BØstrøm Startet 24.April.2016 Link til dette innlegget Startet 24.April.2016 Har installert oppvaskmaskin, av typen "storkjøkkenkvalitet" ombord i båten. Båten er av stål, og har original skilletransformator i det elektriske systemet. Den har hjelpemotor på 7,5kw, vaskemaskin, fryseboks, osv. Imidlertid merker jeg at jeg får karameller når jeg berører stålet ombord, samtidig som jeg tar i oppvaskmaskinen. Antar at det er 110v(kjennes sånn ut) Er dette farlig ifmd galvanisk tæring? Er dette normalt? Hva kan jeg eventuelt gjøre? Kople oppvaskmaskin og stålskroget sammen? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.April.2016 Link til dette innlegget Svart 24.April.2016 (redigert) Du trenger en elektriker. Har du montert skilletrafo? Huff,ser det. På en eller annen måte har du koblet feil et eller annet sted. Faren for galvanisk tæring er ikke bare mulig. Den er sannsynligvis tilstede. Altså, elektriker. Redigert 24.April.2016 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 24.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2016 Trafoen er i båten originalt. Men OK, noe er galt. Skal se om jeg får noen til å sjekke. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.April.2016 Link til dette innlegget Svart 24.April.2016 Det må du. For det du opplever skal være en praktisk umulighet. Og er farlig både for båt om omgivelser. Sitér dette innlegget Link to post
carat-7400 Svart 24.April.2016 Link til dette innlegget Svart 24.April.2016 (redigert) Fikk du dette problemet etter at du installerte oppvaskmaskinen eller har du hatt problemer med det før den blei installert også? du skal absolutt ha en utjevningsforbindelse mellom oppvaskmaskin og andre apparater til skroget samt jordfeilbryter på kursen. Redigert 24.April.2016 av carat-7400 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.April.2016 Link til dette innlegget Svart 24.April.2016 Ikke korrekt, det er installert skilletrafo. Om det skal være noen forbindelse, skal denne tilbake til trafoens nullpunkt (nulleder). Avhengig av typen skilletrafo. Om alt er korrekt koblet, skal det ikke være mulig å få støt mellom skrog og elektriske komponenter. Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 24.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2016 Har ikke merket noe før, og byttet anoder på slipp i påsken etter 4år. Nå er denne maskinen altså en storkjøkkenmodell, med hele chassiet i syrefaste/rustfrie plater. Jeg kan fint bruke den uten å ta på stål noe sted, slik at jeg får karameller. Jordfeilbryter på land slår ikke ut. Sitér dette innlegget Link to post
carat-7400 Svart 24.April.2016 Link til dette innlegget Svart 24.April.2016 det er tydeligvis en potensialforskjell eller jordfeil i kretsen som gjør at du får strøm. enten feil på apparatet eller dårlig jordforbindelse. har du målt hvor mange volt det er mellom oppvaskmaskin og skrog? Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 24.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2016 Leter febrilsk etter multimeter, men blir nok innkjøp av multimeter nr 4fra biltema imorgen. De spises opp av noe ombord. Andre ganger kan de dukke opp på de underligste steder. Sitér dette innlegget Link to post
carat-7400 Svart 24.April.2016 Link til dette innlegget Svart 24.April.2016 Ikke korrekt, det er installert skilletrafo. Om det skal være noen forbindelse, skal denne tilbake til trafoens nullpunkt (nulleder). Avhengig av typen skilletrafo. Om alt er korrekt koblet, skal det ikke være mulig å få støt mellom skrog og elektriske komponenter. Ja jeg så i teksten hans nå at det er montert skilletrafo men det er fortsatt mulig og få strøm mellom oppvaskmaskin og skrog om det er en jordfeil fra oppvaskmaskin, og jordfeilbryter skal det være på alle kurser etter skilletrafo for og beskytte mot støtt som dette tillfellet. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.April.2016 Link til dette innlegget Svart 24.April.2016 Jeg regner med at du har to-polede personvernautomater på 30 mA ut fra skilletrafo. Hvis ikke, så burde du installere slike. På 30 mA vil du kjenne en liten karamell, men den skal ikke være livsfarlig. Om du da ikke får den om du ligger og svømmer i sjøen. På båten din skal det ikke være noen forbindelse mellom 220 V og skrog. Den kretsen du greier å sette opp skal være en umulighet. Jeg regner med at vaskemaskinen ikke er dobbeltisolert, og at den skal jordes (nulleder). Trolig har du en jordfeil i tillegg til den du kjenner. Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 27.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 Måler mellom 40 og 50 volt mellom chassiet på oppvaskmaskinen og stålet i båten. Ca det samme på messing rørdel som er brukt mellom slanger på ferskvannsiden. Mellom jord på hannkontakten og chassiet er det 0,0 ett eller annet ohm. Når strømmen er tilkoplet oppvaskmaskinen, måler jeg 55volt mellom jord i båtens elektriske system, og chassiet. Under alle omsteddigheter, er det ingen forskjell på om hvorvidt maskinen er slått på eller ikke. Noe å bli klok av.... Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 27.April.2016 Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 Har installert oppvaskmaskin, av typen "storkjøkkenkvalitet" ombord i båten. Båten er av stål, og har original skilletransformator i det elektriske systemet. Den har hjelpemotor på 7,5kw, vaskemaskin, fryseboks, osv. Imidlertid merker jeg at jeg får karameller når jeg berører stålet ombord, samtidig som jeg tar i oppvaskmaskinen. Antar at det er 110v(kjennes sånn ut) Er dette farlig ifmd galvanisk tæring? Er dette normalt? Hva kan jeg eventuelt gjøre? Kople oppvaskmaskin og stålskroget sammen? I utgangspunktet regner jeg med at skilletrafoen er I orden. Da ser jeg ingen stor fare for galvanisk tæring. Om du får støt I mellom skrog og aparater, har du feil I utjevningsjorden mellom apparatene. Alle elektrisk apparater som ikke dobbeltisolert skal ha en jordforbindelse. Begynn med å koble fra all spenning. Mål med et ohm meter at du faktisk har jord tilkobling til alle apparater. Enten har du lokalt jordplan eller så har du midtuttak på skilletrafoen som er hovedjord på 230 Volt siden. Om dette er I orden skal du ikke kunne få støt. Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 27.April.2016 Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 Ta og mål kontinuiteten fra 0-punkt på trafo til uttak for oppvaskmaskin. Hva mer har du tilkoblet trafoen? Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 27.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 Dere snakker fort over hodet på en faglært maler. Er det noen som trenger jobb her? Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 27.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 Trafoen vil jeg tro er koplet til alt som bruker 220/240volt. En alvorli klædd på sikkert 50kilo. Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 27.April.2016 Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 (redigert) Ved å måle kontinuitet, så "ohmer" du fra nullpunkt på trafo, og jord i uttaket. Det kan bli en utfordring med et billig instrumenter fra biltema, men det skader ikke å prøve. Er det god kontakt så skal det ikke være noe problem. Hva skjer(måle resultat) dersom du plugger ut oppvaskmaskinen og måler mellom gods på oppvaskmaskin og skrog? Er det lett å få koblet i fra all belastning(er alt på plugg?) på trafo? Har du noe tegninger på hvordan El-opplegget ditt er? Hadde jeg ikke bodd så langt i fra kunne jeg tatt en titt. ? Redigert 27.April.2016 av TrikkerN Lønning (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 27.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 Seiler gjerne en tur til Kristiansand for å ære noe nytt. Skal kanskje forbi før 17.mai... Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 27.April.2016 Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 Litt kjedelig å få en karamell hver gang man glemmer seg. Eller evt gå med gummihansker helt til slutten av mai. ☺ Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 27.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 Nå vasker jeg opp uten gummihandsker, så det går greit. Sender deg IM når jeg passerer, så får vi se. Om ikke annet, en ankerdram. Jeg lever som før, uten oppvaskmaskin. Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 13.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.September.2016 Nå ligger jeg på land, og måler ingen strøm mellom oppvaskmaskin og stålet i båten. Noe å bli klok av. Forøvrig ser jeg at offeranodene er overaskende tæret etter 5,5 måneder. Hvorfor, når jeg har skilletransformator? Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 30.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.November.2016 Elektriker går igjennom endel elektrisk på båten nå. Det viser seg at landstrømmen er koplet forbi skilletransformatoren, noe som sannsynligvis er gjort ifmd at det er lagt opp ny landstrømstilkopling engang. Håper nå å få dette iorden. Spørsmål som reiser seg...avgir skilletransformatorer noe særlig varme? Den står nemlig rimelig trangt. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 30.November.2016 Link til dette innlegget Svart 30.November.2016 Går greit, ikke pakk inn trafoen i ulltepper. Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 30.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.November.2016 Mange takk. Tenkte liksom at det ikke er masse ampere som skal igjennom denne trafoen, selvom den er diger. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 30.November.2016 Link til dette innlegget Svart 30.November.2016 Det er det som gjør susen, lav energi i forhold til overflate. Trafoen min er så vidt lunken, passe håndvarm. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.