Jump to content

Kjøpt for liten henger #&..!** Hvor nøye kontrolleres dette..?

R.O

Recommended Posts

Det jeg egentlig lurte på hva kommentaren til Fjordgrynt: "kommet en egen klausul i forskriften nå som eksplisitt for båtfrakt tillatter at lasten (båten)  stikker litt utover ellers tillatt lastebredde, uten krav om løyve eller følgebil.".

Det var snakk om at disse reglene skulle komme når jeg tok BE, men har ikke funnet de. Spesielt praktisk for lette båter hvor man kan slippe en overdimensjonert henger for å tilfredstille kravet vedr lastebredde.

Etterskrift:

Fant den;

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1990-01-25-92

§ 3-4 1 b

Redigert av Skjær i sjøen (see edit history)

Representant for Folk i båt-bevegelsen og venn av paraplydreggen.

Enda godt det ble fjernet, de bør rydde opp i dette og heller slå en strek over alle unntaksreglene. Si alle som tar b-lappen etter en vis dato må ha B96 for og kjøre over 750kg.

Trekker selv båt og biler med Pajero, så slipper og tenke så mye på alle reglene. Trekke vekt 3500kg. og selvfølgelig. BE lapp.

Var vel også snakk om fra EU/eøs at ingen ny biler skal ha mer trekke vekt en egenvekt i vognkort. Gjelder ikke suv++.

Jeg har selv en henger som blir akkurat for liten til en Sting 570 med 115 hk. Ringte den lokale trafikkstasjonen og forklarte at jeg ikke kunne kjøpe større henger grunnet totalvekt. Og med full tank drivstoff hadde jeg en overvekt på ca 100 kg. De bladde i lovverket og etter en stund fikk jeg til svar at det var ikke noe problem. Jeg kunne godt kjøre med 100 kg overvekt, om jeg ble stoppet i vektkontroll skjedde det ingenting. Kunne i følge dem kjøre med over 100 kg i overlast uten at det var ulovlig.

Jeg har selv en henger som blir akkurat for liten til en Sting 570 med 115 hk. Ringte den lokale trafikkstasjonen og forklarte at jeg ikke kunne kjøpe større henger grunnet totalvekt. Og med full tank drivstoff hadde jeg en overvekt på ca 100 kg. De bladde i lovverket og etter en stund fikk jeg til svar at det var ikke noe problem. Jeg kunne godt kjøre med 100 kg overvekt, om jeg ble stoppet i vektkontroll skjedde det ingenting. Kunne i følge dem kjøre med over 100 kg i overlast uten at det var ulovlig.[/.

Det ville jeg hatt skriftlig. Mulig de har bestem seg for ikke å straffe folk med 100 kg overlast, men å si at det er lovlig blir noe annet.

600kg er oppgitt vekt på motor og båt. Jeg brukte nettet til å finne båtvekten før hengerkjøpet, men i instruksjonsboken så jeg i ettertid at denne vekten er noe høyere. Men jeg har som du sier en mistanke om at vekten kan være en del over dette også, båten veies vel uten batteri, kontrollbokser, styr etc etc... Så det baller nok fort på seg.

Ny henger kunne selvfølgelig vært et alternativ, men dessverre gir ikke regelverket meg noen intensiver for dette. Båten jeg har i dag er 16,5 fot - skulle jeg investert i en ny henger måtte den også kunne dekket en større båt. Bilen min kan trekke 2t, og har en maks tillat totalvekt på 2150kg - følgelig kan jeg ikke kjøpe en henger med totalvekt over 1350kg før det blir ulovlig å trekke med B sertifikat..

Jeg svingte innom en vekt på vei til Sørlandet i fjor, men da jeg så at to kontorister på vegstasjonen hadde utsikt rett ut på vekten kjørte jeg diskret videre uten å veie. Jeg ville nødig risikere "vennlig assistanse" som endte med videre kjøreforbud..

Det finnes kanskje en rekke ubemannede vekter der jeg kan ta en kontroll?  Er det marginal overvekt så kjører jeg videre, men er det langt over så får jeg vurdere ny henger...

Bare husk at det er AKTUELL TOTALVEKT som gjelder. Eksempelvis kan man trekke en båthenger som har høyere tillatt totalvekt bare aktuell totalvekt er innenfor. Dette gir rom for å kunne ha en litt større henger selv om båten er litt mindre...

