Jump to content

Comfort 30, mitt prosjekt.


Eureka

Recommended Posts

Velkommen til mitt nylig kjøpte prosjekt. Jeg har tatt steget over i seilbåtens verden og har i utgangspunktet liten erfaring med seilbåter. Kun vært på en 5 dagers seiltur fra Ålesund til Kristiansand som mannskap. De siste årene har jeg brukt mye tid på sjøen i motorbåt. Når jeg nå fikk muligheten, så slo jeg til og kjøpte en Comfort30 for drøyt 3 uker siden. Underveis i søken etter seilbåt så fikk jeg gode innspill her på forumet, og vil herved takke dere som bidro. Som et bidrag tilbake til forumet, som gjennom de siste årene har gitt meg uvurderlig kunnskp og innsikt i mangt et tema, så vil jeg nå dele med dere hva jeg har brukt fritiden min på de siste 3 ukene. Dessuten kommer jeg til å bruke denne tråden til å stille spørsmål om utfordringer jeg har støtt på eller kommer til å møte. Det er mye som skal ordnes og fikses, og jeg har mye å lære både når det kommer til vedlikehold, reparasjon og ting som er spesifikt relatert til seilbåt og seiling. Så jeg håper dere leser i tråden og deler deres erfaringer og kunnskap underveis. For min egen del så vet jeg med sikkerhet at jeg ikke kunne begitt meg ut på dette uten Båtplassen og de mange prosjekttrådene som har vært. Jeg er derfor temmelig sikker på at andre har glede av det jeg skriver og det dere deler av kunnskap her.

 

Jeg tar svært mange bilder når jeg holder på i båten, både for min egen del når ting skal skrues sammen, som minner og ikke minst for å bedre vise hva jeg har gjort og hva jeg lurer på.

 

Så her er altså min første seilbåt, Comfort30 fra 1982.

27.04.2012_001.jpg

 

Den har en Yanmar 2GM20 fra 2004 ombord, med strak aksel og 2 bladet Gori foldepropell. Uten å dra på særlig med turtall få gjør den lett 7 knop.

Jeg har faktisk ikke vært ute på fjorden med den annet enn henteturen fra en annen plass i byen. Jeg bestemte meg for at jeg vil ha mest mulig på stell før jeg tar den i bruk. Enkelte ting mått utbedres umiddelbart, mens andre ting er tilpassninger for mitt bruk. Ellers regner jeg mye av det jeg gjør som arbeid som egentlig sorterer under årlig eller "5-års vedlikehold". En del av arbeidet skulle jeg gjerne vært foruten, men det ligger mye læring i å ta unna arbeid på båten som har et noe "etterslep" på det årlige vedlikeholdet.

 

Det jeg tok tak i umiddelbart da båten lå fortøyd til egen brygge, var å skifte ut røstjernfestene. For de av dere som ikke kjenner til seilbåt eller er ny innen dette og enda ikke har tittet bak interiøret, så er altså strekkfiskene på vantene festet i røstjern. Disse er gjennomgående i dollbordet, som igjen er festet til røstjernfester. Røstjernfestene, vinkeljern, er ihvertfall på min båt boltet fast i vertikale spant med forsterkning hvor et horisontalt vinkeljern er plastet fast i innvendig skrogside. Eldre Comforter har ettersigende inne den samme forsterkede løsningen.

 

Slik så det blandt annet ut før jeg tok til på arbeidet med røstjernfestene:

12.05.2012_002.jpg

 

Selve røstjernet er i syrefast, så de er helt fine. Dog er det brukt ubehandlet vinkeljern i stål som røstjernfester. Disse har over tid blitt utsatt for fuktighet på grunn av utett dekksgjennomføring. Resultatet er betydelig rust og svekket innfesting. Dog har ikke riggen tatt skade av dette, for tross rusten, så var det ganske bra hold i dette...så sant man ikke seiler med stor belastning på rigg. Uansett, det har holdt ting sammen, men det var dags for å skifte ut vikeljerna.

Til dette ble det brukt varmgalvanisert 60x60 mm vinkeljern og 10mm bolter.

 

Innredning ble demontert for lettere adkomst og hindre skader på interiør, lakket, under arbeidet.

