Jump to content

Kjøpt for liten henger #&..!** Hvor nøye kontrolleres dette..?


R.O

Recommended Posts

Hvis det skjer et uhell på veien og det blir en forsikringssak av det, så tipper jeg at forsikringsselskapet (evt politiet om det er snakk om personskade) sjekker vekt og kapasitet. Da lukter det heftig avkortning av erstatningsutbetalingen...

 

Nå må vi ikke overdrive her. Avkortning får du kun hvis det er årsakssammenheng mellom skaden og overtredelsen. På godt norsk: Du kan få avkortning hvis hengeren knekker sammen eller på annen måte direkte fører til en kollisjon.

 

Jeg oppfordrer på ingen måte til lovbrudd, men jeg hadde i vært spesielt bekymret... Mulig vegvesenet grynter litt og nekter deg å kjøre videre, men det er vel worst-case...

Link to post
Guest Avmønstret#

Samtidig kan jeg bekrefte at 60 henger lar seg dra fortere. ;-) 

 

Fra spøk til alvor. Husker i "gamledager" med ymse biler hvor henger hadde stor påvirkning på hvordan bilen oppførte seg, mtp bremsing. Om du har en noenlunde moderne bil som har en grei størrelse/tyngde ifht båt/henger så utgjør ikke ubremset henger et vesentlig "problem". Men ja, det er forskjell, lurt å gjøre seg kjent med den før du må stå på stive hjul i en situasjon...

-------

 

Har selv kjøpt ubremset varehenger og båthenger. Etter min erfaring har bremser på henger begrenset levetid, setter seg fast, krever vedlikehold osv så jeg har droppet å kjøpe med selv om det pr. def er "bedre". Og følgelig har jeg hengere som jeg aldri har gjort noe annet med enn å bruke. 

Link to post

 

PS. Når hengeren din er uten last er det 80 km/t.

 

 

Nesten riktig. Når henger uten brems har en aktuell totalvekt under 300kg, kan du kjøre i 80. Jeg har en liten båthenger med ei 10' jolle på. Den har aktuell totalvekt under 300kg med båten på, og har en oppgitt maksimal totalvekt på 299kg i vognkortet. Den kan jeg dermed kjøre i 80 med last på. Har også en annen henger med egenvekt på over 300kg, den kunne jeg ikke kjørt i 80 selv om den var tom dersom den ikke hadde bremser.

 

Så for ubremsede hengere er det aktuell totalvekt som bestemmer hastigheten på 60 eller 80, ikke om den er tom eller ikke.

 

Pendler på E6 med 110-sone, og forundres stadig over de som kjører i 115-120 med ubremsede hengere fullpakket med diverse. Lurer på om de er klar over at de kjører 60km/t over tillatt hastighet. Det ligger vel ann til dom og fotgjenger i lang tid hvis de blir stoppet. Med erfaring fra tungtransport synes jeg det er merkelig at ikke politiet slår ned på dette mer. Det er da nok av sivilbiler ute på den samme strekningen...

Link to post

Nesten riktig. Når henger uten brems har en aktuell totalvekt under 300kg, kan du kjøre i 80. Jeg har en liten båthenger med ei 10' jolle på. Den har aktuell totalvekt under 300kg med båten på, og har en oppgitt maksimal totalvekt på 299kg i vognkortet. Den kan jeg dermed kjøre i 80 med last på. Har også en annen henger med egenvekt på over 300kg, den kunne jeg ikke kjørt i 80 selv om den var tom dersom den ikke hadde bremser.

 

Så for ubremsede hengere er det aktuell totalvekt som bestemmer hastigheten på 60 eller 80, ikke om den er tom eller ikke.

 

Ja, det var riktig. Kommer jo frem i TS at han har aktuell totalvekt under 300kg uten last... ;)

 

 

Link to post

Jeg har brems på hengeren, så kjører i 80+ med god samvittighet.

