Jump to content

Sjekte eller snekke


Riddar4

Recommended Posts

Den gangen jeg var guttunge var en sjekte en robåt som var spiss i begge ender. En snekke var av samme grunnfasong, men var større og utstyrt med motor. Og så kunne man ha det samme med seil, snekke var da større og grovere bygget. Flytende overganger mellom begrepene. En snekke kunne også ha betegnelsen kogg, men en kogg var gjerne grovere bygget arbeidsbåt.

Link to post
Share on other sites

Faren til en bekjent bosatt i Nevlunghavn hadde kogg bygget hos Viksten i Larvik på 50-tallet. Tydelig forskjell til snekke. I Oslofjorden, der jeg vokste opp, var en kogg arbeidsbåtene som blant annet fulgte med snurperne. Møringer som kom for å fiske brisling i indre Oslofjord. Disse koggene var noen overmotoriserte greier med skvær hekk. Jeg tror disse betegnelsene endret seg innen lokalmiljøene. I og for seg ganske interessant hvor lokalt edringene kan være.

Link to post
Share on other sites

Hulda minnes møringene som fiska brisling. Navnene på hjelpebåtene jeg husker i den sammenheng, er notbåter, men kanskje mer brukt i sildefisket. De var også spisse i begge ender og litt butte i forma. Noen har forsøkt å gjøre dem til lystbåter i ettertid med varierende hell. Men basbåten,der det hele blei styrt fra, er tverr bak. 

Link to post
Share on other sites

Her blir det mange begrep: Her i Østfold sies det: Sjekte = liten robåt med spiss i begge "ender"

Snekke - liten motorbåt med spiss i begge"ender" og med

utenpåliggende ror.

Kogg = liten motorbåt, men skjult "ror under" ,, DVs krysserhekk ,og ofte med propellbeskyttelse.

og Dorry som Huldra sier ombygde "notbåter" som ofte ble til flytende "likkister"

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...