 

Her er et nærmere bilde av røstjernfestet. Tross den betydelige rusten, så var det et tungt arbeid med å demontere disse. Samtilige bolter satt meget godt fast i det vertikale spantet og gjengene var rustet bort. Et fåtall av boltene lot seg skru ut. Resten av boltene ble knekt med vilje ved å dra til mutteren av ved bruk av skralle med 40 cm skaft, altså stort moment. Når bolten var knekt var det mulig å skru og banke boltene ut. Arbeidet to 4 dager for å bytte 5 røstjernfester. -og det var lange dager....

12.05.2012_003.jpg

 

 

Her er synderen til rusten. Gjennomføringen til røstjernet har ikke fått tilstrekkelig vedlikehold når det kommer til tettning. Så når røstjerna var løsnet fra festene, ble de dratt opp og rengjort med vannslipepapir og aceton. Annleggsflaten på dekket/gelcoat, samt dekkplate, ble skrapet ren for gammel tettningsmasse, grundig vasket med aceton og mattet med vannslipepapir 1200 og på nytt rengjort med aceton. Årsaken til den grundige rengjøringen er for å få best mulig hefte for tec-7 som jeg brukte til tettningsmasse etterpå. Dessuten kunne jeg ikke vite om det noen gang var brukt silikon som tettning. Bruk av silikon gjør det umulig å få hefte for annet tettningsmiddel senere, såfremt det ikke rengjøres skikkelig og pusses ned. -noe jeg har lært her på forumet.

 

12.05.2012_020.jpg

 

Nå ser det ut til at jeg har glemt å ta bilde av en ferdig nytettet gjennomføring og jeg finner i skrivende stund heller ikke bilde av de nye røstjernfestene, så det får jeg ta bilde av i morgen. Uansett, nå har jeg kommet igang med prosjekttråden...

 

 

I båten var det dårlig, gammel båtlukt. Over mange år har det samlet seg mye drit nedi kjølen. På grunn av en lekkasje i enkeltlaminaltet ved radarmasten så har det rent vann inn og fulgt området under fettkoppen, videre under motor og deretter ned i kjølen. Mye gammel morro har med andre ord samlet seg opp her.

1 dags arbeid så var kjølen og motorrom vasket, samt cockpit stuverom hvor det har stått mange oljekanner og reserve dieselkanner med dieselsøl.. Brukte små, en hel pakke, svamper med grov og myk side, Zalo og grønnsåpe og mange vannskift, og selvfølgelig engangshansker. Etter også å ha vasket over alle flater, så er båten nå luktfri. Dog har jeg satt ut en kopp 35% eddik som sikkert har hjulpet på.

Mao,Zalo til rengjøring og grønnsåpe til god lukt gjør susen. Intet dyrt båt-spesialprodukt.

 

12.05.2012_036.jpg

 

Salongputer: Det skal nevnes at disse luktet kraftig av petroliumsprodukter som har fylt luften med dårlig lukt. Skumgummien luktet ille.

Samtlige puter har vært ute av båten. Vasket trekkene på 30 grader håndvask og Omo. Trekkene er hele og fine, så det er ingen grunn til å bytte disse enda. Skumgummien derimot var det bare å få ut av båt og hus så fort som mulig. Dog brukte jeg disse som mal for å lage nye. Ny skumgummi var igrunn en billig afere. Samlet sammen pent brukte overmadrasser som ikke lengre var i bruk. Altså gratis gjenbruk. Med tiden kan det hende at jeg kjøper helt ny skumgummi og bytter. Heldigvis var de gamle putene godt merket, det var også selve trekkene. Det ble da en lett sak å sette de nyvaskede trekkene og nye innlegg sammen.

18.05.2012_012.jpg

Edited by Ingar
Link to post

-postet forrige innlegg så jeg var sikker på at ting ikke gikk heden..

 

 

Jeg orker ikke vise bilder av hvordan det så ut under prosessen og viser heller stolt frem bilde av innredning som er skrudd opp og nyrenoverte puter på plass.... bare se for dere at det knapt nok var fotfeste å finne mellom alt verktøyet som lå på dørken.

