Jump to content

Comfort 30 - trenger tips til prosjekt - isolere skrog

boma

Recommended Posts

Har kjøpt en gammel comfort 30 som jeg og familien håper skal kunne gi oss mange flotte helger og ferier til sjøs. 

Har nå brukt noen uker på å vaske mugg... Har satt inn en luftavfukter så det begynner å bli levelig etterhvert. 

Mye av muggen er nok på grunn av kondens da skroget på disse båtene ikke er isolert. Vi har et lavt budsjett og har sett på flere muligheter til å isolere. 

Alt 1: Armaflex selvklebende isolasjon. Fant noen ruller på ebay, men blir fort noen tusen kroner

Alt 2: biltema liggeunderlag som limes med kontaktlim spray. http://www.biltema.no/no/Fritid/Friluftsliv/Bo-og-sove/Sovepose-og-liggeunderlag/Liggeunderlag-2000034691/ EVA skum skal i teorien tåle fuktig miljø

Noen som har erfaringer som kan deles før jeg går til innkjøp av biltema liggeunderlag? 

Jaggu, en Comfort30eier! :)

Kjøpte en comfort30 fra 1982, for 5 år siden.

Disse gamle damene er gode båter, men trekker jo på årene. Om forrige eier har latt båten ligge urørt en stund, så blir det fort litt arbeid. Men som du sier, skikkelig nedvask og avfukter, så blir det bra.
Jeg har hatt en prosjekttråd over flere år. Den heter "Comfort 30, mitt prosjekt.". Har blitt lite skriving siste året.

Men du spør om isolering:
Jeg reiv ut alt gammelt skrogtrekk og vasket ned.
Så fant jeg tak i en kar på finn.no som solgte to ruller a 6 meter med 19mm Armaflex, billig.
Selve salongen og stikkøya ble isolert med dette.

I forpiggen og toalett og skap brukte jeg Skrogisolasjonen til maritim.no. Som er 10mm tykk.
Den er kjempefin å jobbe med, men prisene har gått en del opp siden da jeg kjøpte. -tror jeg betalte 109 pr plate.

Deretter limte jeg på 3 mm skrogtrekk.

Sluttresultatet ble toppers. En svært lun båt, betydelig støyredusert og du trenger mindre varme ombord for å holde fin temp. Både på tur og for å holde den frostfri om vinteren.

Jeg har innerliner i taket i hele båten. Fremme i forpiggen løsnet jeg innerliner i taket og la 10mm isolasjon mellom. Da ble det null kondens etter en natts søvn. -før dryppet det etter en natts søvn.
Isolerte også plata helt fremme i forpiggen mot det lille rommet, samt skroget fremme i bauen.

Armaflexen er god, men om du ikke ramler over noe billig på finn, eller via kontakter, kjøp på maritim. Lurer faktisk på om seasea.no også selger slikt nå.
Armaflex trekker vann i snittendene, så ender må forsegles med deres tape om det er områder som kan bli utsatt for vann. Opplever maritim sin som tettere.
Om du skal kjøpe og montere ny varmer ombord, så kan du bruke en mindre varmer enn ellers, etter isolering. Så da sparer du på innkjøpet av varmer.
Fordelen med isolering blir også at det ikke blir så uutholdelig varmt nede i båten om sommeren.

Husk, en viktig kilde til kondens ombord, er vannlekkasje gjennom rekkestøtter og røstjerngjennomføringene.
Sjekk dette og legg nye tettninger, dersom det er antydninger til fukt.
Har du fukt ute i sidene innvendig skrogside , bak platene/ryggputene i salongen?
Hvordan ser røstjernfestene ut? -mine var rustne og fæle og det første jeg fixet.

Legg gjerne ut bilder av båten og ting du lurer på, gjerne også litt info om båten, så skal jeg bidra så godt som mulig.

Avfukteren har jeg stående ombord hele året, også på tur. Da har jeg alltid tørr båt. Og det er kjekt når man har våte seilklær eller seil som skal tørke. Men ikke kjør avfukteren på under 50% RF over tid, da det tørker ut treverket og i verste fall skader treet.

Seilerhilsen fra Ålesund

Tusen takk for utfyllende og veldig bra svar eureka! 

Slik var båten når vi hentet den...  :sweat:

Dassen skal mildt sagt skiftes ut. 

bilde

Sov i den under transportetappen hjem. Var ikke en god natts søvn. Vurderte innkjøp av kanarifugl så vi hadde hatt noe forvarsel dersom luftkvaliteten ble for dårlig. 

bilde

Kjølsvinet var fult av diesel og olje  :sweat:

bilde

Har hatt en runde på motor - skiftet reimer. Den lekker ikke olje. Olja som var i kjølsviner er fra et oljebytte fra den forrige eieren. Samme med dieselen... meget rart, men har sjekket dette opp og i mente

- Alt utenom treverk er røsket ut av båten. Skrogtrekk er levert som radioaktivt avfall 

- Har malt taket etter grundig nedvask

- Treverket skal pusses ned med maskin og lakkes med "polyuethen et eller annet" 2 komponents maling

- Nye skroggjennomføringer planlagt

- Lekker vann inn via vantene og rekkestøttene. Noen gode tips til hvordan disse kan tettes på en grei måte?

Røstjernene er nye (!) i rustfritt stål - ser strøkent ut

Motor er en yanmar 2qm15 som jeg håper å skvise noen år til ut av. Starter bra og går veldig fint

Seilene er under 3 år gamle

- neste steg er å isolere skroget 

Ser at de maritim mattene koster 200kr pr stk  :headbang:  Da begynner det å bli dyrt. Trenger sikkert 15 - 20 stk for å dekke til overalt. Hadde håpet å få til noe billigere

Redigert av boma (see edit history)

..., hadde skrevet et langt innlegg.. Så gikk telefonen tom for strøm... Og innlegget forsvant..

