Kenneth 81 Startet 28.April.2016 Del på Facebook Startet 28.April.2016 Jeg holder på å montere vannbasert varmesystem i snekka mi, dette blir koblet til motoren via en varmeveksler. I den forbindelse tenker jeg å bytte frostvæske på Yanmaren. Gudene vite når det ble gjort sist så tenker det er greit å få det gjort når man først er i gang med å skru på kjølingen. Det er for tiden blå frostvæske på motoren. Jeg lurer litt på å bytte til rød. Hva bør jeg tenke på for at det skal gå bra? Regner med at jeg må skylle grundig igjennom motoren før jeg har på ny frostvæske. Fylle opp med vann og kjøre varmt ett par tre ganger kanskje? Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Arvid_A Svart 28.April.2016 Del på Facebook Svart 28.April.2016 Yanmar anbefaler rød silikatfri "long life" frostvæske. Ved bytte fra blå til rød, bør du først kjøre en skyllerunde med rent vann etter at du har tappet av den gamle kjølevæska. Deretter anbefales det å kjøre en runde med Systemrens, med påfølgende skylling, før du fyller på den røde væska. Her, på side #857 finner du Yanmars anbefalte frostvæsketyper:https://baatplassen.no/i/topic/66093-tr%C3%A5den-med-alt-om-yanmar/page-43 Sitér dette innlegget Link to post
offpist Svart 28.April.2016 Del på Facebook Svart 28.April.2016 Jeg gjorde dette på min Yanmar 4JH4E i fjor. Det er bare å tømme helt.. fylle på ferskvann... kjøre motoren varm.. la den kjøle seg ned litt og tømme av. Kanskje til og med gjenta en gang til. Spesielt viktig er det om du har egen sløyfe som går til varmtvanntanken, for frostvesken som er i den kretsen vil kanskje ikke tømmes på naturlig måte uten å skylles igjennom. Sitér dette innlegget Link to post
Otto R Svart 28.April.2016 Del på Facebook Svart 28.April.2016 Hva galt kan skje med blå frostvæske ? Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 28.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2016 Hvis jeg har skjønt ting rett så er den røde litt "snillere" mot motoren (ganske mye snillere om man har aluminiumstopp om husken er på lag med meg i dag), samt så varer den lengre. (Både rød og blå frostvæske mister sin evne til rustbeskyttelse og frostsikring over tid). Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Arvid_A Svart 28.April.2016 Del på Facebook Svart 28.April.2016 Otto R, her står det litt om hva som kan skje (se fra side #862):https://baatplassen.no/i/topic/66093-tr%C3%A5den-med-alt-om-yanmar/page-44 Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 28.April.2016 Del på Facebook Svart 28.April.2016 Jeg ville ha gått over til VP gul kjølevæske eller tilsvarende som har 4 års skiftintervall. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.