I to uker lå mye av innredningen oppe i cockpit, heldigvis har jeg heldekkende cockpitkalesje, og den er gull verdt. Det var knapt nok sitteplass opp eller nede i salongen. Etterhvert fikk jeg nok av rotet og ting kom på plass etter en kvelds arbeid. Jeg har juksa litt i sløydtimen og hadde nok fått strykkarakter på noe av arbeidet. Men det viktigste er å komme seg på sjøen snart. Så nye hyller, som nå er tørre men har hatt noen fukt i seg og noe annet arbeid tar jeg til høsten. Mange av interiørskruene var eiret opp og alt byttet til syrefaste skruer. Senere skal jeg frese ut forsenkninger og sette inn teaknagler eller dekkende lister over.

18.05.2012_044.jpg

 

 

 

så da fortsetter jeg:

 

Dette er en oppfordring til alle dere som ikke har gått over gjennomføringer i dekket de siste årene: gjør det, tett på nytt FØR det blir lekkasje.

18.05.2012_001.jpg

Har har det gått en del vann inn som har endt opp i kjølen. Utett og ikke vedlikeholdt gjennomføringstettning.

Prosedyrer er samme som ved røstjerngjennomføring forklart tidligere. skrape, matte og aceton. deretter tec-7.

Dette har jeg nå gjort på nesten alt av gjennomføringer og skruer i dekk og dollbord. MAO tett båt. På enkelte steder er det fukt i balsakjernen i sandwichlaminatet. Arbeid med dette pågår og vil bli presentert senere ettersom det skrider frem.

Edited by Eureka
Link to post

Takker for innleggen. Ettersom en seilbåtkyndig har meldt seg på nett så fyrer jeg på med spørsmål som jeg søker svar på:

 

Ettersom selger fortalte meg at den ene vinsjen var litt løs i festet, den til storseilfallet, så skrudde jeg den opp i dag. Har gløttet litt på den tidligere, men i dag skrudde jeg den helt opp. Fant da ut at den som har montert den en gang på i forrige århundre jukset så det griner etter. Kun to gjennomgående bolter av 5-6 mulige. Hullene gjennom laminatet var noe utvidet kan man si, så jeg borret opp nye og festet den på nytt midlertidig til jeg finner nye bolter og muttere i rett lengde og dim. Gamle hull skal tettes og ny kledning i salongtaket må til.

21.05.2012_058.jpg

Da jeg skrudde opp den andre vinsjen på, tja blir det rufftaket som er på siden av nedgangen til salongen? , så var den ordentlig festet med alle gjennomgående bolter på plass. FIkk ånden over meg og ville smøre opp vinsjene.

 

Spørsmålet blir da, hva skal smøres med greaslignende middel og hva skal smøres med lettere oljer? Hvordan rense bort gammel greas for å gjøre alt etter boka? kjøpte noe greas på biltema som medlemmet "Poseidon" anbefalte i en tråd. Navnet på det kommer i morgen.

 

Skal alt på dette bildet smøres med grease?

21.05.2012_059.jpg

 

HEr har jeg tatt av den delen med to "lepper" på. Også disse var godt innsmurt med grease. Mener jeg leste en plass at disse skal være fri for tykk grease og skal smøres med lettere olje, som symaskinolje?

 

21.05.2012_061.jpg

Link to post

For å avslutte kveldens forfatterskap, så vil jeg presentere min nye venn, Yanmar 2GM20. Estimert timetall er 350. Det er liksom smykket i båten. Da jeg overtok båten lå det et lite lag med støv over den. Etter en time med tørking og noe spray på boks samt ny tørking ble den lekker.

 

12.05.2012_052.jpg

 

Motorromsisolasjonen skal byttes. Jeg har plukket ned all løs folie så det ikke havner noe i luftfilteret.

 

Jeg vil være varsom med å love for mye av ting som skal gjøres. Men jeg kan bebude at det blir bytte av elektrisk opplegg mtp sikringspanel etc samt motering av septikktak i løpet av kort tid.

Link to post

Når vi renser vinsjene demonterer vi dr helt og vasker av alt gammelt grease, deretter monterer vi på nytt med ny grease. Viktig å huske rekkefølgen på alle delene.

tror ikke at typen grease er spessielt viktig, men disse vinsjene må ha blitt smurt for ganske kort tid siden, mine hadde ikke blitt smurt på 3 år og de var helt uten grease.