Nå må vi ikke overdrive her. Avkortning får du kun hvis det er årsakssammenheng mellom skaden og overtredelsen. På godt norsk: Du kan få avkortning hvis hengeren knekker sammen eller på annen måte direkte fører til en kollisjon.

Jeg oppfordrer på ingen måte til lovbrudd, men jeg hadde i vært spesielt bekymret... Mulig vegvesenet grynter litt og nekter deg å kjøre videre, men det er vel worst-case...

vel, om han kjører av veien, mister båten av hengeren, eller liknende, så ligger bevisbyrden hos sjåføren om å bevise at overlasten ikke har forårsaket uhellet. kan han ikke det blir det avkorting uansett. 

Riktig som alle innleggene sier.

Nå er vel ikke det et problem for deg sikkert, men husk at tillatt totalvekt for bil og henger tilsammen ikke overskrider 3500kg.

PS. Når hengeren din er uten last er det 80 km/t.

det kommer an på førerkortklasse. har du B så kan ikke totalen bil+henger overskride 3500kg dersom hengeren er uten brems, for henger med brems kan du dra 750kg selv om bilen har en totalvekt på 3500kg. altså totalt 4250kg. har du BE kan du uansett dra den vekten bilen er godkjent for å dra. i mitt tilfelle (Dodge RAM) kan jeg lovlig dra henger på 3500kg, selv om bilen har totalvekt på 3400kg. 

det kommer an på førerkortklasse. har du B så kan ikke totalen bil+henger overskride 3500kg dersom hengeren er uten brems, for henger med brems kan du dra 750kg selv om bilen har en totalvekt på 3500kg. altså totalt 4250kg. har du BE kan du uansett dra den vekten bilen er godkjent for å dra. i mitt tilfelle (Dodge RAM) kan jeg lovlig dra henger på 3500kg, selv om bilen har totalvekt på 3400kg. 

Det er riktig, campingvogn-regelen har jeg siktet til i tråden. Har du B er det total bil + henger 3500kg brems eller ikke . Mener bare det er viktig poeng å huske at det aktuell totalvekt som teller, det er ofte det som åpner for mange diskusjoner...

Tillatte maks og begrensninger kommer selvfølgelig an på hvilke førerkortklasser i kombinasjon med vognkort.

Campingvogn-regelen tar vel utgangspunkt i tillat totalvekt, ikke aktuell vekt.

"Etter den såkalte «campingvogn-regelen» kan man med klasse B trekke en tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg hvis summen av tilhengerens tillatte totalvekt + bilens tillatte totalvekt er høyst 3500 kg. Trekker man bilens tillatte totalvekt ifra 3500 kg, finner man tilhengerens maksimum tillatte totalvekt."

http://www.vegvesen.no/forerkort/har-forerkort/Hva+har+du+lov+a+kjore/Personbil+%28klasse+B+og+B+96%29

Representant for Folk i båt-bevegelsen og venn av paraplydreggen.

Campingvogn-regelen tar vel utgangspunkt i tillat totalvekt, ikke aktuell vekt.

http://www.vegvesen.no/forerkort/har-forerkort/Hva+har+du+lov+a+kjore/Personbil+%28klasse+B+og+B+96%29

Riktig det, litt klønete formulert av meg. Var ment som to forskjellige ting dette. Se bort ifra campingvogn-regelen, aktuell totalvekt som teller. For mange betyr dette at man kan kjøre lovlig og sikrere med en henger som tåler litt mer, enn en akkurat-henger ;)

Riktig det, litt klønete formulert av meg. Var ment som to forskjellige ting dette. Se bort ifra campingvogn-regelen, aktuell totalvekt som teller. For mange betyr dette at man kan kjøre lovlig og sikrere med en henger som tåler litt mer, enn en akkurat-henger ;)

Hvis ikke jeg misoppfatter deg mener jeg at du har feil. Har du ikke BE-lappen er det tillatt totalvekt som gjelder.

