powermickel Startet 27.April.2016 Del på Facebook Startet 27.April.2016 Hei. Skal skifte Furlexen min som ble ødelagt ved siste seilasen. Nå lure jeg på om det holde med en 104S Furlex eller MÅ jeg ha en 204S på maxi999 som har 33ft. ? mvh powermickel Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 28.April.2016 Del på Facebook Svart 28.April.2016 Ikke bare str på genoa som avgjør. Med brøkdelsrigg har du mere vekt i båten enn en mastheadrigget båt med samme genuastr. Gå opp til 204, definitivt. Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Euklid Svart 28.April.2016 Del på Facebook Svart 28.April.2016 Jeg skifter muligens ut min i nær fremtid. Skal i tilfelle ha 204S. 32 fot båt, masthead-rigg. Sitér dette innlegget Link to post
powermickel Svart 28.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2016 (redigert) Dette her er resultatet av for mye moment på rulla. Hele forstagsprofilen har vridd seg. Redigert 28.April.2016 av powermickel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 28.April.2016 Del på Facebook Svart 28.April.2016 Det så ikke bra ut, vet du hva som skjedde? De skal tåle mye, og det skal ikke være nødvendig å bruke så voldsomme krefter for å få rullet inn seilet. Min er samme utgave som din, og har vært gjennom mye og tildels hard seiling uten at jeg har trengt å påføre den så enorm belastning. Sitér dette innlegget Link to post
Nevermind Svart 28.April.2016 Del på Facebook Svart 28.April.2016 Tør jeg gjette på at det forseilet er forsøkt vinsjet inn med passe mye vind i seilet? Sitér dette innlegget Link to post
powermickel Svart 28.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2016 (redigert) Ja, det var 17knop vind og i tilleg har wireren for fallet løsnet og vridd seg rundt forstaget. Hele "toppen" har kolapset og bare 1/4 del seilet har vært rullet inn. Så det var ikke mulig og verken rulle inn eller ut seilet. Siste løsning etter at jeg har voldtat furlexen med vinchen var da å løsne alle tau og sirkle ca 20 sirkler får å få seilet rullet inn med hjelp av vinden... Redigert 28.April.2016 av powermickel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 28.April.2016 Del på Facebook Svart 28.April.2016 Hmm. Har du hatt rett vinkel mellom fall og forstag? Jfr side 14 her: http://www.seldenmast.com/files/1426855952/595-018-S.pdf Sitér dette innlegget Link to post
powermickel Svart 28.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2016 (redigert) ..antagligvis ikke, vet ikke hvorfor det har skjedd, men nå er det forseint og hele greia må skiftes Neste utfordring er å får seilet av fra forstagsprofilen som er ca. 180* vridd.. Må sikkert ned komplett og forstagsprofilen må da kuttes i deler uten å skade seilet (som er heldigvis ikke skadet :) ) Redigert 28.April.2016 av powermickel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 28.April.2016 Del på Facebook Svart 28.April.2016 Genoafallet ditt er i wire, ikke sant? Over tid sliter fallet seg gjennom halyard leaden (styrbygel på svensk, tydeligvis), og når denne har fått slitt seg helt gjennom ligger alt til rette for et herlig kaos. Når du monterer ny kan du kanskje vurdere om du skal bytte ut fallet med en taustump, så slipper du slitasjeproblemet. Alternativt er å være flink på å inspisere slitasjen. Forstaget får du løsnet ved å slakke så mye som mulig på akterstaget, og så ved behov trekke masta litt frem med et fall. Sitér dette innlegget Link to post
powermickel Svart 28.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2016 Forstaget får du løsnet ved å slakke så mye som mulig på akterstaget, og så ved behov trekke masta litt frem med et fall. Sjønner ikke helt hva du mener men ja du har rett, fallet er i wire. Problemet her er at jeg får ikke trekket ned genuaen fordi forstaget-aluminiumsprofilen har vridd seg og seilet er klemmet fast i sporen slikk at jeg må prøve å kutte profilen i flere deler uten å skade seilet etter jag har demontert hele forstaget (FLXen) :/ Sitér dette innlegget Link to post