Link to post

Når vi renser vinsjene demonterer vi dr helt og vasker av alt gammelt grease, deretter monterer vi på nytt med ny grease. Viktig å huske rekkefølgen på alle delene.

tror ikke at typen grease er spessielt viktig, men disse vinsjene må ha blitt smurt for ganske kort tid siden, mine hadde ikke blitt smurt på 3 år og de var helt uten grease.

 

jeg ser nå at jeg la ut et bilde av vinsjen etter at jeg hadde tørket av en del med papir og klina på et lag med ny greas. Det var igrunn greas på dem fra før, men pytt pytt.

Så det er ikke noe spesielt som skal smøres med tynn olje? "leppene" / klaffene med ei lita fjer på det siste bildet, skal den også ha greas? , Hva renses det med når en skal rengjøre? synes å ha lest white spirit en plass for en tid tilbake...?

 

Dette er nok de to peneste vinsjene mtp smøring. De har tross alt stått under sprayhooden. Når jeg senere i dag skal gå løs på vinsjene på mast og bom, så blir det nok noe annet. :)

 

Hvordan går det med nybåten din Goodwill?

Link to post

mener at jeg bare brukte grease, ikke spesielt mye, hadde hjelp fra en kamerat som hadde gjort det ofte.

 

Vi vasket først i whitesprit så la vi de videre i ett nytt kar med whitesprit, vasket en del av gangen.

Link to post

Takker for svaret Kristian. Møtte på et problem med å demontere 3 stk lewmar 6 singel speed vinsjer på bom og mast. Så det får jeg finne ut av mere i morgen...

 

I dag har det vært en lang dag i båten. Sitter i skrivende stund i båten med ipad og er ganske fornøyd med innsatsen. Ingen bilder i dag da jeg ikke får de inn på padda.. Uansett, i dag har det gått i kalesje og sprayhood-vask. Rift i sprayhood har jeg utbedret med spinnakertape. -godt nok. Vasket noen tau og skuret antisklidekk med tannbørste og zalo.

 

Tidligere i kveld bestemte jeg meg for at i natt blir første overnatting i båten. Så de siste 2 timene har gått med til å kutte til ny madrass til forpiggen. Et styr uten like å få en 120 cm madrass gjennom en trang dør. Deretter slåss den på plass og formskjære på stedet. Så nå er køya oppredd og jeg er klar for å busse lalle. Feil på strømanlegget i båten gjør at jeg ikke har cabinelys. Men det blir riktig så koselig med store kybbelys som både varmer og lyser opp. nydelig sommerdag her i Ålesund og mye båt på sjøen som passerer på fjorden. Lurer på om jeg så medlemmet "renita" i 20-tiden. Om noen timer blir det frokost på fordekket. Dette er livskvalitet.

Link to post

Nok en dag er omme og jeg skal ha natt nummer 2 i båten. Sov godt i natt, blikkstille på sjøen. Heller ikke i dag blir det noen bilder siden jeg sitter her med padda.

 

I dag gikk jeg løs på alle 9 vinsjene. 6 i cockpit og 3 på mast og bom. De tre på mast og bom hadde definitivt behov for stell. En satt fast og to gikk rundt begge veier. Fant en link til lewmar sin side som viste meg hvordan de skulle demonteres... Og det var til god hjelp. Etter en times rens med white spirit, bøtte og tannbørste fungerte de alle prikkfritt etter oppsmøring. Herlig.

Dummet meg ut da jeg demonterte en av de store vinsjene. Mistet den plastdel på sjøen, så det må jeg få tak i. Får bla litt i kataloger for å finne ut om dette

er standard båtbutikkvare. En fjær i en annen vinsj var knekt, så den må byttes.

Forstår det slik at det er man egenlig skal bytte alle fjærer når en først åpner, renser og smører opp vinsjer?

Til å være første gang jeg åpner en vinsj, så er jeg meget godt fornøyd med dagens innsats. Så etter å ha sitte i white spirit-dunst i x-antall timer i solsteika, så unnet jeg meg en tur utpå sjøen. Min aller første tur etter at jeg hentet båten! Stille på fjorden og mange båter. Tipper båtsalget og markedet tar seg opp i løpet av denne uken.