 

Å flytte vekt over i bilen er selvfølgelig en mulighet, men ofte henger båten bak på vei til/fra sommerferie på Sørlandet, da er det fullt nok i bilen. Ved en teknisk kontroll ser jeg for meg at de ev. veier hele ekvipasjen, samt sjekker vognkort. Å avdekke 10-15% overvekt på en henger krever at den tas av bilen og veies separat.

Link to post

Ved vektkontroll så veier de henger, så leser de oppgitte data i vognkort, der står egenvekt på henger. De trenger ikkje losse lasten å veie den for å sjekke evt overlast.

For 5-6 år siden ,kanskje litt meir..tida går fort, så ringte eg BT for å høre om praksis ved veiing. På trafikkstasjon har de vekt som tar heile hengeren, og får nøyaktig sum. Ved utekontroll kan de bruke vektskive, da kan de runde ned til næreste heile 50kg pr hjul de har på skiva. Altså kan du i med litt flaks få runda ned tett på 100 kg ved enkelakslet henger.

 

Muligens det kan være eit triks å forskyve last slik at bilen bærer litt ekstra på kroken. Eg har ikkje hørt om kontroller der de kobler av for å sjekke vekt på bilens krok. Kva din bil har lov å ha er oppgitt i vognkort. Varierer fra 75 kg på småbiler til over det dobble.

 

At du ikkje har lov å være over 3500kg slik ein anna har postet avhenger av sertifikatet ditt. Tillatt vogntogvekt står i bilens vognkort, og ditt førerkort avgjør om du har tilstrekkelig kompetanse til å utnytte lovlige vekter. Har du bare klasse B så er det oppgitte tillat totalvekt for bil og henger som gjelder, og max 3500kg. Altså kan en tom tilhenger være ulovlig i kombinasjon med en bil, men lovlig med en annen lettere bil.

Har du BE eller B96 så er det aktuell vekt som er gjeldande. Feks har eg ein stor tilhenger med 3500kg nyttelast, egenvekt på 950kg. Eg kan med BE dra den tilhengeren bak en mondeo og kjøpe 850kg sand, siden bilen kan dra 1800kg. Kona har B, ho kan ikkje ein gong dra den uten last.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Jeg kjøpte nettopp en båt og henger. Båt m/motor skal ifølge papirene veie 5 kg mer enn tillatt nytteleast til hengeren (før tank, dregg, bunnstoff, utstyr, etc).

 

Jeg valgte å selge hengeren, en 11 år gammel Gaupen-henger. Denne ble revet bort for 6300,-. Telefonen stod ikke stille. Så kjøpte jeg splitter ny for 10.300,- med god vektmargin. 

 

Da slipper jeg å være bekymret for både vekt og eventuell dårlig vedlikehold ila 11 års bruk.

 

Som sjåfør er du ansvarlig for kjøretøyet. Jeg skjønner ikke at noen tørr å gamble på sikkerheten ved henger. Avkortning på forsikring og bot er nå en ting, men å forårsake personskade pga noen tusenlapper er utilgivelig. De færreste av oss har særlig erfaring med hengerkjøring, og bør utvise ekstra forsiktighet.

 

:)

Link to post

 

 

Som sjåfør er du ansvarlig for kjøretøyet. Jeg skjønner ikke at noen tørr å gamble på sikkerheten ved henger. Avkortning på forsikring og bot er nå en ting, men å forårsake personskade pga noen tusenlapper er utilgivelig. De færreste av oss har særlig erfaring med hengerkjøring, og bør utvise ekstra forsiktighet.

 

:)

Hadde jeg ment at det var en reell risiko så hadde jeg ikke kjørt den. Men 10% over er jeg overbevist om at har null praktisk betydning. Da er det andre faktorer som spiller inn. Aktsom kjøring, vedlikehold av bremser, sikring av lasten, dekk osv... Nå er det ikke slik at alle regler fremmer trafikksikkerhet, noe er meningsløse EU tilpassinger og andre regler er vel egentlig bare dumme: http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/derfor-er-mange-bilfoerere-tilhenger-forvirret/a/10052461/

 

Tom tank og dregg i bilen så satser jeg på at dette går greit.. da har jeg ca. 600kg på henger - 14kg over tillatt vekt. Har en 4x4 på 1600kg, så jeg kan vel ha 75kg på kula...

