut luft også. Tanken på systemet skal heller ikke være mer enn 3/4 eller 2/3 full. Vær obs på hvis motoren har igjengrodde kjølekanaler så er det ikke sikkert martecen klarer å kjøle tilstrekkelig, og da kan det være du må tilbakestille den til sjøvannskjøling igjen. Sitér dette innlegget Link to post
gemini01 Svart 24.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.April.2016 Hei ! Takker SÅ mye for det grundige svaret. Med dette ser alt klarere ut. Jeg har ikke hele settet, men vil tro at jeg har nok til å begynne uttesting for systemet. Motoren er jo av eldre årgang. Skiftet toppen for litt siden da denne var skadet av rust ved eksosutløpet. Det igjen skyldtes hull i det indre røret på manifolden. Blir vel til at jeg forsøker først med original føler og termostat, men det høres interessant ut å prøve med høyere temperatur etter hvert. Siden den står i seilbåt er motoren lite brukt, selv om det sikkert ikke nødvendigvis er en fordel. Vil klart se på muligheten for å sette opp et filter i slangekretsen, og da før det ender opp i kjøleren, dersom jeg foretar temperaturøkning kombinert med innvortes rens. Når det gjelder termostaten så fungerer den slik du beskriver. Kan ikke se at den trengs å skiftes da funksjonen vil bli det samme med denne, som den som leveres med settet,- selv om den sikkert åpnet noe senere m.h.t. høyere temperatur. I forhold til releet du beskriver må vel det bli noe tilsvarende som funksjonen på billysene mine. Om jeg setter de manuelt på slukkes de når starteren slår inn, og kopler på når motoren er i gang. Vil ikke tro at noe tar skade bare under testing. Om jeg får ting til å fungere kan jeg jo vurdere dette som en "prikk over i`en". Med hensynet til det du nevner om gjengrodde kanaler kan det jo kanskje være en fordel å teste ut med kjøligste mulighet i forhold til eksisterende føler og termostat. Time will show. Dette blir faktisk spennende. Vil fortsette tråden når resultat foreligger. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.