Jump to content

Erfaring med autohelm 6000 autopilot

Philonica III

Recommended Posts

Hei

Har kjøpt meg båt med installert autopilot autohelm 6000 både oppe og nede. Den fungerer ikke i dag grunnet lynnedslag i cours computeren. Derfor lurer jeg på om den er noe og satse på dersom en skulle være så heldig og få tak i computeren. Hører gjerne på deres erfaring om  det er en ustabil eller grei autopilot før jeg gjør noe mer med dette.

Reidar Isaksen

kontakt gjerne på im.

Fullstendig ubrukelig etter dagens standard, om du skal gå på ruter eller wp. Skal du bare låse på kurs der nesa til enhver tid peker, er den vel ok nok?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Dagens autopiloter ligger skyhøyt over gamle piloter.

Vet jo ikke hva slags styreopplegg du har, men jeg monterte nyeste Raymarine autopilot for to år side på 31 fots motorbåt, en styreposisjon, med Volvo DPH drev. En veldig grei jobb og kom på ca 12-13000 med alt.

Så om det koster eksempelvis 3-4 tusen for å fikse den du har, så er det kanskje like greit bytte ut.

Jeg byttet ut min Autohelm 100 computer med en brukt Raymarine S1G computer. Denne er kompitabel med kompass, drivenhet og 6000 kontrolleren. Siden S1G har rategyro får man en mye stødigere kurs enn man gjør med en Autohelm 100. Det er noen begrensninger slik som auto learn med 6000 kontrolleren, men man kan da bytte til 6001 for å få dette.

Jeg fant min S1G på Ebay.

/per

Siden S1G har rategyro får man en mye stødigere kurs enn man gjør med en Autohelm 100.

Jeg fant min S1G på Ebay.

Billigere da å supplere Type 100 med separat Rategyro. Mener jeg ga ca 800,- for RG. Helt annen pilot etter dette.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

Ja eller Nei..

R Isaksen

Njaei? Trur jeg hadde ST7000 instrumenter koplet til min Type100? Skal sjekke ila. dagen. Uansett er det vel et prinsipp at utstyr skal være kompatibelt bakover? Dette får du raskt svar på hos Raymarine. Pre Seatalk er vel det samme som en Betaversjon av sw. Isåfal skal den kunne snakke med released versjon, selv om den kan mangle noen funksjoner?

ad. planlegging:

Njaei? Trur jeg hadde ST7000 instrumenter koplet til min Type100? Skal sjekke ila. dagen. Uansett er det vel et prinsipp at utstyr skal være kompatibelt bakover? Dette får du raskt svar på hos Raymarine. Pre Seatalk er vel det samme som en Betaversjon av sw. Isåfal skal den kunne snakke med released versjon, selv om den kan mangle noen funksjoner?

Raymarine vil bare selge nytt..

Sjekka på "lageret" og fant at jeg hadde ST6000+ tilkoplet min Autohelm Type100. Etter at jeg monterte Rategyro ble spesiellt stabiliteten på N/S kurser kraftig forbedret. Også presisjonen på WP og ruter ble forbedret.

ad. planlegging:

Kontrollenhetene om du refererer til har lite og ingen ting å gjøre med kursholdingsegenskapene. Kurscomputer derimot bestemmer dette. Stabiliteten på N-kurser bestemmes stort sett av om du har rategyro tilkoplet eller ikke.

ad. planlegging:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...