Philonica III Svart 28.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2016 Controll enhetene er autohelm 6000. Course computeren er Z049 som er beregnet på ah 6000, vet ikke om den passer på andre annlegg-- R Isaksen Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 28.April.2016 Link til dette innlegget Svart 28.April.2016 Nå har jeg riktignok bare hatt tillerpilots, men har aldri hatt noen problemer tilknyttet nordlige kurser. Det er jo heller ikke noen logiske årsaker til det. Så fremt det ikke er interferens med et lokalt magnetisk felt. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 28.April.2016 Link til dette innlegget Svart 28.April.2016 Nå har jeg riktignok bare hatt tillerpilots, men har aldri hatt noen problemer tilknyttet nordlige kurser. Det er jo heller ikke noen logiske årsaker til det. Jo, faktisk. På nordlige breddegrader, feks i Norge, er ikke lenger meridianene paralelle, eller tilnærmet paralelle. Det har lenge vært kjennt at dette skaper problemer når autopiloter skal beregne N/S kurser. Jo lenger nord jo større blir problemet. Rutenettet i arktis består ikke lenger av kvadrater, men mer av trapeser. Dette er pensum på Båtførerprøva vil jeg tru, ihvertfall på D5L. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Philonica III Svart 30.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2016 Ser at denne 6000 cours computeren er konfigurert til både 12 og 24 volt, er det mulig og gjøre en 24 volt om til 12volt. Hakke peiling -dum som jeg er så spør jeg dere. Reidar isaksen Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 30.April.2016 Link til dette innlegget Svart 30.April.2016 Jo, faktisk. Gjør det? En fluxgate kurssensor forholder seg ikke til meridianer, den forholder seg til isogoner. Og den peker skjelden på den magnetiske nordpol. Det gjør den kun på båtførerkurs. En magnetisk kurssensor gjør en ting, den sier hvor magnetisk nord er i forhold til en referanse. Forestill deg at du står midt ute på et jorde med en slik sensor i handa. Den begynner ikke å sveive rundt fordi du snur deg mot nord? At de virker dårligere jo lenger mot nord du kommer skriver seg fra at vertikalkomponenten blir for stor i forhold til horisontalkomponenten. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 30.April.2016 Link til dette innlegget Svart 30.April.2016 Gjør det? En fluxgate kurssensor forholder seg ikke til meridianer, den forholder seg til isogoner. Og den peker skjelden på den magnetiske nordpol. Det gjør den kun på båtførerkurs. En magnetisk kurssensor gjør en ting, den sier hvor magnetisk nord er i forhold til en referanse. Forestill deg at du står midt ute på et jorde med en slik sensor i handa. Den begynner ikke å sveive rundt fordi du snur deg mot nord? At de virker dårligere jo lenger mot nord du kommer skriver seg fra at vertikalkomponenten blir for stor i forhold til horisontalkomponenten. Kan bare skrive under på de samme erfaringene som REM. Uten rategyro var piloten håpløs, spesielt på N/S kurser. Etter at jeg installerte dette ble det en helt annen pilot og kursstabiliteten er nå upåklagelig. Sitér dette innlegget Link to post
Philonica III Svart 15.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2016 Løfter denne litt- trodde ikke det skulle være så vanskelig og få tak i cours computeren. Vet noen om Z083 kan brukes eller er det kun Z049 som passer. Det gjelder altså cours computeren til en Autohelm 6000 autopilot. R Isaksen Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.