Redigert av Kallethekid (see edit history)

Hvis ikke jeg misoppfatter deg mener jeg at du har feil. Har du ikke BE-lappen er det tillatt totalvekt som gjelder.

tillatt totalvekt på B-lappen, aktuell totalvekt på BE. (dog kan ikke hengerens tilatte totalvekt overskride 3500kg) 

man kan uansett dra henger på med tillatt totalvekt 750kg uavhengig av bilens vekt på B, selv om totalen overskrider 3500kg. (høyest 4250kg)

Dere har nok rett i det, legger meg flat. Men, i praksis er det aktuell totalvekt du veies for og kan være en begrensning for noen. Tillat totalvekt skal jo aldri overskrides, hverken på bil eller henger, altså uten betydning B eller BE for den saks skyld. 

Klart hvis man har kun B og bil+hengers tillatte totalvekt overskrider 3500kg så blir man tatt for det.

Selv politi og biltilsynet finner dette utfordrende ved kontroller med forskjellig praksis... Skal ikke kverulere, moralen må være å skaffe seg nødvendige bokstaver i førekortet og ha riktig bil til formålet :)

Riktig det, litt klønete formulert av meg. Var ment som to forskjellige ting dette. Se bort ifra campingvogn-regelen, aktuell totalvekt som teller. For mange betyr dette at man kan kjøre lovlig og sikrere med en henger som tåler litt mer, enn en akkurat-henger ;)

På B-lappen er det tillat totalvekt som gjelder og IKKE aktuell vekt.

Du har for eksempel ikke lov til å trekke min båthenger med tillat totalvekt på 1800 kilo på B-lappen, selv om hengeren er tom.

Har du BE altså tilhengerlappen gjelder aktuell vekt.

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Det blir litt forvirrende å si at tillatt totalvekt gjelder for B-lappen, mens aktuell vekt gjelder for BE. Det er riktig at det i noen tilfeller er tillatt totalvekt som er begrensende, mens det i andre tilfeller er aktuell totalvekt, men det som er viktig her er å skille mellom kravene som er relatert til førerkortet (som går på hva man har lov til å kjøre og ikke kjøre av forskriftsmessige vogntog f.eks. med førerkort klasse B) og kravene som er relatert til bilen og tilhengeren (dvs. de tekniske begrensningene som avgjør om vogntoget er forskriftsmessig uavhengig av hvilket førerkort man har).

Med førerkort klasse B kan man kjøre bil med tillatt totalvekt inntil 3500 kg. Det betyr imidlertid ikke at man kan laste en hvilken som helst bil til en totalvekt på 3500 kg og kjøre den lovlig. Man må også forholde seg til bilens tekniske begrensinger som er helt uavhengig av førerkortet. Hvis bilens tillatte totalvekt er 2000 kg, så kan aldri aktuell totalvekt overstige 2000 kg uansett om man så har førerkort for lastebil. På samme måte er det med tilhenger og vogntog. Hvis bilen ikke kan trekke mer enn 1500 kg, så hjelper det ikke om man har klasse BE eller CE for den saks skyld, da er det bilen og ikke førerkortet og som begrenser.

Dersom du blir stanset i kontroll fordi politiet vil sjekke at du har gyldig førerkort, trenger de ikke å veie bilen og tilhengeren, de ser bare på vognkort for bil og tilhenger og kan ut ifra det bedømme om førerkortet ditt tillater deg å kjøre dette vogntoget. Dersom du blir stanset i kontroll fordi politiet vil sjekke om du har overlastet vogntoget, spiller det ingen rolle hva slags førerkort du har. Da veier man aktuell vekt og sammenligner med tillatt totalvekt oppgitt i vognkortet. Tillatt totalvekt er altså relevant uansett.

Tidligere var det et krav om at tilhengerens tillatte totalvekt ikke kunne være høyere enn bilens aktuelle vekt. Dette kravet ble fjernet for noen år siden og gjelder ikke lenger. Isteden forholder man seg til hva som oppgis som maksimal tilhengervekt i bilens vognkort. Her er det da snakk om aktuell vekt og ikke tillatt totalvekt. Hvis det står i bilens vognkort at den maksimal tilhengervekt er 1500 kg, er det helt uproblematisk å trekke en tilhenger med tillatt totalvekt på 1800 kg så lenge den ikke lastes over en totalvekt 1500 kg. Dette forutsetter naturligvis at du har førerkort som tillater deg å kjøre vogntoget. Hvis bilens tillatte totalvekt er høyere enn 1700 kg kan du likevel ikke kjøre vogntoget med klasse B fordi summen av bilens tillatte totalvekt og tilhengerens tillatte totalvekt ikke kan overstige 3500 kg.