njal Svart 28.April.2016 Del på Facebook Svart 28.April.2016 (redigert) Jeg har furlex 100s (ca. samme som 104s) på min fenix, var jeg deg ville jeg gått for 204s Redigert 28.April.2016 av njal (see edit history) Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
powermickel Svart 28.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2016 Jeg har furlex 100s (ca. samme som 104s) på min fenix, var jeg deg ville jeg gått for 204s Hvorfor? Ikke fornøyd, for svake? Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 28.April.2016 Del på Facebook Svart 28.April.2016 For dimensjonering, se øverste tabellen på side 6 her: http://www.seldenmast.com/files/1452853745/597-147-E.pdf Tror ikke det skal være så mye å lure på at 204S er rett svar. Om det er et stort poeng å få ned prisen litt ville jeg nok heller sett på enn billigere produsent enn å gå for et underdimensjonert opplegg. Sjønner ikke helt hva du mener men ja du har rett, fallet er i wire. Problemet her er at jeg får ikke trekket ned genuaen fordi forstaget-aluminiumsprofilen har vridd seg og seilet er klemmet fast i sporen slikk at jeg må prøve å kutte profilen i flere deler uten å skade seilet etter jag har demontert hele forstaget (FLXen) :/ For å få av forstaget må du sørge for at det ikke står i spenn, ellers får du ikke ut riggboltene. Derfor må du løsne akterstaget og hale masta fremover. Da vil du kunne trekke ut bolten som holder Furlexen nede. Så må du opp i masta for å gjøre samme operasjon der. Sitér dette innlegget Link to post
Nevermind Svart 28.April.2016 Del på Facebook Svart 28.April.2016 Det er en forholdsvis enkel sak å tilpasse/montere ny furlex, men vær nøye i alt du gjør, og vinkelen mellom genoafallet der det kommer ut av masten og forstaget er viktig. Hvis seilet ditt har for kort forlik kan du til en viss grad justere vinkelen ved å legge en wire med sveggede løkker mellom trommelen på furlexen og genoaens fremre/nedre hjørne. Vær da ops på at genoaen kommer noe høyere, men det vil neppe være snakk om mange centimetrene. Lykke til :-) Sitér dette innlegget Link to post
njal Svart 28.April.2016 Del på Facebook Svart 28.April.2016 Hvorfor? Ikke fornøyd, for svake?Jeg er veldig fornøyd med 100s, men som jeg skrev det er på en fenix. Maxi Fenix er 28 fot. Jeg vil tro det er en del større krefter ute å går på din båt. Kjipt med underdimensjonert rulleforstag. Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
powermickel Svart 29.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April.2016 Tusen takk for tipsene folkens!! Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 29.April.2016 Del på Facebook Svart 29.April.2016 slikk at jeg må prøve å kutte profilen i flere deler Nja. Forstagsprofilen din er i flere deler. Holdt sammen av sperrehaker. Hvis du legger forstaget på et flatt underlag og ruller det ut til en seksjon er fri hekter du den av. Ruller ut mer, og hekter av den. Du må ta av Stalok'en i bunnen først. Hvis rulla og svivelen er uskadd bytter du bare profilene. De er relativt billige. Stalok'en kan settes på igjen med litt tålmodighet. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 30.April.2016 Del på Facebook Svart 30.April.2016 Byttet fra original Facenor til Furlex i år grunnet skader på både wire og rullen. Etter anbefalinger fra både brukere og montør endte jeg nokså soleklart på 204s Båten er en hanse 312 på 31 fot. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
powermickel Svart 30.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2016 Ja, da blir det vel 204S på meg også! Takker alle for gode tips og innspill! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.