Vedtavind Startet 25.April.2016 Link til dette innlegget Startet 25.April.2016 Hei. Nå har vi endelig tegnet kontrakt på ny Jeanneau Mf 795 cruiser. Vi valgte med største motor, 200 hk Yamaha. De setter og på trim flaps, for å kunne tune best mulig. Vi ønsker størst mulig toppfart, og kommer sjelden til å være mer enn 4 voksne ombord. Noen som har erfaring med denne båten og motor, og kan si noe om propell størrelse (yamaha-original stålpropell) og monteringshøgde? Har lest fra tester at den "sitter" godt og slepper ikke ved full gass i svingene ved sted montering. Er vel det samme skrog som Martin 755 og forrige cruiser 755. Syns ellers det er litt rart at båten går i 30 kn med 150 hk, og berre øker til 32 kn med 200 hk Yamaha (fra tester). Håper noen har erfaring med Jeanneau 755/795 og 200 hk. Båten blir levert månedskiftet mai/juni, og vi GLEDER oss. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 25.April.2016 Link til dette innlegget Svart 25.April.2016 yamaha original stålpropell , om det er den svartlakkerte er en grei allround propell men ikke noe mer. Yamaha har andre propeller i sortimentet som er mye hvassere, Men kan jo fort bli litt prøving og feiling for å finne det optimale. Ville også forventet mer økning enn 2 knop opp fra 150 -> 200hk men ikke alle båter reagerer likt ved økning av motorkraft. Og disse MF'ene har vel heller aldri vært utpregede fartsskrog... dvs de trives best i litt mer moderat fart , mer motorkraft gir mest bare økt forbruk... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Vedtavind Svart 25.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2016 (redigert) Hmmmm...Akselerasjonen til behagelig marshfart rundt 25 knop er vel kvassere, men håper på +-35 kn i topp ved flate sjø. Gikk for Mf pga størrelse/pris. Er det noen som har erfaring med Mf og 200 hk? Redigert 25.April.2016 av Vedtavind (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 25.April.2016 Link til dette innlegget Svart 25.April.2016 Jeg har erfaring med en lignende båd: Beneteau Antares 780, der på mange måder ligner MF. Denne båd har efter sigende en topfart på 30 knob med en 150 HK. Jeg har en Yamaha 220 V6 på hækken med en rustfri stålpropel. Acceleration er meget god og topfart ligger lige under de 40 knob. Båden trives bedst mellem 25 og 30. God fornøjelse med båden - jeg synes man får meget for pengene med disse både! Sitér dette innlegget Link to post
Vedtavind Svart 25.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2016 Takker for svar. Har du hevet motoren opp ett hull, hvilke propell bruker du? Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 25.April.2016 Link til dette innlegget Svart 25.April.2016 Jeg har ikke monteret motoren, så det ved jeg ikke. Ej heller propelstigning, men jeg skal se om jeg kan se det ved lejlighed. Vil dog råde dig til at tale med professionelle propellerfolk inden du ændrer noget. Et forum er godt, men i sager som denne ville jeg lytte til fagligheden :-) Sitér dette innlegget Link to post
Vedtavind Svart 25.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2016 Ok. Takker for svar igjen. Eg såg på Antages 780 og Finnmaster Weekend også, flotte båter. Ble Mf cruiser 795 da den var større og rimeligere enn finske Finnmasteren, og nyere layout enn Antaresen. Ved brukt ville det stått mellom 780 og 755. Sitér dette innlegget Link to post
dreamen Svart 25.April.2016 Link til dette innlegget Svart 25.April.2016 Hei Har også stålpropell ,men husker ikke stigning selv om jeg ser dette lett når motor er oppe. NB. dette er Selva killer whale 150 R. Sitér dette innlegget Link to post
Vedtavind Svart 25.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2016 Hei. Hvilke båt har du, motor og knop? Sitér dette innlegget Link to post
dreamen Svart 25.April.2016 Link til dette innlegget Svart 25.April.2016 Heisann MF 755 som i dag heter 795 Cruiser Selva Killer whale 150R stålpropell , alene i båt og lite fuel max 31,8 Kn. Liker best å gå med 23.kn. :) Har hørt at med 150 Honda på samme type, så bikker dei ikke 30.kn. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 25.April.2016 Link til dette innlegget Svart 25.April.2016 ... og den Selvaen er vel en Yamaha F150 mener jeg..? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
dreamen Svart 25.April.2016 Link til dette innlegget Svart 25.April.2016 ... og den Selvaen er vel en Yamaha F150 mener jeg..? Sitér dette innlegget Link to post
Vedtavind Svart 25.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2016 Mf 755 er ein flott båt ? fra dine erfaringer så burde min 795 med 200 Yamaha bikke 34 da ? kjører du original stålpropell og standard høgde montering? Sitér dette innlegget Link to post
dreamen Svart 25.April.2016 Link til dette innlegget Svart 25.April.2016 Solas stålpropell og standard høyde på motor, og ja da burde du bikke 34. Har du fått noe antatt forbruk på denne? Sitér dette innlegget Link to post
Vedtavind Svart 25.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2016 (redigert) Nei, ikke på 200 hk'n. Det står data på Yamaha kvotefaktor 2016, men da med 175 hk. Tror det skal være 1.3-1.4 ved 23-25 kn. Hvilke forbruk har din 150 hk. Er 31,8 GPS hastighet? Redigert 25.April.2016 av Vedtavind (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dreamen Svart 26.April.2016 Link til dette innlegget Svart 26.April.2016 Vist forbruk måleren er korrekt ,så viser den 33L i timen ved 23.kn. Ja 31,8 er gps måling. Sitér dette innlegget Link to post
Vedtavind Svart 26.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2016 Takk. De skal montere trim flaps på båten før levering. De koster ca 10 k, men trengs de egentlig? Legg båten seg mot vinden, og er den lett påvirkelig ved skjev last? Sitér dette innlegget Link to post
dreamen Svart 26.April.2016 Link til dette innlegget Svart 26.April.2016 Hei Har ikke trim flaps på min, om det er 2 personer på babord side og en på styrbord, så er det ikke noen forskjell. Den vil legge seg mot vinden ved sterk sidevind ja. For min sin del har jeg ikke vurdert noen flaps. Sitér dette innlegget Link to post
Vedtavind Svart 26.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2016 Takk ? "Yamaha kjørefakta 2016" skulle det være ? Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 26.April.2016 Link til dette innlegget Svart 26.April.2016 1,3 - 1,5 l/nm virker helt realistisk baseret på mine erfaringer med 220. Lige under 1 l/nm på deplacementshastigehed, 1,4 på march og op mod 2-2,3 i området omkring de 10-15 knob eller nær tophastighed. Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 26.April.2016 Link til dette innlegget Svart 26.April.2016 Jeg tenker at propeller med 4 blader og stor diameter kan være verdt et forsøk. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 26.April.2016 Link til dette innlegget Svart 26.April.2016 det tror jeg også Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
EoR Svart 30.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2017 Hei, Jeg har Etec 200 HO på min MF755. Den gjør 38knop maks. Marsj ligger på 20-28. Men jeg er og litt i tvil om jeg har rett propell, sitter en viper 14,75x19 på. Sitér dette innlegget Link to post
Elon Svart 1.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2017 Har en 755 med etec 200HO den går ca 33 knop,men med propell som er mer for økonomisk kjøring. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.