Nesten hver gang jeg diskuterer tilhengervekt med andre, oppstår det begrepsforvirring, f.eks. fordi noen sier "totalvekt" når de mener "tillatt totalvekt". Her er noen eksempler på at NAF blander sammen dette: https://www.naf.no/tips-og-rad/i-trafikken/lover-og-regler/kjoring-med-tilhenger/ "Hvis du har vanlig førerkort klasse B er utgangspunktet at vogntogets tillatte totalvekt, altså bilens totalvekt pluss tilhengerens totalvekt, ikke skal overstige 3500 kilo." Akkurat her forstår man forhåpentlig hva som menes ut ifra sammenhengen, men det burde stått: "Hvis du har vanlig førerkort klasse B er utgangspunktet at vogntogets tillatte totalvekt, altså bilens tillatte totalvekt pluss tilhengerens tillatte totalvekt, ikke skal overstige 3500 kilo."

Så for å unngå misforståelser, slik bruker jeg begrepene:

Egenvekt = Vekten på selve kjøretøyet uten last

Totalvekt = Vekten på kjøretøyet inkludert last, også kalt "aktuell vekt" eller "aktuell totalvekt" (sikkert lurt å gjøre for å understreke at man ikke mener "tillatt totalvekt")

Tillatt totalvekt = Den høyeste tillatte vekten på kjøretøyet inkludert last, altså øvre grense for totalvekt

Nyttelast = Tillatt totalvekt - Egenvekt = Den høyeste tillatte vekten man kan laste kjøretøyet med

En annen ting som er greit å være klar over er følgende: Tar du klasse BE 19. januar 2013 eller senere, skal tilhengerens tillatte totalvekt være høyst 3500 kg. Er tilhengerens tillatte totalvekt over 3500 kg, må du ha førerkort i klasse C1E selv om bilen «tilhører» klasse B. Tok du klasse BE før 19. januar 2013, gjelder ikke begrensningen på 3500 kg for tilhengerens tillatte totalvekt.

Redigert av Stradivarius (see edit history)

På grensa til forvirrende lesing når innlegg etter innlegg er feil og bruker begrep feil. Men til slutt blir summen av det som skrives riktig alikevel.

Annbefaler å bruke tilhengerkalkulator for de som er i tvil.

Annbefaler trådstarter å bytte henger til en som pr regelverk ikkje utgjør fare for oss møtende.

Siste avsnitt fra stradivarus ønsker eg utdyping. Såvidt eg har forstått så finnes det ingen godkjent tilhenger med over 3500kg tillat totalvekt for 50mm tilhengerkule og påløpsbrems, så hvordan kan da en førerkortforeskrift åpne for tyngre tilhenger ?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Annbefaler trådstarter å bytte henger til en som pr regelverk ikkje utgjør fare for oss møtende.

pr regelverk bør da en rekke førere bytte til mindre biler, så tilfredsstilles i alle fall regelverket... Dog til økt fare for oss møtende!  Det koster fort 25.000kr å kjøpe ny henger, og med tom båt er jeg kun 13kg over tillatt vekt ifg oppgitt vekt på båt og motor, så jeg skal nok en tur på vekten før jeg tar stilling til om bytte er nødvendig..

Redigert av R.O (see edit history)

pr regelverk bør da en rekke førere bytte til mindre biler, så tilfredsstilles i alle fall regelverket... Dog til økt fare for oss møtende!  Det koster fort 25.000kr å kjøpe ny henger, og med tom båt er jeg kun 13kg over tillatt vekt ifg oppgitt vekt på båt og motor, så jeg skal nok en tur på vekten før jeg tar stilling til om bytte er nødvendig..

man får vel solgt den hengeren som er for liten også?

og bytte til mindre biler for å tilfredstille regelverket? den var ny.... 

