Philonica III Startet 25.April.2016 Del på Facebook Startet 25.April.2016 Hei Har kjøpt meg båt med installert autopilot autohelm 6000 både oppe og nede. Den fungerer ikke i dag grunnet lynnedslag i cours computeren. Derfor lurer jeg på om den er noe og satse på dersom en skulle være så heldig og få tak i computeren. Hører gjerne på deres erfaring om det er en ustabil eller grei autopilot før jeg gjør noe mer med dette. Reidar Isaksen kontakt gjerne på im. Sitér dette innlegget Link to post
Philonica III Svart 25.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2016 Kan noen fortelle meg forskjellen . Hva er; Sea Talk / Pre Sea Talk når det gjelder denne autopiloten ? R Isaksen Sitér dette innlegget Link to post
Philonica III Svart 26.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2016 hm, ja her var det ikke mye respons. Var vel en helt grei og mange som monterte dette på 80-90 tallet er meg fortalt. Ønsker fortsatt kontakt med noen som fortsatt har eller har hatt dette i båten og deres erfaring men den. R Isaksen Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 26.April.2016 Del på Facebook Svart 26.April.2016 Hadde 5000 utgaven. Den var grei nok, men ikke noe mere. Sjekk på ebay hvor mye en ny control unit koster. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 26.April.2016 Del på Facebook Svart 26.April.2016 Fullstendig ubrukelig etter dagens standard, om du skal gå på ruter eller wp. Skal du bare låse på kurs der nesa til enhver tid peker, er den vel ok nok? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Eureka Svart 26.April.2016 Del på Facebook Svart 26.April.2016 Dagens autopiloter ligger skyhøyt over gamle piloter. Vet jo ikke hva slags styreopplegg du har, men jeg monterte nyeste Raymarine autopilot for to år side på 31 fots motorbåt, en styreposisjon, med Volvo DPH drev. En veldig grei jobb og kom på ca 12-13000 med alt. Så om det koster eksempelvis 3-4 tusen for å fikse den du har, så er det kanskje like greit bytte ut. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 26.April.2016 Del på Facebook Svart 26.April.2016 På 5000 kunne man gå på wp så vidt jeg kan huske? Men det er jo mange år siden jeg hadde denne Sitér dette innlegget Link to post
fist Svart 26.April.2016 Del på Facebook Svart 26.April.2016 Autohelm SeaTalk er/var en kommunikasjonsløsning, nokså lik NMEA 0183, men ikke helt. Jeg mener å huske at det finnes/fantes enheter som kunne oversette mellom disse. Pre SeaTalk er enheter fra tida før SeaTalk kom. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 26.April.2016 Del på Facebook Svart 26.April.2016 Hadde min koplet i mot en Shipsmate plotter med C map 95 Sitér dette innlegget Link to post
Philonica III Svart 26.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2016 (redigert) er ikke fra før krigen vel? Blir nokk mest og stille inn der nesa peker. Er den ikke er laget for wp og ruter så er den ikke det. Er den virkelig så ubrukelig som det sies her? R Isaksen Redigert 26.April.2016 av Philonica 2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 26.April.2016 Del på Facebook Svart 26.April.2016 Nei den er ikke ubrukelig. Hadde brukt opp til 3-4 Tusen for og få den i gang igjen. Nye er selvfølgelig bedre, men det koster jo litt. .. Samt en hel del tid og installere. Sitér dette innlegget Link to post
Philonica III Svart 26.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2016 Takk, ville jo være rart om den skulle være helt ubrukelig. Alt annet er jo der- både oppe og nede, derfor vil jeg jakte videre på computeren. Vet noen om det er den samme computeren både til ST6000 og 6000? R Isaksen Sitér dette innlegget Link to post
Bisse Svart 26.April.2016 Del på Facebook Svart 26.April.2016 Jeg har ST 7000 ombord koblet mot plotter med wp. Fungerer utmerket. Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
