Jump to content

Varmeanlegg i SeaRay

Morten Rasmussen

Recommended Posts

Har et varmeanlegg/aircondition i sea ray260 sundancer som ikke virker. Kommer opp en feilkode. Mistenker at dette ikke har hatt service siden den var ny da d sitter original krympeplast på serviceventilene. Dette har gått på R22 gass som det sikkert ikke er mye igjen av. Denne gassen ble i 2015 ulovelig så trenger en erstattning. Noen som har d minste anelse om sånne anlegg??

bilde

bilde

Det kan bygges om til å bruke en gass som erstatter R22, det må byttes service porter til R134A type. Sjekkes for lekkasje, vakumeres og fylle på ny gass. 

Det brukes en syntetisk gass som tilsvarer R134A som erstatter R22. Er det elektronikk feil, er det ihvertfall ikke lønnsom rep.

Blir nok en dyr affære om noen I det hele tatt påtar seg en slik jobb. Kanskje bedre å kjøpe ny som i tillegg til bruker godkjent gass også går på 230volt.

Men det sitter ofte en 120volt generator i Sea Ray, så det er vel det du bruker som spennings kilde. Er den ok ?

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Takker så mye for svar!

jeg driver som varmepumpemontør luft/luft så jobber en del med R410A gass, men dette er ikke helt det samme. Koplet på manometeret mitt og kjørte pumpen nå og får ca 8 bar arbeidstrykk i varme.Dette er i sammenlikning med d jeg normalt driver med veldig lite. Anlegget er laget både til varme og kjøling. Fikk heller ingen feilkoder når jeg kjørte nå. Den løftet temperaturen opp fra ca 11 til 18 grader i varmedrift og det syntes jeg er litt lite?. Sitter en omformer fra 230-110V som sikkert ble montert da båten ble tatt inn av tidligere eier. Tenkte at hvis jeg fikk vite hva som erstatter R22 så kan jeg tappe det ned, trykkteste, vakumere og fylle opp med riktig mengde på nytt. Står det skal være 284g gass på anlegget. Da kan jeg kanskje bruke R134A gass da?

Du kan ikke bruke R134A, det er en som erstatter R22 som ligner på R134A, den kan brukes på R134A system, men ikke R134A på R22  så vidt jeg husker. Skal være en annen mengde på R22 anlegg enn det som er på skiltet når man bytter gass.

Det kommer av at de to gassene opererer under forskjellig trykk.

Kan se om jeg finner hvilken gass det er du kan bytte til.

Har og sertifisering på varmepumper og kjøle/varme anlegg og har jobbet på båt som fraktet frukt fra sør amerika til Europa,det er en helt annen type kjøleanlegg enn varmepumper.

Men jeg har og jobbet med en del usa varmepumper i fritidsbåter bl.a i Sea Ray.

Bl.a var det noen av merke Marineair som fikk problem om det var for lav temperature i sjøen når man skulle bruke ac som kjøling, det var om ac hadde sjøvann som kjøling av kompressor og som gav feil. Var og noen power feil. Det er noen år siden og da var

anleggene relativt nye og manglet ikke gass.

Med erstatningsgassen fyller du opp til du har riktig trykk på manometeret for R22.

Du trenger vel et par 12oz bokser for refill.

Går sikkert bra i posten. Du kan og bruke Jetcarrier.no  og opprette konto der. Da har du adresse I USA og de sender videre med

egne fly.

På manometeret har du sikkert en skala for R22 også, husker ikke eksakt trykket. Mulig rundt 70 psig på lavtrykk (suge) siden, 230 psig på trykk siden, ved ca 25 grader omgivelse temp.

Dette varierer med temperaturen. Er det varmt på lavtrykks røret på kjøling, har du lite gass.

Men du kan bruke en boks først og se om trykket ligger i området grønnt på skalaen.

Du bør og trykkteste, om det mangler gass, er det gjerne lekkasje.

Kjøp en boks med lekkasje tetting som du har på først. Neste år ser du om det fortsatt er tett. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...