Jump to content

Strøm på avveie, jord iorden. Farlig?

BØstrøm

Recommended Posts

Har installert oppvaskmaskin, av typen "storkjøkkenkvalitet" ombord i båten. Båten er av stål, og har original skilletransformator i det elektriske systemet. Den har hjelpemotor på 7,5kw, vaskemaskin, fryseboks, osv.

Imidlertid merker jeg at jeg får karameller når jeg berører stålet ombord, samtidig som jeg tar i oppvaskmaskinen. Antar at det er 110v(kjennes sånn ut)

Er dette farlig ifmd galvanisk tæring?

Er dette normalt?

Hva kan jeg eventuelt gjøre? Kople oppvaskmaskin og stålskroget sammen?

Ikke korrekt,  det er installert skilletrafo. Om det skal være noen forbindelse, skal denne tilbake til trafoens nullpunkt (nulleder). Avhengig av typen skilletrafo. Om alt er korrekt koblet, skal det ikke være mulig å få støt mellom skrog og elektriske komponenter.

Ja jeg så i teksten hans nå at det er montert skilletrafo men det er fortsatt mulig og få strøm mellom oppvaskmaskin og skrog om det er en jordfeil fra oppvaskmaskin, og jordfeilbryter skal det være på alle kurser etter skilletrafo for og beskytte mot støtt som dette tillfellet.

Jeg regner med at du har to-polede personvernautomater på 30 mA ut fra skilletrafo. Hvis ikke, så burde du installere slike. På 30 mA vil du kjenne en liten karamell, men den skal ikke være livsfarlig. Om du da ikke får den om du ligger og svømmer i sjøen. På båten din skal det ikke være noen forbindelse mellom 220 V og skrog. Den kretsen du greier å sette opp skal være en umulighet. Jeg regner med at vaskemaskinen ikke er dobbeltisolert, og at den skal jordes (nulleder). Trolig har du en jordfeil i tillegg til den du kjenner.

Måler mellom 40 og 50 volt mellom chassiet på oppvaskmaskinen og stålet i båten. Ca det samme på messing rørdel som er brukt mellom slanger på ferskvannsiden. Mellom jord på hannkontakten og chassiet er det 0,0 ett eller annet ohm. Når strømmen er tilkoplet oppvaskmaskinen, måler jeg 55volt mellom jord i båtens elektriske system, og chassiet. Under alle omsteddigheter, er det ingen forskjell på om hvorvidt maskinen er slått på eller ikke. Noe å bli klok av....

Har installert oppvaskmaskin, av typen "storkjøkkenkvalitet" ombord i båten. Båten er av stål, og har original skilletransformator i det elektriske systemet. Den har hjelpemotor på 7,5kw, vaskemaskin, fryseboks, osv.

Imidlertid merker jeg at jeg får karameller når jeg berører stålet ombord, samtidig som jeg tar i oppvaskmaskinen. Antar at det er 110v(kjennes sånn ut)

Er dette farlig ifmd galvanisk tæring?

Er dette normalt?

Hva kan jeg eventuelt gjøre? Kople oppvaskmaskin og stålskroget sammen?

I utgangspunktet regner jeg med at skilletrafoen er I orden. Da ser jeg ingen stor fare for galvanisk tæring.

Om du får støt I mellom skrog og aparater, har du feil I utjevningsjorden mellom apparatene. Alle elektrisk apparater som ikke dobbeltisolert skal ha en jordforbindelse. Begynn med å koble fra all spenning. Mål med et ohm meter at du faktisk har jord tilkobling til alle apparater. Enten har du lokalt jordplan eller så har du midtuttak på skilletrafoen som er hovedjord på 230 Volt siden. Om dette er I orden skal du ikke kunne få støt.

Ved å måle kontinuitet, så "ohmer" du fra nullpunkt på trafo, og jord i uttaket. Det kan bli en utfordring med et billig instrumenter fra biltema, men det skader ikke å prøve. Er det god kontakt så skal det ikke være noe problem.

Hva skjer(måle resultat) dersom du plugger ut oppvaskmaskinen og måler mellom gods på oppvaskmaskin og skrog?

Er det lett å få koblet i fra all belastning(er alt på plugg?) på trafo?

Har du noe tegninger på hvordan El-opplegget ditt er?

Hadde jeg ikke bodd så langt i fra kunne jeg tatt en titt. ?

Redigert av TrikkerN Lønning (see edit history)
  • 4 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Elektriker går igjennom endel elektrisk på båten nå. Det viser seg at landstrømmen er koplet forbi skilletransformatoren, noe som sannsynligvis er gjort ifmd at det er lagt opp ny landstrømstilkopling engang. Håper nå å få dette iorden.

Spørsmål som reiser seg...avgir skilletransformatorer noe særlig varme? Den står nemlig rimelig trangt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...