Compromise Svart 27.April.2016 Del på Facebook Svart 27.April.2016 Jeg byttet ut min Autohelm 100 computer med en brukt Raymarine S1G computer. Denne er kompitabel med kompass, drivenhet og 6000 kontrolleren. Siden S1G har rategyro får man en mye stødigere kurs enn man gjør med en Autohelm 100. Det er noen begrensninger slik som auto learn med 6000 kontrolleren, men man kan da bytte til 6001 for å få dette. Jeg fant min S1G på Ebay. Sitér dette innlegget /per Link to post
Philonica III Svart 27.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2016 Hei Vil det si konkret at: Raymarine S1G computer i stedet for autohelm 6000 computer kan brukes på det utstyret som er montert i dag? R Isaksen Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 27.April.2016 Del på Facebook Svart 27.April.2016 Siden S1G har rategyro får man en mye stødigere kurs enn man gjør med en Autohelm 100. Jeg fant min S1G på Ebay. Billigere da å supplere Type 100 med separat Rategyro. Mener jeg ga ca 800,- for RG. Helt annen pilot etter dette. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Philonica III Svart 27.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2016 Skjønner ikke noe av dette. Rem og Skipet 5. Kan jeg bruke det utstyret dere nevner på mitt utstyr som er autohelm 6000 Pre Sea Talk. Ja eller Nei.. R Isaksen Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 27.April.2016 Del på Facebook Svart 27.April.2016 Ja eller Nei.. R Isaksen Njaei? Trur jeg hadde ST7000 instrumenter koplet til min Type100? Skal sjekke ila. dagen. Uansett er det vel et prinsipp at utstyr skal være kompatibelt bakover? Dette får du raskt svar på hos Raymarine. Pre Seatalk er vel det samme som en Betaversjon av sw. Isåfal skal den kunne snakke med released versjon, selv om den kan mangle noen funksjoner? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Compromise Svart 27.April.2016 Del på Facebook Svart 27.April.2016 Jeg har ST6000 kontroller koblet til S1G computer, så det fungerer. Hvis du har Autohelm 100 i dag skal det ikke være noe problem å bytte til S1 (S1G) Sitér dette innlegget /per Link to post
Philonica III Svart 27.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2016 Jeg har ST6000 kontroller koblet til S1G computer, så det fungerer. Hvis du har Autohelm 100 i dag skal det ikke være noe problem å bytte til S1 (S1G) Vis du leser første innlegg ser du at jeg ikke har autohelm 100 i dag-- Sitér dette innlegget Link to post
Philonica III Svart 27.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2016 Njaei? Trur jeg hadde ST7000 instrumenter koplet til min Type100? Skal sjekke ila. dagen. Uansett er det vel et prinsipp at utstyr skal være kompatibelt bakover? Dette får du raskt svar på hos Raymarine. Pre Seatalk er vel det samme som en Betaversjon av sw. Isåfal skal den kunne snakke med released versjon, selv om den kan mangle noen funksjoner? Raymarine vil bare selge nytt.. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 27.April.2016 Del på Facebook Svart 27.April.2016 Sjekka på "lageret" og fant at jeg hadde ST6000+ tilkoplet min Autohelm Type100. Etter at jeg monterte Rategyro ble spesiellt stabiliteten på N/S kurser kraftig forbedret. Også presisjonen på WP og ruter ble forbedret. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Loma Svart 28.April.2016 Del på Facebook Svart 28.April.2016 Har hatt både 5000 og 6000. ST 5000 var eg meget fornøyd med men ST 6000 var heilt umulig på nordleg kurs. Mitt råd er å behalde pumpe og hydrolikdelen og skifte ut resten. Da får du en topp autopilot for en overkomeleg pris. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 28.April.2016 Del på Facebook Svart 28.April.2016 Kontrollenhetene om du refererer til har lite og ingen ting å gjøre med kursholdingsegenskapene. Kurscomputer derimot bestemmer dette. Stabiliteten på N-kurser bestemmes stort sett av om du har rategyro tilkoplet eller ikke. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Compromise Svart 28.April.2016 Del på Facebook Svart 28.April.2016 Vis du leser første innlegg ser du at jeg ikke har autohelm 100 i dag-- Heter computeren din også Autohelm 6000? Sitér dette innlegget /per Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.