Link to post

At du ikkje har lov å være over 3500kg slik ein anna har postet avhenger av sertifikatet ditt. Tillatt vogntogvekt står i bilens vognkort, og ditt førerkort avgjør om du har tilstrekkelig kompetanse til å utnytte lovlige vekter. Har du bare klasse B så er det oppgitte tillat totalvekt for bil og henger som gjelder, og max 3500kg. Altså kan en tom tilhenger være ulovlig i kombinasjon med en bil, men lovlig med en annen lettere bil.

Har du BE eller B96 så er det aktuell vekt som er gjeldande. Feks har eg ein stor tilhenger med 3500kg nyttelast, egenvekt på 950kg. Eg kan med BE dra den tilhengeren bak en mondeo og kjøpe 850kg sand, siden bilen kan dra 1800kg. Kona har B, ho kan ikkje ein gong dra den uten last.

 

Hvis du sikter mitt tidligere innlegg så er det ikke det jeg sier. Generelt grunnlag ang tot.vekt for ikke å starte en lang diskusjon ;)

Helt riktig som du er inne på, viktig vite hva som gjelder for egen situasjon. Liten jungel det der med BE, B96 og campingvognregel etc ;)

 

Fire ganger har jeg blitt stoppet og vært på vekta med båt på henger, gikk med et smil hver gang :)

 

 

Link to post

Når det er snakk om å balansere på grensen av hva som er tillatt vogntogvekt, vil jeg tro at dette er av interesse: Det ble litt langt, så for dem som ikke gidder å lese det, er konklusjonen at kulelasten teller både på bilens totalvekt og tilhengerens totalvekt. Med andre ord er maksimal tillatt vogntogvekt = bilens totalvekt + tilhengerens totalvekt - kulelasten.

 

For et par år siden skulle jeg trekke en fullastet tilhenger med tillatt totalvekt på 1500 kg med en bil som var godkjent for tilhenger med totalvekt 1500 kg. Tillatt totalvekt for bilen var 1800 kg, slik at tillatt totalvekt for hele vogntoget var 3300 kg, altså mindre enn 3500 kg, så førerkort klasse B var tilstrekkelig. Da det kom til den tekniske betraktningen var ikke ting like åpenbart. Bilen var også tilnærmet fullastet og det jeg undret meg over, som jeg ikke fant svar på noe sted, var om kulelasten, altså den vekten som ligger på tilhengerfestet, teller som en del av tilhengervekten eller om den teller som en del av bilens vekt.

 

Som fysiker er jeg vant til å skille mellom vekt og masse, hvor vekt er en vertikal kraft forårsaket av at gravitasjonskraften virker på massen, mens massen er en parameter som i prinsippet ikke har noe med gravitasjon å gjøre (eksempelvis ville tilhengeren på månen hatt samme masse, men mye lavere vekt). Statens vegvesen (i likhet med de fleste andre) forholder seg ikke til denne distinksjonen. Derfor oppgir de blant annet vektgrenser i kg, som er enheten for masse. Mange vil sikkert mene at det ikke er viktig å skille mellom disse begrepene, men i akkurat dette tilfellet er det faktisk ganske relevant. Det viser seg nemlig at tilhengerens tillatte totalvekt er satt ut ifra bremsekapasiteten og akselens evne til å ta opp bremsekrefter. Bremsekreftene er, så lenge hjulene på tilhengeren ikke låser seg/sklir på underlaget, avhengig av massen og ikke av vekten. Med andre ord, om man legger 1450 kg på tilhengerens aksel og 50 kg på kula, blir bremsekreftene de samme som om man legger 1425 kg på tilhengerens aksel og 75 kg på kula, ved en gitt (negativ) akselerasjon.