 

Det hadde vært hyggelig om andre Comfort-eiere melder seg i tråden så vi kan utveksle erfaringer. -det er en av grunnene til at jeg valgte den emnetittelen. Går utifra at alle med comfort tar en titt... Jeg skal som nevnt

montere septikktank, og det hadde vært kjent med innspill på plassering.

 

I morgen tenkte jeg å sette kursen for gjestehavna i Ålesund på dagtid. jeg fortjener det, selv om det er utrolig behagelig å sitte i båten å gjøre vedlikehold i nykjøpt båt.

Edited by Eureka
Link to post

Satte storseil i går for første gang. Alene i båten og det gikk igrunn ganske bra. Håper på mere vind neste gang og kanskje jeg prøver meg på forseil også :)

 

Men, kjapt spørsmål ang gear/propell og seiling. Når jeg seiler med motor avslått og gear i fri så høres det ut som at propellen, som er en to-bladet Gori foldepropell på strak aksel, går rundt. -lett dunkelyd. Synes å huske vagt noe om å sette den i gear for å stanse rotasjonen? -uansett, jeg satte den i revers og propellen tidde stille. -var det riktig av meg? :)

Link to post

som ulærd og ivirg gjør man dumme ting.. skulle rense og smøre opp en Lewmar-vinsj. Knotet litt og mistet en plastbit på sjøen.- den som holder den innerste akselen på plass. Så da er det bare å bestille fra en eller annen plass. ser at komplettfritid selger lewmar repkit. -men er det standard hyllevare hos lokale gode båtbutikker? en fjær var også knekt, men kunne sikkert skiftet flere...bare for å skifte..

Link to post

Da var det vel på høy tid med en oppdatering. Bruker mobilt bredbånd, så jeg får se hvor mange bilder jeg orker å laste opp i natt.

Ligger i skrivende stund i forpiggen etter nok en dag med jobbing i båten. Har bodd her 4-5 døgn nå, og trives godt ombord. Blir godt kjent og begynner å få innarbeidet rutiner ombord. Ganske effektivt å gjøre det slik. Siden 12v anlegget ombord er så som så, kobler fra batteria om natten pga sikkerhet, så har jeg ikke lys annet enn stearinlys og er kjekk batterilampe til belysning. -kommer til å slutte med stearinlys da det røyklegger båten så der svir i øya når alt skal slukkes...

Videre har jeg ikke strøm til ferskvannspumpa, så det går i vannkanner. Bunnventilen til toalettets sjøvann inn er fast, så jeg må hente vann for å skylle ned. Primitivt, men det gjør nok at jeg definitivt kommer til å få en skikkelig følelse av luksus når ting kommer på stell.

 

Men Wallas safeflam 1000 funker som bare juling.

 

Morgenrutinene starter ved leggetid. Da fylles 2 kasseroller med vann, viktig, og står klar til koking. -rutiner lært i forsvaret hvor det alltid skulle være varmt vann klart på multifulen...

Så ved morgengry, når fuglene synger, sola skinner og stille på fjorden, er det bare å komme seg i byssa å skru på kokeplata og Nrk P1.. Så er det toalettbesøk og tannpuss. Innen den tid er vannet lunkent og vasken fylles. Her går det forepløpig i den gamle gode vaskekluten og såpestykke. Et finurlig system drenerer vasken ned i doskåla. -Aldri sett dette før! -og jeg har dermed vann til å skyller med.

Etter nye 5 til 10 minutter koker kaffevannet og presskannen får gjøre jobben sin. To egg går i den siste kasserollen. 7 minutter senere er eggene og kaffen klar og frokost inntas.

 

27.05.2012_013.jpg

 

Så, siden sist så har jeg lagt vegg til vegg-teppe hele båten. Jeg er strålende fornøyd og det gav et stort løft for både komfort og inntrykket av båten. Det tok noen timer og siden jeg fikk en del til overs, så ble det teppe til cockpit også! Kommer tilbake med bilde av dette i morgen siden jeg glemte å ta bilde av nytt teppe med nylakket fot til salongbordet. Det har blitt gjort en del andre ting også, som jeg ikke kommer på nå. Må titte igjennom litt bilder i morgen når jeg er litt mere opplagt.

