Jump to content

Mercruiser 2.8 200 - 2004 - Sikringer på motor spretter ut

Crownline 250

Recommended Posts

Har poblemer med sikringer som sitter på høyre side av motoren spretter ut. Etter det jeg har funnet på nettet er det to 60 A sikringer som sitter i denne boksen. Sikringene spretter gjerne ut når det er stort behov for lading av batteriet (f.eks etter en natt uten landstrøm, men uten at det har vært problem  å starte motoren). Sikringene spretter også ut hvis baugthruster brukes mer enn vanlig. Problemet med at sikringene går, er at startmotor ikke slår inn og at lading opphører helt. Sikringene kan vanligvis resettes, men har også opplevd at dette ikke lar seg gjøre før jeg har fått ladet opp igjen batteriene med 230V / fastmontert lader. Batteriene har vært i god kondisjon når dette har inntruffet.

Er det sannsynlig at det er noe galt med automatsikringene, eller er dette et reguleringsproblem knyttet til generator (at den drar på for mye ved behov)?

Hvis andre har erfaringer med dette, setter jeg pris på innspill. Skulle gjerne luket vekk denne feilen før sjøsetting :smiley:

Rune Kvamme

Notodden

• 4 år senere...

Hei,

Fant ut at det var thermosikringen som var defekt (spenningsfall over sikring). Byttet denne for et par år siden, og problemet har ikke gjentatt seg etter dette. 

Sjekket opp pris hos Mercruiser forhandler, og de skulle ha over 2000,- for denne (bestillingsvare den gangen). Søkte litt på nettet , og fant "hyllevaren" fra produsent mye billigere. Den første jeg kjøpte hadde jeg vinterlagret på et lurt sted, og kunne ikke finne den igjen da båten kom på vannet. Kjøpte derfor en på nytt, og da dukket den første selvfølgelig opp kort tid etter. Jeg har derfor en ubrukt, ekstra jeg kan selge for 600,- (selvkost).

https://www.ebay.de/itm/171819967952?ul_noapp=true

Rune Kvamme

Notodden

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...