 

I tillegg til de horisontale kreftene (bremskrefter) må man også ta hensyn til de vertikale kreftene (tyngdkrefter). Det er jo disse som måles dersom man blir stanset i kontroll. Jeg søkte hjelp på statens vegvesens nettsider, men fant ikke noe mer enn en enkel tilhengerkalkulator som ikke svarte på det jeg lurte på (og som forøvrig trakk feil konklusjon, skulle det vise seg). Derfor sendte jeg en epost til statens vegvesen og spurte dem. Så flyttet jeg noe av lasten fra tilhengeren og over i bilen og reduserte dermed kuletrykket og kjørte avsted uten å bli kontrollert, så det gikk bra. Jeg fant forresten ut etterpå at tilhengerens totalvekt ikke kan ha vært stort over 1400 kg, så det hadde nok gått greit i en kontroll også.

 

Litt over en måned senere fikk jeg svar på epost fra en avdelingsingeniør i statens vegvesen. Jeg fikk beskjed om at kulelasten var å betrakte som en del av bilens nyttelast. Jeg hadde også spurt om hvordan man veier vogntoget ved kontroll og da fikk jeg beskjed om at man normalt veier tilhengeren mens den er tilkoblet bilen, men ved tvil kan det være aktuelt å veie den frakoblet. Dette svaret var ikke tydelig nok for meg fordi det betyr at det kan være aktuelt å regne kulelasten som en del av tilhengerlasten også, så jeg ba om en presisering. Jeg fikk da svar fra en inspektør i statens vegvesen som sa at kulelasten var en del av tilhengerens totalvekt. Etter å ha fått det jeg oppfattet som to forskjellige svar fra to forskjellige personer, spurte jeg enda en gang og fikk da svar fra en overingeniør i statens vegvesen. Han viste til de betraktningen jeg gav ovenfor om bremsekraft og tok i tillegg for seg akseltrykk og totalvekt på bilen. Konklusjonen var at begge de to som hadde svart meg tidligere hadde hatt rett (men ikke gitt et fullstendig svar). Kulelasten teller begge steder. Hvis du er på grensen, kan det derfor være aktuelt å redusere kulelasten. Da øker man i praksis tillatt vogntogvekt. Maks kulelast i mitt tilfelle var 75 kg, men jeg endte vel opp med rundt 20 kg kulelast. Det anbefales (uten at jeg helt vet hvorfor) å ikke ha for liten kulelast, men jeg 20 kg burde uansett være greit. Jeg kan forstå hvorfor man ikke skal ha negativ kulelast, men selv 0 i kulelast burde være ok.

 

Her er forresten en besrivelse jeg fikk fra statens vegvesen av hvordan man korrekt skal veie et vogntog for å sjekke om man er innenfor loven: Kjør trekkbilen med tilhenger tilkoblet på vekta med alle aksler. Totalvekta skal da ikke overstiges. Kjør bare bilen på vekta og totalvekten på bilen skal ikke overstiges. Kjør så tilhengeren inn på vekta og koble den fra. Totalveten på henger skal nå ikke overstiges. Jeg forstår det slik at man vanligvis ikke gjør alt dette, når de sier at ved tvil, så kobler de fra tilhengeren, vil jeg tro at dette er noe man risikerer dersom det fremgår at man er i nærheten av de lovlige grensene.

Link to post

Trodde jeg hadde kjøpt en henger som passet akkurat til båten, men jeg ser nå at hengeren tar maks 800kg, nyttelast 586kg, båten veier tørt med motor ca. 600kg - det blir fort 650kg+ med bensin, dregg etc... Hvor nøye kontrolleres dette ved en kontroll - har noen opplevd at de tar av hengeren å veier denne alene...?

 

 

Hvor kommer tallet 600kg fra? Er det en antagelse, eller har du hatt den på en vekt?

