Jump to content

Yanmar 4JH3DTE, skifte av diesel grovfilter

Skate

Recommended Posts

Jeg skal skifte grovfilter på min Yanmar  4 JH3DTE, men er usikker på hvordan jeg skal gå frem.

Skal jeg klemme av tilførselslangen først eller er det bare å åpne filterholderen via toppskruen.

Når jeg skal sette inn nytt filter, må jeg da fylle opp "koppen" i beholderen med diesel først?

Og når alt er satt sammen - skal jeg da pumpe ved finfilteret til det ikke er mer luftbobler?

Ser også at gummipakning ved tappepunkt på beholder er morken, men det går muligens an å få tak i ny?

CAV filter?

1. Steng krana på tanken
  2. Bytt filter
  3. Åpne krana

Så vidt jeg husker pleier jeg å åpne en lufting på filteret, så renner det fullt av seg selv. Pumpa på motoren bruker du bare når du har byttet finfilter, og det skulle du vel ikke bytte? Hvis ikke må du pumpe ut mye diesel før du får noen luftbobler. Denne motoren er selvluftende så den harker seg gjennom noen luftbobler. Bare hold litt frisk tomgang til lufta er ute.

Ny pakning til dreneringsplugg samt O-ringer følger med filteret :thumbsup:

Men du kan jo alltids få med deg en du kjenner som har gjort det før :wink:

Redigert av Komodo (see edit history)

CAV filter?

1. Steng krana på tanken
  2. Bytt filter
  3. Åpne krana

Så vidt jeg husker pleier jeg å åpne en lufting på filteret, så renner det fullt av seg selv. Pumpa på motoren bruker du bare når du har byttet finfilter, og det skulle du vel ikke bytte? Hvis ikke må du pumpe ut mye diesel før du får noen luftbobler. Denne motoren er selvluftende så den harker seg gjennom noen luftbobler. Bare hold litt frisk tomgang til lufta er ute.

Ny pakning til dreneringsplugg samt O-ringer følger med filteret :thumbsup:

Men du kan jo alltids få med deg en du kjenner som har gjort det før :wink:

Dette forutsetter at dieselnivå i tank ligger høyere enn filteret.

Så vidt jeg kan se av bildet ditt Skate så er ikke dette et filter i ordets betydning, men en enkel vannutskiller med en skål innvendig som bare skal vaskes ren for skitt fra tanken. En enkel og grei sak.

Jeg har selv hatt flere slike og de fungerer greitt. Tappeskruen under er for å tappe vann. For å rengjøre den må du løsne den skruen som sitter i midtten oppå. Ved påmontering er det lurt å fylle koppen med diesel for å slippe å kinne for mye på motoren. ( Har samme motor som du.)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...