Jump to content

Hjelp til valg av størrelse på Delta anker til seilbåt.

Khaoz

Recommended Posts

Jeg skal ha nytt anker til båten. Tenkte jeg skulle prøve på et Delta anker denne gang. Har hatt Bruce anker tidligere. Hvor stort anker er det greit å gå for tro? Båten er 36 fot og veier 7000 kg. Ligger mye på svai. Er 20 kg overkill? Har 70m 8mm kjetting. Jeg vet det finnes bedre anker nå, men prisen spiller også en viss rolle ;)

There are two choices in life-Take it or leave it

Jeg har 15 kg Delta på 38 fot/7 tonn tomvekt. Er vel omtrent som anbefalt. Fungerer bra, men har ikke prøvd det i sterk vind.

Skulle jeg kjøpt nytt anker hadde jeg gått for Rocna, ikke Delta. Originalt Delta er ikke gratis det heller.

Redigert av Siglo (see edit history)

A ship in port is safe; but that is not what ships are built for. Sail out to sea and do new things. -Grace Hopper

Har sett på rocna...er nok noe av det bedre ja. Har baugspryd på båten og da ser ikke originalt Rocna ut til å kunne passe pga bøylen(?). Alternativet da er muligens Vulcan, men prisen synes jeg er passe saftig på dette ankeret. Har også tenkt på et Spade anker, men ser ikke ut til å være lett å få tak i her i landet.

Takk for gode innspill. Jeg prøver et 20kg Delta i sommer, så får vi se til høsten om det var et ok valg.

Jeg vurderer å legge til en ankerrulle på siden av baugsprydet for å få plassert et Rocna, men det skjer nok ikke i år.

Ikke noe er bedre enn å ligge på eget anker, når man vet at det sitter;)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...