 

Jeg har knapt nok fått begynt med pollering utvendig, så det blir i morgen, for det blir regn på mandag. Må jo få litt sol på kroppen :)

Tenkte også å se på ei rekkestøtte som lekker, rett over sikkringspanelet. Den må ordnes. -og så var det den stømmen da.... det koker ned til at jeg går over anlegget og først bytter alle koblinger og merke alle ledninger, så ser jeg hva som skjer. sannsynligvis vil alt da fungere og så tar jeg det igjen senere.

 

-fortsatt ingen Comforteiere som gir seg til kjenne. Trenger som tidligere nevnt innspill på plassering av septikktank.

Link to post

Eureka, nybåten min ligger fortsatt på land. Gamlemotoren er ute og det er laget nye beddinger. Nymotoren er kanskje inne allerede, og det er en kjenning av deg - ferskvannskjølt Yanmar 2GM20F, og jeg må si jeg gleder meg til å teste den etter å ha lest din beskrivelse :-)

 

Hvis alt går etter planen blir det hentetur neste helg :-)

Link to post

Goodwill, det høres bra ut med en 2gm20f, ( "f" står vel for female? Hehe ) virker som en glimrende motor. Du kan jo faktisk hente ut varme til defroster og vv-tank med den motoren.

 

Når skal jeg se om jeg klarer å montere sammen varmelokket til wallas safeflame 1000. Det ser ut som det har ligge i orginalembalasjen siden 1990... aldri montert og fant det inni et klesskap båten. Artig med ovrraskelser. Skal også da gå over brennstoffslanger mtp fall på returslange og sjekke innfesting på eksosrøret. Har kjent svar eksoslukt når jeg har brukt kokeplatene.

 

Selv om jeg har en eber d4l ombord, så har jeg lyst til å få varmelokket til å virke. Da kan jeg utnytte den bedre siden jeg uansett må koke vann noen gange i løpet av dagen, samt en backup den dagen eberen streiker. Selv om en ikke skal skue hunden på håret, så der ikke eberen pen ut.

Edited by Eureka
Link to post

Hehe - jeg tenkte at f'en sto for ferskvannskjølt, men det heter kanskje ikke det på Yanmarsk? Gleder meg uansett til å ta den i bruk.

 

Det med varmtvann har jeg tenkt på, men tar en ting av gangen. Først motoren igang, så hentetur til Arendal og så skal vi på seilkurs før vi heiser seil på egen båt.

Link to post

....det er nok ferskvannskjølt, i motsetning til min. Jeg har vurdert å bygge om til ferskvannskjølt med tiden, men igrunn så har jeg kommet frem til at jeg dropper det. Må se det opp mot bruken og når jeghar behov for større mengder varmtvann, så er det når jeg ligger i gjestehavn eller egen brygge, og da har jeg landstrøm. Og med landsstrøm så vil jo en vv-bereder fungere utmerket. når jeg nå etterhvert skal bytte kraner på bad og bysse, kommer jeg til å montere krane for varmt og kaldt vann, så er det klart den dagen jeg setter inn bereder. Mulig jeg også monterer dusj i cockpit. Uansett, jeg har igrunn klart meg godt med bare kaldt vann disse dagene jeg har bodd i båten. igrunn helt topp å måtte koke en del vann om morgenen for det gir en så god lunk i salongen. -har jo fått montert varmetopp på wallas kokeren. Og det fungerer knall. Nå har jeg også fått testa ut eberen skikkelig, og den varmer skikkelig, selv om den er fæl og rusten.

 

I dag, og faktisk fortsatt sliter jeg med strømmen ombord. Begynte med å plukke ut batteriene for å rengjøre ned benkene samt se hva slags type batteri jeg hadde med å gjøre. Fikk meg en skikkelig overraskelse da jeg hoppa av lokka på 105 ah blybatteriet med syre. Flre av cellene var totalt inntørket og blyplatene hadde dels smuldret opp. Aldri sett makan. Misstenker at det kan komme av dårlig stell tidligere og at luftslangen til eberen går kloss inntil batteriet. Ser for meg at varmen fra røret har dampet bort mye vann.... Her må det ny plassering til. Så i hele kveld har det gått med tid til å finne og lade et annet batteri, dog et 62ah startbatteri, men det får duge til å teste. Har også gått over Støre deler av det elektriske og byttet en del kabelsko og koblinger... Gikk tom for koblinger så jeg lapper på det gamle og satser på at det er nok kontakt, selv om det ikke så pent ut.

