Jump to content

16 fots åpen båt som står på tysse henger, sette ut båten alene?


fredsjo

Recommended Posts

Ja men da er jeg mer positiv enn hva jeg var før jeg skrev her! :)

 

Ser flere anbefaler å koble av strøm og fjerne lys osv.. Det troooor jeg ikke er mulig på min. På min kobler man av en klips og vinkler dem ut til siden. Er det et må-punkt?

Sikkert samme som på min. Du vipper de ut og thats it. Viktigste er å ikke duppe de i saltvann..

 

Her ser du min lykt utvippet, og tilogmed fruen klarte å vinsje opp båten;)

bilde

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post

Folk overgår hverandre i flinkhet, ja, ja. Det er godt for selvbildet, det.

Verre er det for oss som alltid har Murphy med på laget og erfarer at han alltid vil ha siste ord.

Han blir litt tausere om alt er godt planlagt og i god stand. Grus eller sand under drivhjulene er fordel å ha børstet vekk.

Hengeren bør passe godt til båten.

Mange ramper er styggelig bratte. Men de ser ikke slik ut før man sitter i bilen og skal opp igjen og røyklegger området med clutch-burnout...Da var plutselig den lille lette 16 fot'ern på 500 kg med for mange ekstra bensintanker, dregger og mye annet tungt ræl - plutselig blitt ganske tung likevel.

Link to post

 

Bare håper ikke rampen er så bratt, for da kan det vel i teorien bli vanskelig åkomme seg opp med en 110hk Octavia....  :giggle:

 

110 hk Octavia holder i massevis. I mine dager som båtselger (80-tallet) brukte jeg en Renault 4, og den hadde ikke plass til mange hester under panseret. Satt ut opp til Rana-Plast 530 HT/DC m/motor, og en gang i blant opp fra sjøen også. Gikk bra hver gang, utrolig nok.

 

 

Alle andre råd og veiledninger har du fått fra andre, så dette går nok bra skal du se  :thumbsup:

Redigert av Wallas Service (see edit history)

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post

Folk overgår hverandre i flinkhet, ja, ja. Det er godt for selvbildet, det.

Verre er det for oss som alltid har Murphy med på laget og erfarer at han alltid vil ha siste ord.

Han blir litt tausere om alt er godt planlagt og i god stand. Grus eller sand under drivhjulene er fordel å ha børstet vekk.

Hengeren bør passe godt til båten.

Mange ramper er styggelig bratte. Men de ser ikke slik ut før man sitter i bilen og skal opp igjen og røyklegger området med clutch-burnout...Da var plutselig den lille lette 16 fot'ern på 500 kg med for mange ekstra bensintanker, dregger og mye annet tungt ræl - plutselig blitt ganske tung likevel.

Det er viktig å planlegge og tenke i 5 sekunder på hva som kan gå galt og deretter ta forholdsregler. Jeg bruker en Jeep Grand Cherokee til båtutsett/opptak og med 4 hjulstrekk , lavgir, automat og V8 går det som en lek. Hadde aldri turt det samme med en forhjulstrekker el.

Link to post

Her på Nordvestlandet med flo og stor fjære må en tenke strategisk. Det verste tidspunkt en velger nå på våren, er fjære, med sleipe på båttrekket nede ved sjøkanten og derav dårlig hjulgrep på bilen. Hestekreftene og biltype spiller ofte mindre rolle på en båt under 1000 kg.

 

Godt poeng! Husker jeg var avhengig av å sjekke når det var høyvann. Ved lavvann måtte jeg kjørt hele ekvipasjen under vann...

 

 

Link to post

Folk overgår hverandre i flinkhet, ja, ja. Det er godt for selvbildet, det.

Verre er det for oss som alltid har Murphy med på laget og erfarer at han alltid vil ha siste ord.

Han blir litt tausere om alt er godt planlagt og i god stand. Grus eller sand under drivhjulene er fordel å ha børstet vekk.

Hengeren bør passe godt til båten.

Mange ramper er styggelig bratte. Men de ser ikke slik ut før man sitter i bilen og skal opp igjen og røyklegger området med clutch-burnout...Da var plutselig den lille lette 16 fot'ern på 500 kg med for mange ekstra bensintanker, dregger og mye annet tungt ræl - plutselig blitt ganske tung likevel.

Vi er så klart perfekte på det meste her:)

 

Jeg har stått fast i flere båtramper med forskjellige biler, og det er viktig å være forsiktig, men med den båtstørrelsen/vekta er det ikke så vanskelig. Regner da med at bilen er i ok stand og at han er forberedt på å brenne litt clutch.

 

De gangene jeg har stått fast har det enten vært grusrampe eller alt for tung last.

Flo og fjære er også viktig om det er store forskjeller. For det første kan det være fryktelig glatt ved fjære. I tillegg er mange ramper for korte ved fjære sjø.

 

Jeg har blitt dratt opp av Nissan patrol flere ganger, så det er alltid betryggende å ha en sånn stående i nærheten.

 

Jeg har hatt båtplass i 3 sesonger nå, og hadde 10 år med båt på henger tidligere så har sjøsatt mange ganger.

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post

Setter ut og tar opp båt på 21 fot med en SAAB.

Den hadde forhjulstrekk sist jeg kjente etter.

Jeg refererte ikke til din båt/bil men til min egen erfaring og mine forhold.  Fysikken er jo ganske grei. Har du tung båt på kroken i oppoverbakke så får du mindre tyngde på forhjulene og lettere for å få problemer på en glatt rampe. Dette gjelder også for SAAB

Redigert av TerjeFjern (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...