 

Min er erfaring etter å ha hatt noen sesonger med båt på henger noen år tilbake, var at båten ofte er mye tyngre enn man tror. Siden jeg i min ungdom monterte mange slike akseltrykkvekter for "Biltilsynet", er jeg kanskje litt over gjennomsnittet "interessert" i problemstillingen etter å ha sett mye rart langs veien.

 

Kjørte derfor regelmessig innom veiestasjonene (som normalt er åpne for publikum), og kontrollerte både vakt på alle akslinger og kuletrykk. Vektene har normalt en inndeling på 10 eller 20kg, npe som gir en god nok indikasjon også på kuletrykk. Anbefaler deg å gjøre dette.

 

En annen personlig erfaring er at å kjøre med overlastet tilhenger ikke er spesielt morsomt. Har du forsøkt en elg-manøver med tung henger? Gjør det. Husk å fylle opp bilen med pakning og familie også... 

 

Selg hengeren og kjøp deg en som er 20% for stor. Den vil du erfare er mye bedre på veien, enklere å laste riktig, og vil føles mye tryggere å kjøre med.

Link to post

Hvor kommer tallet 600kg fra? Er det en antagelse, eller har du hatt den på en vekt?

 

Min er erfaring etter å ha hatt noen sesonger med båt på henger noen år tilbake, var at båten ofte er mye tyngre enn man tror. Siden jeg i min ungdom monterte mange slike akseltrykkvekter for "Biltilsynet", er jeg kanskje litt over gjennomsnittet "interessert" i problemstillingen etter å ha sett mye rart langs veien.

 

 

 

600kg er oppgitt vekt på motor og båt. Jeg brukte nettet til å finne båtvekten før hengerkjøpet, men i instruksjonsboken så jeg i ettertid at denne vekten er noe høyere. Men jeg har som du sier en mistanke om at vekten kan være en del over dette også, båten veies vel uten batteri, kontrollbokser, styr etc etc... Så det baller nok fort på seg.

 

Ny henger kunne selvfølgelig vært et alternativ, men dessverre gir ikke regelverket meg noen intensiver for dette. Båten jeg har i dag er 16,5 fot - skulle jeg investert i en ny henger måtte den også kunne dekket en større båt. Bilen min kan trekke 2t, og har en maks tillat totalvekt på 2150kg - følgelig kan jeg ikke kjøpe en henger med totalvekt over 1350kg før det blir ulovlig å trekke med B sertifikat..

 

Jeg svingte innom en vekt på vei til Sørlandet i fjor, men da jeg så at to kontorister på vegstasjonen hadde utsikt rett ut på vekten kjørte jeg diskret videre uten å veie. Jeg ville nødig risikere "vennlig assistanse" som endte med videre kjøreforbud..

 

Det finnes kanskje en rekke ubemannede vekter der jeg kan ta en kontroll?  Er det marginal overvekt så kjører jeg videre, men er det langt over så får jeg vurdere ny henger...

Link to post

Så lenge du kun kjører med B-lappen kan heler ikke total vekten (vognkort) på henger, overstige egenvekten på bil.

Gitt tilfelle:

Båt henger totalvekt 1500kg.

Bmw 520i 1997mod. Egenvekt 1490kg. Tillat henger vekt 1600kg. Kan ikke trekke denne.

Bmw 518i 1986mod. Egenvekt ca.1580kg. Tillat henger vekt 1500kg. Denne kan trekke hengeren.

 

Forstå det de som kan, hvilken ville du brukt veteran bmw fra 1986 eller 1997 mod. med Abs bremser.

Link to post

Det er en utfordring det med hengere og b-lappen!

 

Jeg kjøpte også henger helt på kanten vektmessig til gamlebåten for å få den godkjent på b-lappen. Ville heller hatt et hakk større, men da kunne jeg ikke trukket den lovlig.

Samme med bil. En kompis lånte båten en tur og dro med en stor pickup som hadde høy tillat totalvekt. Ble stoppa og fikk kjøreforbud pga for høy tillat totalvekt på vogntog. Endte med å hente en focus 1,6 bensin å dra med da den var godkjent. Livsfarlig!

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...