Redigert av Navic II (see edit history)

Tidligere var det et krav om at tilhengerens tillatte totalvekt ikke kunne være høyere enn bilens aktuelle vekt. Dette kravet ble fjernet for noen år siden og gjelder ikke lenger. Isteden forholder man seg til hva som oppgis som maksimal tilhengervekt i bilens vognkort. Her er det da snakk om aktuell vekt og ikke tillatt totalvekt. Hvis det står i bilens vognkort at den maksimal tilhengervekt er 1500 kg, er det helt uproblematisk å trekke en tilhenger med tillatt totalvekt på 1800 kg så lenge den ikke lastes over en totalvekt 1500 kg. Dette forutsetter naturligvis at du har førerkort som tillater deg å kjøre vogntoget. Hvis bilens tillatte totalvekt er høyere enn 1700 kg kan du likevel ikke kjøre vogntoget med klasse B fordi summen av bilens tillatte totalvekt og tilhengerens tillatte totalvekt ikke kan overstige 3500 kg.

.[/i]

Ok. Det er kanskje mulig, men med veldig få biler. En vw polo har feks 1600 kg tillat totalvekt så den har lov, men større biler havner fort over 1700 kg..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Siste avsnitt fra stradivarus ønsker eg utdyping. Såvidt eg har forstått så finnes det ingen godkjent tilhenger med over 3500kg tillat totalvekt for 50mm tilhengerkule og påløpsbrems, så hvordan kan da en førerkortforeskrift åpne for tyngre tilhenger ?

Det kan godt være at du har rett, jeg har ikke noe særlig greie på hva som finnes og ikke finnes her. Men det er uansett en viktig prinsipiell forskjell på de to fellene man kan gå i:

- Det å kjøre et vogntog som teknisk sett ikke er i henhold til regelverket

- Det å ikke ha gyldig førerkort for det vogntoget man kjører

Ok. Det er kanskje mulig, men med veldig få biler. En vw polo har feks 1600 kg tillat totalvekt så den har lov, men større biler havner fort over 1700 kg..

Jeg ser at volkswagen oppgir en del relevant data på hjemmesidene sine. Førerkort klasse B er tilstrekkelig for å trekke en tilhenger med tillatt totalvekt på 1800 kg med en VW Polo. Men du kan ikke laste tilhengeren til 1500 kg, som var det jeg brukte i eksempelet fordi maksimal tilhegerlast med VW Polo er 1100 kg. Så hvis man har en VW Polo (eller en annen liten bil) og en tilhenger med tillatt totalvekt på 1800 kg, vil det være bilen og ikke førerkortet som begrenser tilhengervekten.

En av de mest optimale bilene med tanke på å trekke tilhenger med førerkort klasse B er VW Golf og biler med tilsvarende størrelse, med rundt 150 hk. F.eks. har en Golf 1.4TSI 150 hk en tillatt totalvekt på 1800 kg og en maksimal tilhengervekt på 1500 kg. Med denne bilen kan du altså trekke tilhenger med en aktuell vekt på opp til 1500 kg og med en tillatt totalvekt på opp til 1700 kg med klasse B. Har du en større bil, f.eks. en Passat, kan du ikke trekke noe mer tilhengervekt, i de fleste tilfeller tvert imot. F.eks. har en Passat med samme motor: 1.4 TSI 150 hk, en maksimal tilhengervekt på 1800 kg, men bilen har en tillatt totalvekt på 2100 kg, så med klasse B kan man da ikke trekke tilhenger med høyere tillatt totalvekt enn 1400 kg.

Jeg hadde en Sharan for et par år siden og tok pga denne problematikken å oppgraderte førerkort til klasse BE. Personlig ville jeg vært mer bekymret for å bli stoppet med førerkort klasse B i en doning med +3500kg tillatt lastekapasitet enn om de fant 50kg for mye vekt på akslingen på tilhengeren. 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Jeg hadde en Sharan for et par år siden og tok pga denne problematikken å oppgraderte førerkort til klasse BE. Personlig ville jeg vært mer bekymret for å bli stoppet med førerkort klasse B i en doning med +3500kg tillatt lastekapasitet enn om de fant 50kg for mye vekt på akslingen på tilhengeren. 

Jeg deler din oppfatning. Hvis man skal tas for å ha overlast, må det en del grundig veiing til og måleusikkerhetene vil telle i din favør. Blir man derimot stanset uten gyldig førerkort, er det ingen bønn, da er det ingen måleusikkerhet eller annen tvil, man bare sjekker vognkortene og hvis de tallene som står der ikke er på riktig side av loven, får du en ordentlig smekk.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...