 

Nei, nå får jeg koble sammen batteria for å teste. Kobler de alltid fra nettet når jeg legger meg... Stoler ikke helt på opplegget enda da det ikke er batterivelger/hovedsteømbryter på anlegget enda....

 

Da er det bare å krysse fingra..

Link to post

Der er du vel også inne på det som blir det neste å oppgradere for meg etter motoren, el-anlegget. Og det tenker jeg å få profesjonell hjelp til, i første omgang til en sjekk og deretter eventuell oppgradering. Visse ting leker jeg ikke med :)

 

Motoren min er originalt fersvannskjølt ja, det vet jeg.

Link to post

Etter sammenkobling av batteriene igjen, fungerte alt som før. Og intet av det elektriske opplegget som går via el-tavla fungerer. Ingen forandring der gitt. Jeg kommet til at feilen ligger i minus-siden da det er befengt med gamle koblinger som jeg ikke har utbedret annet jeg visulet har sett over og konkludert med at det ikke er bra.

Jeg vet nå hva jeg skal hadle inn og det blir vel en hundrelapp, og da kommer jeg billig unna for at alt funker.

 

Jeg kan lite om strøm, med respekt for de som kan det, men jeg holder tunga beint i munnen og følger det eksisterende opplegget. Så lenge jeg setter alt sammen slik det var fra før, bare med nye koblinger og ledninger, så skal det funke.

 

Det som var en veldig opptur etter jobben jeg gjore i går kveld, var at eberen jobbet enda bedre enn tidligere. Kneip på noen nye koblinger og det er åpenbart at den har fått får lite strøm. Var en helt annen fart på den. Nå er det bare spennende å se om motoren vil starte etter at jeg byttetbatteri til et mindre, fra 105 ah til 62 ah. Kan ikke finne noe i boka om hva den vil ha, men ettersom det forrige batteriet var ødelagt, så kan det da umulig bli værre.

 

Begynner å spekulere i om jeg skal finne frem mine gammeldagse liggeunderlag for å isolere skroget. Enkeltlaminat i skrog og sandwich i dekk merkes godt i forhold til komforten i Grandezzaen som har sandwich all over. Kan bli relavtivt klamt og fuktig om natten.

Link to post

For en kveld..

 

Merket at det buttet skikkelig imot i dag morges da jeg våknet i en kalt og klam skute. Sov en time til og da hadde sola kommet frem og da ble det fort varmt..

Tok meg en tur på land, kjørte hjem til leiligheten og vakset truser, gardiner til båten og strøk dem etterpå. Fint med nyvaskede og pene gardiner gitt :)

 

Når man ikke har tappet vann fra en krane på noen dager, men brukt kanner og flasker til alt, så er det litt rart og la vannet sildre i kranen hjemme.

 

I går konkluderte jeg med at jeg måtte ta grep på det elektriske ombord. Handlet et stort sett med koblinger på Biltema og satte igang for noen timer siden. Rensket opp bak el-tavla, basert på å klippe bort alle gamle koblinger og erstatte de nye. Alt ble jo da 2 cm kortere i et allerede knapt ledningsopplegg. Men det gikk. Kopierte det gamle og jaggu, her sitter jeg med lys i alle lamper, vann som renner i strie strømmer i kranen og navigasjonslys atpåtil. Er någet euforisk her jeg sitter.

 

Tar meg i skrivende stund en Nansen X.O ankerdram. Den første ombord i all forsiktighet. Syntes jeg fortjente det etter å ha ordna strøm og strøket gardiner :)

 

Noen skrev i en tråd om ledlys, at lakket mahogny interiør ikke får en like fin glød med ledbelysning. Jeg er inne på tanken å skifte, men jaggu er det ikke fint med mine 10W glødetrådperer i salong og lugar.

 

Nå som jeg har blitt kjent med det elektriske, tror jeg at jeg drar til med nytt el-panel. Loddinga på en tilkobling er skikkelig dårlig. Istede fpr å tulle med det gamle, smeller jeg inn noe nytt. Dessuten er det så mange smeltesikringer på ulike steder at det blir bra med automatsikringer... Trenger uansett å utvide med flere punkter..

 

Jaja, nok en dag i Comforten er over.

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...