Jump to content

Furlex 104S eller 204S for Maxi999 (33ft) ?

powermickel

Recommended Posts

Ja, det var 17knop vind og i tilleg har wireren for fallet løsnet og vridd seg rundt forstaget. Hele "toppen" har kolapset og bare 1/4 del seilet har vært rullet inn. Så det var ikke mulig og verken rulle inn eller ut seilet. Siste løsning etter at jeg har voldtat furlexen med vinchen var da å løsne alle tau og sirkle ca 20 sirkler får å få seilet rullet inn med hjelp av vinden...  :sweat:

Redigert av powermickel (see edit history)

..antagligvis ikke, vet ikke hvorfor det har skjedd, men nå er det forseint og hele greia må skiftes  :sad:  Neste utfordring er å får seilet av fra forstagsprofilen som er ca. 180* vridd.. Må sikkert ned komplett og forstagsprofilen må da kuttes i deler uten å skade seilet (som er heldigvis ikke skadet :) )

Redigert av powermickel (see edit history)

Genoafallet ditt er i wire, ikke sant? Over tid sliter fallet seg gjennom halyard leaden (styrbygel på svensk, tydeligvis), og når denne har fått slitt seg helt gjennom ligger alt til rette for et herlig kaos. Når du monterer ny kan du kanskje vurdere om du skal bytte ut fallet med en taustump, så slipper du slitasjeproblemet. Alternativt er å være flink på å inspisere slitasjen.

Forstaget får du løsnet ved å slakke så mye som mulig på akterstaget, og så ved behov trekke masta litt frem med et fall.

Forstaget får du løsnet ved å slakke så mye som mulig på akterstaget, og så ved behov trekke masta litt frem med et fall.

Sjønner ikke helt hva du mener men ja du har rett, fallet er i wire. Problemet her er at jeg får ikke trekket ned genuaen fordi forstaget-aluminiumsprofilen har vridd seg og seilet er klemmet fast i sporen slikk at jeg må prøve å kutte profilen i flere deler uten å skade seilet etter jag har demontert hele forstaget (FLXen)  :/

For dimensjonering, se øverste tabellen på side 6 her: http://www.seldenmast.com/files/1452853745/597-147-E.pdf Tror ikke det skal være så mye å lure på at 204S er rett svar. Om det er et stort poeng å få ned prisen litt ville jeg nok heller sett på enn billigere produsent enn å gå for et underdimensjonert opplegg.

Sjønner ikke helt hva du mener men ja du har rett, fallet er i wire. Problemet her er at jeg får ikke trekket ned genuaen fordi forstaget-aluminiumsprofilen har vridd seg og seilet er klemmet fast i sporen slikk at jeg må prøve å kutte profilen i flere deler uten å skade seilet etter jag har demontert hele forstaget (FLXen)  :/

For å få av forstaget må du sørge for at det ikke står i spenn, ellers får du ikke ut riggboltene. Derfor må du løsne akterstaget og hale masta fremover. Da vil du kunne trekke ut bolten som holder Furlexen nede. Så må du opp i masta for å gjøre samme operasjon der.

Det er en forholdsvis enkel sak å tilpasse/montere ny furlex, men vær nøye i alt du gjør, og vinkelen mellom genoafallet der det kommer ut av masten og forstaget er viktig.  Hvis seilet ditt har for kort forlik kan du til en viss grad justere vinkelen ved å legge en wire med sveggede løkker mellom trommelen på furlexen og genoaens fremre/nedre hjørne.  Vær da ops på at genoaen kommer noe høyere, men det vil neppe være snakk om mange centimetrene.  Lykke til :-) 

slikk at jeg må prøve å kutte profilen i flere deler 

Nja. Forstagsprofilen din er i flere deler. Holdt sammen av sperrehaker.

Hvis du legger forstaget på et flatt underlag og ruller det ut til en seksjon er fri hekter du den av. Ruller ut mer, og hekter av den.

Du må ta av Stalok'en i bunnen først.

Hvis rulla og svivelen er uskadd bytter du bare profilene. De er relativt billige.

Stalok'en kan settes på igjen med litt tålmodighet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...