Jump to content

16 fots åpen båt som står på tysse henger, sette ut båten alene?

fredsjo

Recommended Posts

Hei

Har fått meg båt som i dag står på henger i hagen. Har lyst å få testet denne til helgen, men alt av kompiser og det som kan krype og gå i omgangskretsen min er opptatt. Er det praktisk mulig å sette ut og ta opp på henger igjen - alene?

Er en 16 fots åpen båt som står på en tysse henger (ny henger, men minste modellen). 

Har satt ut båt fra henger før, men da har vi alltid vært noen mann.. Og det er noen år siden sist nå..

Jeg klarer greit å ta opp og sette ut min 19 foter (veier rundt tonnet) alene, men da bør det helst være vindstille.  Henger med selvjusterende vugge, vinsj i god stand og høvelig grei rampe må til.  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Takk for mange tilbakemeldinger :) 

Er vinsj ja. Er det som er største spørsmålet mitt nå, om jeg klarer å dra den opp med denne vinsjen.. Men tror det skal gå. Den virket sterk og fin når jeg dro båten opp fra en tralle den sto på når jeg kjøpte den.

Ser det står i beskrivelsen av hengeren min at den har "Goliath vinsj"... 

http://www.tysse.no/produkter/11/B%C3%A5thenger/6003B00/Bathenger_6003_750kg#product-benefits-tab

Bør jo funke det!?

Den totale vekten på henger pluss båt er i underkant av 500kg anslår jeg.

Bare håper ikke rampen er så bratt, for da kan det vel i teorien bli vanskelig å komme seg opp med en 110hk Octavia....  :giggle:

Redigert av fredsjo (see edit history)

Bare håper ikke rampen er så bratt, for da kan det vel i teorien bli vanskelig å komme seg opp med en 110hk Octavia....  :giggle:

værre om den er glatt :)  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Definitivt et må punkt hvis det er saltvann vi snakker om. Ellers må du skifte lys i løpet av sommeren  :smiley:

Til og med de nyeste helkapslede LED lampene bør man være litt forsiktig med. Har du prøvd å vinkle dem ut? Tror kanskje de går ut og opp, da blir det jo bedre.

Tar min 15 foter opp og ned for hver gang den skal brukes. Rygger aldri så langt ned at lys eller senter på hjula går under vann, går veldig greit likevel.

Vipp opp motoren så den ikke tar nedi når båten passerer vippepunktet  :smiley:

Som de sier; ikke noe problem! Har rampen grei standard og du sikrer bilen godt (stans av motor i 1.gir hvis du har manuell og skikkelig håndbrekk).

Jeg har alltid håndtert en 23" Nidelv med langt større vekt alene, både opp og ned med håndwinsj. Det skal sies at jeg brukte en egnet bil ved denne dårlige og bratte rampen.

PS. Fort gjort å glemme kanskje er å ikke gå igjennom forløpet i hodet først. Tau klart osv..

Bare ikke svi av kløtsjen ved opptak ;)

Bør gå fint. Båten går på omtrent av seg selv, så lenge den treffer den første kjølrullen. Bruk god tid så retter båten seg opp når vinsjen er stram. Når du ser båten er rett bakover fra hengeren, er det bare å vinsje opp.

Om det er flere som skal bruke rampen kan det være litt stress, men samtidig er det sikkert noen som vil hjelpe deg.

Om du spinner og ikke kommer opp, slipp båten litt bak på hengeren.. Da får du mere marktrykk på forhjulene, men det bør ikke være nødvendig med såppas lett båt..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Og ikke kjør hengeren ut i sjøen, og spyl den gjerne godt med ferskvann etterpå! Når det gjelder hengere så gjelder to klare regler; ikke lån den bort og ikke kjøp en brukt henger. Jeg grøsser når jeg til stadighet ser at folk "sjøsetter" hele hengeren og ikke tenker på konsekvensene av saltvann eller gidder å spyle den etterpå.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

En del større båter må nok rygges nedi sjøen på sånne støpte opptrekk. Jeg har funnet en støpt ramp der vannet går akkurat opp til kanten og det er dypt vann utenfor. Rygger da helt til vannkanten og senker båten uti vannet med vinsjen. Det er fin helling der så båten tar fint vannet bak før den glir uti. Da slipper jeg allt jobben med å spyle bort sjøvann i hjul og nav og bremser, samt problem med det elektriske i sjø.

Ja men da er jeg mer positiv enn hva jeg var før jeg skrev her! :) 

Ser flere anbefaler å koble av strøm og fjerne lys osv.. Det troooor jeg ikke er mulig på min. På min kobler man av en klips og vinkler dem ut til siden. Er det et må-punkt?

På hengeren til min 21 fots båt så holder det å rygge til hengerens bakerste dekk akkurat ikke er i sjøen,dvs. da er hengeren tørr onder hele operasjonen og du trenger ikke tenke på det elektriske. Du vipper bare lysene til siden på nye hengere for å få båten forbi. Du kommer de også lettere opp igjen med bil og henger på den måten.

Lykke til :thumbsup:

Men når båten tas opp så går jeg ut ifra at det er saltvann som drypper ned på henger og lys og greit med litt spyling med ferskvann?

Henger kjøpes nytt på tilbud og selges etter 8/10 år til forbausende liten reduksjon i pris og ingen utgifter til vedlikehold underveis.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...