Jump to content

Välja transportbåt/Skärgårdsjeep?

Deyna

Recommended Posts

Hej! Som ny på detta forum hoppas jag på bra feedback och goda tips!

Jag är på gång att starta en transportverksamhet på sjön i södra Sverige. Det rör sig i första hand om persontransporter över en relativt kort distans (3-10 nm), men även små kollin med gods kommer att transporteras. Frågan är då vad för båt jag skall välja. Jag har valt bort rena passagerarbåtar/taxibåtar eftersom dom normalt har ett begränsad däcksutrymme, något jag behöver för godstransporterna. Jag vill (helst) ha en båt som är CE-godkänt för 12 pers, minimum 10 pers. Jag har kommit fram till att jag måste köpa begagnad, och min budget är ca 1,5 mill (max 2 mill). Mina alternativ för närvarande är följande:

* Minor 34 (möjligen Minor 31 (för liten?) och möjligen Minor 37 (för dyr?)) 

* Targa 33

* Nordstar 31 (för liten?)

* Viknes 1030

Måste erkänna att initialt var inne på Minor/Targa, men på senare tid har jag fått upp ögonen för Viknes. Har läst mycket positivt om denna, dock aldrig provat den. Sedan har jag nästan uteslutit drevdrift (pga underhållskostnader/driftssäkerhet), men är utöver rak axel även nyfiken på vattenjet, som båda Minor och Targa blev levererade med. Dock är begagnadutbudet mycket begränsad för dessa. Vattenjet tittar jag i första hand på pga manövreringsförmåga samt möjlighet att trafikera grundare vatten. 

Jag har inget behov av däckskran el liknande, allt gods är små paket/kollin.

Har forumet några bra tips/förslag/åsikter i denna fråga?

Tackar för svar!

Viknes er ikke så rask som de andre, men driftsutgifter blir halvert, kontra Targa med 2 motorer.

Vannjet er greit, men finner man de aktuelle båter med dette til en fornuftig pris,?

(kom på at jeg var på et Norsk forum, så jeg bytter språk... :-) )

Holder med ang. Viknes og fart, de fleste jeg har sett på er med Yanmars 370 (6LYA STP) og ligger vel på max 27-28 kn? Har dog tenkt endel på sikkerheten det förer med seg med en dobbelinnstallasjon, spörsmålet er bare om det motsvarer de ökte driftsutgiftene... For öyeblikket fins det veldig få aktuelle vannjet til salgs, her er dog et par eksempel:

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=72580049&fks=72580049

http://www.knapemarin.se/boatlist_details.asp?BoatId=3731&Boatname=Minor+34+WRJ++2xYanmar+vattenjet

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...