Prøver på nytt: :)

Det går sikkert greit å bruke liggeunderlag. Maritim sitt og Armaflex brenner ikke.. Men pokker heller, når det brenner så brenner alt opp uansett.

Prøv ihvertfall først hvilken lim som hefter på liggeunderlaget og at det ikke er aggressivt.

Maritim sitt har lim på baksiden.

For optimal heft, så kan du jo male skrogsidene også, før påliming.

Når du får på skrogtrekk kommer du til å bli imponert.

Jeg brukte Casko Flex og våtromslim. En hurtigtørkende lim på spray for krumninger og oppunder tak.

I min båt var det ei enorm kryssfinerplate i taket i stikkøya akter. Den stjal 4-5 cm av høyden. Etter mye om og men, fikk jeg den ut. ( sikkert montert før resten av innredningen. Med den ute, så ble det bedre plass der og et stort hulerom fra køya og oppunder cockpitkarmen SB side. Så ds ble det ikke like klaustrofobisk. Særlig siden jeg skar til skikkelig skumgummimadrasser til køyene. Dessuten laget jeg spilebunn i forkøya.

Spilebunn er et must for å få luftsirkulasjon under madrasser hvor du sover. Da hindrer du fukt i madrass og dyne/ sengetøy. -som du sikkert erfarte :) jeg bodde i båten i 6måneder og måtte kaste dyna etter en uke pga kondens og at den aldri ble tørr, som førte til sur lukt.

Så: lag spilebunn først som sist. De kan kjøpes eller lages av lekter. En langsgående på hver side, så mange tverrskips med 3 cm avstand. Jeg stiftet fast et bånd på spilene/ lektene for å holde de på plass, og så kommer du til rommene under køya...

Du har sikkert båtlukt ombord. En ting er dieselfilterskifte.. Da er det fast prosedyre å legge godt med kjøkkenpapir under samt en plastpose for å samle opp olje.

Diesel kan komme fra filterskifte og særlig vannutskilleren ved drenering. Noen er ikke så nøye på slikt.

Sjekk også dieseltanken din. Er det en høy firkantet tank fremst cockpitbenken av orginal årgang?

Dytt noe tørkepapir under den. Blir det skittent og oljete, demonter tanken, ta den ut. Det går på 20 minutter. Inspiser for lekkasje og svetting. Det hadde min. Små hull i sveisene. Tettet med BT kjemisk metall til 80 kr. Da fikk jeg taket på den siste båtlukta.

Det lukter sikkert godt av salongputene dine :)

Bytt ut innmaten. Jeg samlet sammen det jeg hadde av brukte overmadrasser skar til med de gamle som mal. Ikke bruk for tynne...

Trekkene vasker du i maskin på skånevask 40 grader. Lav sentrifugering. Heng opp ute til tørk, strekkes hardt av to personer mens de er fuktige.

Rekkestøtter:

Demonter, rengjør. Vask med aceton. Lett pussig av gelcoat i kontaktflater, vask på nytt med aceton. Legg ny tettning med tek7 eller Butyltape. Sistnevnte er bra å jobbe med. Du må skjønne prinsippene for god tettning for å få det tett.

Vant, eller røstjern: det ligger vel en dekkeplate utvendig. Skru løs, legg ny tek7 tettning. Hvit tek7 gulner over tid, så en grå masse holder seg penere.

Ta en titt i nevnte prosjekttråd, så det du mye av det jeg nevner... Og noe annet :)

Så, oppfordrer deg til å ta mange bilder . Er det ting du lurer på, legg ut i denne tråden. Da er det lettere for mange å følge med og gi tips.

Redigert av Eureka (see edit history)

Jeg bygget en gang en kvarttonner fra halvfabrikat. Jeg la sjela mi i å få den så lett som mulig.

Ikke særlig intelligent som de fleste forstår. Den oppførte seg som en kenguru.

Vekta måtte opp til noe i nærheten av klassevekt.

En av tinga jeg gjorde var å garnere den inni.

Skar strips av 10 mm. Div og limte de på som spant med 60 cm mellomrom.

Mellom spantene la jeg 10 mm. Inotanplater fra dekk og ned til vannlinja.

Så skrudde jeg på eikelister.

Meget effektivt. Nix kondens. Og den ble ikke glovarm i solsteika siden den ikke var isolert mot vannet.

Og, synes jeg sjøl, det ble ganske lekkert.

Guest Avmønstret#

Byggevaren. Det er en del av grunnmursystemet/radonduk greia til icopal, Jackson og Weber. Om det er hyllevare vet jeg ikke men skulle nesten tro det. 

Fåes også som fugemasse div plasser, men det kan vel fort bli grisete. 

----

Har en liten rull liggende i båten av ukjent opphav...

Monter en luftvarmer eberspacher eller webasto. Hent friskluten til denne ute. Da får du byttet luften båten og tørr båt. Er det for varmt til å fyre kan du kjøre dem på kun friskluft. Monter også en solcelleventolator som ventilerer båten når den ikke er I bruk. Min erfaring er at det ikke er kondens/mugg problemer I en uisolert båt I sommerhalvåret om man gjør som nevnt over.

Guest Avmønstret#

Veldig enig med siste taler. Men om penger spiller en rolle så få i ihvertfall en solcelleventilator. 

Og på sikt kan man ha to, en som suger ut og en som drar luft inn. Eller la begge suge ut hvis det er annen ventilasjon i båten som har kapasitet nok. 

Selv de billigste på Biltema/Jula gjør jobben greit, en stund. Så kan man oppgradere til dyrere og bedre etterhvert.

• 5 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...